Gazdaság

Adagolt vételár

Az üzleti terv teljesítése esetén megközelítőleg 5 milliárd forintot fizet az Econet.hu-csoport a Sziget Kft.-ért, ám ha a következő négy év eredményei csalódást okoznak, csökken a vételár.












Adagolt vételár 1


Adagolt vételár 2

Adagolt vételár 3
Adagolt vételár 4

Október végén vetődött fel a felekben a Sziget-ügylet – mesélik az érintettek -, pedig Balázs Csaba, az Econet.hu Nyrt. vezérigazgatója már az Est-akvizíció (lásd a Médiaóriás a semmiből című keretes írást) kapcsán megismerte a „szigeteseket”. Sőt, ő az elmúlt hónapokban már együtt is dolgozott a két főtulajdonossal, Gerendai Károllyal, Takács Gáborral, illetve a Radiocafét vezető Kádár Tamással az Econet.hu médiacsoportját irányító testületben. A bizalom megvolt, így egy hónap is elégnek bizonyult, hogy egy rendkívül intenzív átvilágítás után megszülessen a megállapodás.

Sok európai fiatalnak Magyarországról először a Sziget Fesztivál jut az eszébe, amely az egyetlen nemzetközi szinten is ismert magyar médiabrand, továbbá mindenki ismeri a Sziget márkanevet a reklámozók számára legértékesebb 18-28 év közötti korosztályban. Így sorolja Balázs Csaba, hogy a tőzsdén jegyzett cég miért is veszi meg a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft.-t, hozzátéve, hogy ütős médiaportfóliót szeretnének.

A november 27-én bejelentett tranzakció összetett. Ha minden az üzleti tervek szerint alakul, akkor az Econet.hu 100 százalékos érdekeltsége, a médiaportfóliót tömörítő Est Media Group Kft. négy év alatt akár 4,95 milliárd forintot is kifizethet a Sziget Kft.-ért. Ehhez azonban az eladóknak, vagyis Gerendai Károlynak és Takács Gábornak évről évre hoznia kell a terveket (a tulajdoni viszonyokról lásd a keretes írást).









Adagolt vételár 5

Médiaóriás a semmiből


Pillanatok alatt, szinte a semmiből nőtt hatalmasra a régebben leginkább internetes fejlesztésekkel foglalkozó Econet.hu Nyrt. médiaportfóliója. Az idén vette meg két részletben 2,2 milliárd forintért az Est-portfóliót, 250 millióért pedig a Radiocafé 98,6 Kft.-t, valamint további kisebb elemeket. Mostani Sziget-vásárlását az Econet.hu tőkeemelésekből fogja finanszírozni, de a következő években a remények szerint már a cégcsoport saját cash-flow-ja is hozzájárul a vételárhoz. Balázs Csaba nem tart attól, hogy „fesztiválnehéz” lesz a cég. Amíg a Sziget-részesedés nem éri el az 50 százalékot, addig az új szerzeményt nem konszolidálja a cég, utána pedig a 3-4 milliárdos fesztiválüzletnél nagyobb lehet a 4-5 milliárdos maradék (a médiaelemeken kívül az önállóan is tőzsdére készülő Externet internetszolgáltató a legfontosabb elem).

Adagolt vételár 5
Adagolt vételár 4

A menetrend szerint 2008. március 17-ig az Est Media 1,1 milliárd forintért 26 százalékos részesedést vesz – feltéve, ha a felkért független könyvszakértők is megfelelően értékelik a céget -, majd a fennmaradó 74 százalékot négy részletben vásárolja meg. A 2008 és 2011 közötti üzleti évek után rendre 25, 25, 12 és 12 százalékot szerezhet meg, e csomagokat az évzárást követő áprilisig kell kifizetnie. Ha azonban a szerződésben megfogalmazott EBITDA (kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredmény) tervet nem hozza a Sziget Kft., akkor csökken a vételár. Amennyiben 2008 és 2011 között nem lesz az EBITDA rendre 200 millió, 350 millió, 425-500 millió, majd 500-600 millió forint, akkor akár az eredményelmaradás kétszeresével is csökken a tranzakció értéke.

PROFITHATSZOROZÁS. A Sziget Kft.-vel az immár 15 éves, Hajógyári-szigeti rendezvény mellett további négy komolyabb fesztivált szervez a vevő: a soproni Volt Fesztivált, az idén elindított Balaton Soundot, a Gyerekszigetet, illetve egy külföldi eseményt, a marosvásárhelyi Félszigetet. Mindezekből a Sziget Kft. 2007-re várhatóan 3,4 milliárd forintos árbevételt és 100 millió forintos adózás előtti eredményt könyvel el. A tőzsdei kisbefektetők egyes fórumokon ijedten vették számba, hogy az alig százmilliós nyereségért miként lehet megközelítőleg ötmilliárd forintot fizetni, ám az Econet.hu vezérigazgatója nem így kalkulál. Balázs Csaba szerint a következő négy évben 700-800 millió forint osztalékot termelhet maga a Sziget, ami csökkenti a vételárat, ráadásul, ha valóban a maximális árat kell kifizetni, akkor négy év múlva már egy 600 milliós nyereséget termelő cégről beszélhetünk. E logika szerint nem az éves nyereség 50-szeresét, hanem csak 6-7-szeresét adja az Est Media a Szigetért, ami már valóban sokkal jobb üzletnek tűnik.

Miképpen lehet négy év alatt meghatszorozni a profitot? Gerendai Károly főszervező szerint az idei profit nem szerencsés kiindulópont, hiszen a rendezvény alatt tapasztalt rossz időjárás nem törvényszerű. Tavaly például több mint 250 milliós EBITDA-t tudott felmutatni a cég. A ma még kisebb hazai fesztiválok intenzíven nőhetnek a következő időszakban, és bár a Sziget reklámbevételei már nem bővültek az elmúlt években, sőt egyes napokon a látogatottság is elérte már a terület maximális befogadóképességét, azért a jegybevételeken még lehet emelni. Igaz, nem 2008-ban, mert jövőre az idei jegyárak lesznek érvényesek, de Gerendai azt reméli, hogy később a koncertjegyárakban is közelíthetnek a nyugati árszinthez. „A sörért, az autóért nyugat-európai árat fizetünk már ma is, a koncertekért, fesztiválokért azonban legfeljebb ötvenszázalékos árat” – mutat rá a főszervező. A Sziget Kft. vezetői további új rendezvényekben is gondolkodnak, akár itthon, akár a környező országokban, ahol – a szerbiai Exitet leszámítva – ma még nincsenek igazán nagy fesztiválok. A Sziget Kft. számára e piacokon is versenyelőny lehet az eddig felépített nemzetközi kapcsolatrendszer, továbbá a fesztiválszervezési, logisztikai, technikai tapasztalat. Igaz, a helyi hatóságokkal és a potenciális szponzorokkal nincsenek még kapcsolatok, ezért talán érdemes lesz helyi partnerekkel szövetkezni. A most szerződő felek csoportszinergiákban is bíznak, a nagyra törő tervek szerint Magyarországon még nem látott keresztcsomagokat lehet kialakítani a fiatal korosztályt elérni kívánó hirdetőknek. A portfólióban immár online és offline média, indoor felületek, fesztiválok és rádióadó is találhatók.

HA MÉGSEM. Az Econet.hu közleményében potenciális kockázatokat is megjelöl a tranzakció kapcsán, ilyen lehet az idei fesztivált is megkeserítő időjárás, az előadók váratlan visszalépése. Nem kér viszont a tőzsdecég annak a IV. kerületi Önkormányzat által kezdeményezett birtokháborítási pernek a kockázatából, amely akár teljesen ellehetetlenítheti a rendezvényt. A felek ugyan bíznak abban, hogy nincs veszélyben az ország egyik legsikeresebb idegenforgalmi védjegye, ám ha bekövetkezne a legrosszabb, az Est Media Group visszakapja az addig kifizetett vételárat.









Adagolt vételár 5

Szigetszeletek


Jelenleg a Sziget Kft. 85 százalékban a Szigerta Invest Kft. tulajdona, ez utóbbi cégben 65 százalékos Gerendai Károly és 35 százalékos Takács Gábor részesedése. Az egykori ötletgazda (Müller Péter Sziámi) nemrég kiszállt, ekkor lett 15 százalékos tulajdonos Kedves Ferenc milliárdos üzletember – Takács régi barátja -, ám az ő pakettjét 2008. április 15-ig 325 millió forintért, jelenlegi részesedése arányában megveszi Gerendai és Takács, így az Econet.hu felé végül ők ketten értékesítenek.

Adagolt vételár 5
Adagolt vételár 4

Ajánlott videó

Olvasói sztorik