Gazdaság

Csak pult alól van téli gumi?

Milyet tegyünk fel, mindegy, csak olcsó legyen? Ráadásul még kapni se lehet.

Kapcsolódó cikkek

Néhány hete szinte pánikba estek az autósok, amikor kiderült, hiány van téli gumikból. A választékhiányt az okozta, hogy hirtelen túlkereslet jelent meg az angol, olasz, kínai és orosz piac felől, ami felszívta a készleteket. Az okok eltérőek voltak, a szigetországi kereslet oka például az elmúlt év szokatlanul kemény tele volt, és ott óvatosak az emberek. A kínai és orosz piac pedig vásárlóerejénél fogva és vélhetően a magasabb elérhető profitok reményében volt nyerő a magyar piaccal szemben.

A Marso gumiabroncs-forgalmazó cég marketingese Csákiné Hegedűs Rita az FN24-nek elmondta, az idei első hullám mostanra lement, visszafogottabb a kereslet, de ha jönnek a nagy fagyok és a rossz tapasztalatok, akkor számítanak újabb rohamra. A marketingvezető elismerte ugyanakkor, hogy továbbra is hiány van. A keresletre a gyártók már nem tudnak reagálni, ebben az időszakban már a nyárigumi-készleteket gyártják. A kereskedők csak azzal tudnak sakkozni, ha egy-egy piacon nincs akkora hiány és onnan csoportosítanak át készleteket. Azonban úgy tűnik, egész Európában hasonló idén a helyzet.

Leginkább a kisteherautósok kerülhetnek bajba, az úgynevezett „C” méretű abroncsoknál fordulhat elő, hogy még az úgynevezett – kompromisszumos megoldásként használt – váltóméretben sem találnak megfelelőt. Ugyancsak hiány van a nagyméretű 18 col feletti kategóriában és a kicsi 13 colos autóabroncsoknál is.

Ami egy kis saját nyomozással kiderült, az ADAC tesztjének szereplői közül a többséget elvileg be lehet szerezni. Példának okáért az R14-es kategóriában második Michelin Alpina A4 a legtöbb helyen kapható, ráadásul a nem is megfizethetetlen 15-17 ezer forint körüli áron. Sőt, a tesztgyőztes Continental ContiWinterContact TS 800 sem elérhetetlen, most akciós is, találtunk olyan webshopot, ahol közel 40 százalékos kedvezménnyel most 18 ezerért adják. (Mondjuk ez azért gyanús, de megrendelni mégsem rendelhettük meg egy cikk kedvéért.) És még azok is, aki olcsóbb kategóriában keresgélnek, találhatnak a tesztben szereplőket, így a Firestone Winterhawk 2 EVO-t, ami 14 ezer forintért megy.

Hogy mégis nyerjünk némi valós kontrollt, a Norautónál, a piac jelentős szereplőjénél érdeklődtünk,  hogy a tesztben szereplő 14 „versenyző” közül melyek kaphatók. Mint kiderült, az ADAC teszttáblából kétféle márkát tartanak, ugyanakkor a realitás az, hogy a Michelin Alpin A4-ből – amely a teszt második helyezettje – már nincs készlet.

Ennek fényében pedig sokan dönthetnek a „noname” gumik mellett. De mégis, mit kockáztatunk egy teljesen ismeretlen kelet-ázsiai gyár gumijával. Mint az kiderül, a gumikra gyártói felelősség van. Vagyis nem a hatóságok vizsgálják a termékeket, nem kell azoknak objektív minőségpróbán átesni, mielőtt a piacra kerülnek.  Megnyugtatásul: az úgynevezett „noname” termékeknek is meg kell felelniük legalább az EU-s forgalomba hozatali előírásoknak. Ez a gumik esetében egy „E” betűt (ECE-ellenőrzési jel) és mellette egy számot jelent, illetve a téli gumik esetében egy hókristályt. Ha hipermarketben vesszük is a téli csizmát a kocsira, legalább azt nézzük meg, hogy az említett jelzések rajta legyenek. Így, a szupermarketekben kapható például Debica175/65 R14-es, 10 ezer forint körülitől sem kell megrettenjünk.


Ezt kell figyelni

Próbáltuk azt is megérteni, hogyan fordulhat elő, hogy egy gumiméretben ugyanaz a gyár kiválóan teljesít, egy másik méretben pedig akár sereghajtó. A nem hivatalos válasz szerint valószínű, hogy a gyárakat nagyon befolyásolja az ADAC-teszt. A gumigyártók a tesztben várhatóan szereplő méreteikre koncentrálnak. Így nem csoda, ha egy R13 méret és minta nem ugyanúgy teljesít, mint egy nagyobb. Ugyanakkor ez a különbség nem minden esetben létezik.

A források közt: http://gumi.startlap.hu/

Ajánlott videó

Olvasói sztorik