Gazdaság

Veteránautózás: hobbi, üzlet, kapcsolat

Sokan szerelemből költenek régi autók vásárlására és felújítására, mások úgy érzik, csak ilyen járgánnyal juthatnak be egy elit klubba. Magyarországon is egyre divatosabb hobbi a veteránautó-gyűjtés. A Figyelő írása.

Különös befektetési lehetőséget kínál ügyfeleinek egy zürichi társaság, a Count of Custoza Family Office: pénzüket nagy értékű, tökéletes állapotban lévő veterán luxus- és sportautókba – Bugattikba, Ferrarikba, Porschékbe és Facel Vegákba – fektethetik be. A járműveket pedig a cég nemcsak veszi és árulja, hanem kérésre bérbe is adja filmforgatásokra, rendezvényekre, ezzel is növelve a tulajdonosok hasznát. Befektetők pedig szép számmal akadnak is, a veterán autók gyűjtése, illetve használata ugyanis mind népszerűbb hobbi. Főleg az úgynevezett „old money”, az arisztokraták és a generációk óta vagyonosak körében sikk öreg, tökéletes állapotú luxusautóval megjelenni.

Bizonyos értelemben ez a jellemző Magyarországra is, noha a képet valamelyest árnyalja, hogy itt az „old money” inkább azokat jelölheti, akik ugyan nem az elmúlt években, de a rendszerváltás környékén csinálták meg szerencséjüket. Kmetty József, a Kürt Zrt. vezérigazgatója például Párizsban sétált, amikor az utcán meglátta „Fantomas autóját”, egy mintegy 40 éves, elhanyagolt Citroën DS-t. Tulajdonosa, egy idős úr 1 euróért adta el, de azt kérte, Kmetty térjen vissza és mutassa meg neki a felújított autót. Megmutatta. Sőt, elvitte a korábbi tulajdonost vacsorázni is egy Michelin-csillagos étterembe, ahol a menü és a bor többe került, mint amennyit az autó a felújítás előtti állapotában valójában ért.

A történet is jól példázza, hogy Kmetty – és egyébként a legtöbb veteránautó-gyűjtő – inkább szenvedélyből vásárol, mintsem hideg fejjel, kizárólag befektetési célból. Más kérdés, hogy a Kürt Zrt. vezérigazgatójának öreg kabrió Mercedese amúgy befektetésnek is jó, de ezt csak annyiban tartja fontosnak, hogy ezáltal a család előtt is meg tudja védeni költséges hobbiját. „A működőképes veterán a legrosszabb. Megfizettetik a vásárlóval, hogy járóképes, mégis szinte ugyanannyiba kerül felújítani, mint egy roncsot. Romos autót viszont nem veszek, hiszen abba nem szeretek bele” – vázolja a vásárlás dilemmáját Kmetty, aki állítja, számára veterán autóinak szerelgetése a legjobb kikapcsolódás.

Valker Viktor, az egyebek mellett ingatlanfejlesztéssel is foglalkozó VGT Group tulajdonosa is hobbinak tartja a veteránautózást, ám azt a lehető legkomolyabban veszi. Korábban évtizedekig foglalkozott autókkal, a kilencvenes években a Rolls-Royce és a Bentley hivatalos magyar importőre is volt. Egykori autószalonját és szervizét mostanra úgy alakította át, hogy az méltó helye legyen több mint 30, zömében brit luxus- és sportautóból álló gyűjteményének. A látványos, chesterfield-bőrkanapés, elegáns kiállítóteret a patyolattisztaságú műhelytől üvegfal választja el. A Valent Classic Center nevű műhely elsősorban a tulajdonos és fia, Dávid közös gyűjteményének kiszolgálására hivatott, a cél nem a pénzszerzés. Az üzletember – Kmetty Józsefhez hasonlóan – elismeri, hogy egyfajta szerelem vezérli, amikor gyűjteményét egy-egy újabb darabbal gyarapítja. „Nálam azóta tart a szenvedély, amióta megláttam a Minden lében két kanál című sorozat narancssárga Aston Martinját. A fiam több amerikai filmet látott, valószínűleg ezért szereti jobban a hatvanas-hetvenes évek tengerentúli autóit” – meséli.

Ezért is van visszaesés a háború előtti autók kategóriájában. Az a korosztály ugyanis, amely gyerekként láthatta ennek a kornak a filmjeit, mára kihalt, vagy nagyon idős. Mozgás ugyan van ezen a területen is, de kicsiny, és általában azokhoz kötődik, akik üzleti megfontolásból vásárolnak.

(A Figyelő legfrissebb, csütörtökön utcára kerülő számából megtudhatja azt is, hogyan alakul egyes veteránautó-típusok árfolyama, hogyan viszonyul egymáshoz a felújítás költsége és a piaci ár, miként lesz egyre divatosabb itthon is az autógyűjtés. Kiderül, mekkora üzlet a veterán kocsik szervizelése, felújítása.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik