Gazdaság

Bolondbiztos címkét kapnak az autógumik

téli gumi  (téli gumi)
téli gumi  (téli gumi)

Novemberétől az új autó gumikon már kötelezően rajta lesz a hűtőkről megismert szivárványos ábra.

Hosszas EU-s egyeztetésnek köszönhetően a jövőben a gumiabroncsok is kapnak egy, leginkább a hűtőszekrényekről ismert jelölő matricát. A hírek szerint a hűtőgépeknél nagyon bevált a jelölési rendszert a szabályozók egy másik sokparaméteres eszközre is érdemesnek vélték átvinni.

A gumik esetében a címkének három tényezőt kell jelölnie: az üzemanyag-hatékonyságot, a nedvestapadási-képességet, és a zajszintet. A címke színek segítségével sorolja be az abroncsot a legjobb (zöld ‘A’) és legrosszabb minősítésű (piros ‘G’) kategóriák között. Ez a kategorizálás megmutatja, hogy mennyire befolyásolja az abroncs az autó üzemanyag fogyasztását, hogyan viselkedik nedves utakon és dB-ben megadja az abroncs külső zajszintjét is.

Üzemanyag-hatékonyság: A legjobb és legrosszabb jelzés között összesen 7,5 százalék fogyasztásbeli különbség lehet, egy gumi szett esetében egy átlagos típust figyelembe véve.

Nedves tapadás: 30 százalékkal lehet hosszabb fékút a legrosszabb kategóriában a legjobb jelzéshez képest, egy átlagos autónál. A gyakorlatban ez 80 km/h-ról 18 méterrel rövidebb fékutat jelent.

Külső gördülési zajszint:
3 fekete vonal: az EU-s jövőbeni normák feletti zajszint
2 fekete vonal: az EU-s jövőben normával megegyező zajszint
1 fekete vonal: minimum 3 dB-lel halkabb, mint a jövőben EU-normák

Az új címkézés persze komoly marketing lehetőséget jelent, ugyanakkor nem szabad, hogy megtévessze a fogyasztókat. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerdai sajtótájékoztatóján az újításokkal kapcsolatban a rendszer előnyei mellett a kérdőjelekről is szó esett. A leglényegesebb talán, hogy a gumik sztenderd jelölésén túl lényegében semmi más nem sztenderd. Így minden országban, sőt minden gyártó is saját maga határozza meg, milyen minősítési kategóriát rendel egy értékhez. A gyárakat arról már tájékoztatták mennyibe kerülhet neki egy nem valósan megadott adat – 50 ezer euró – viszont azt az EU nem szabványosította, hogy mik a mérési feltételek.

Amit a gumigyártók szövetsége gyakorlati tanácsként javasol a fogyasztóknak, azért legyen gyanús egy „AAA” jelöléssel ellátott kelet-ázsiai olcsó abroncs.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik