Méretét tekintve nem túl jelentős, de annál izgalmasabb szereplővel bővül néhány napon belül a Budapesti Értéktőzsde kínálata. Az AAA Auto használtautó-kereskedő részvényei attraktív befektetési célpontnak bizonyulhatnak, de inkább hosszú távon. A kibocsátási ár ugyanis egyáltalán nem tekinthető alacsonynak, és az eladósodottsággal, valamint a várható likviditással kapcsolatosan is akadnak kockázatok.
Az AAA-papírok jegyzése szeptember 10-én indult és 21-én délután 14 óráig tart, így a befektetőknek van még idejük eldönteni, hogy igényelnek-e a részvényekből. Kérdés persze, hogy a társaság kinek mennyire attraktív, hiszen a használtautó-piac kilátásai nem kifejezetten rózsásak: az optimistább szakértők szerint is mindössze annyi bizonyos, hogy a következő öt évben átlagosan 5 százalék felett lesz a bővülés a régiónkban.
Nem is a piac egészének növekedése az, ami az AAA Autót kiemeli, hanem a cég agresszív expanziós tervei. Jelenlegi 38 telepéhez ugyanis már 2007 végéig további 9-et tervez nyitni, az azt követő egy-két évben pedig akár évi 15-20 egységgel is bővülhet a hálózat. A terjeszkedési célok között hosszabb távon ráadásul olyan nagy potenciállal bíró országok szerepelnek, mint Oroszország, Ukrajna, vagy Bulgária.
A tervek szerint a 2007-ben értékesített autók száma 35 százalékkal haladja majd meg a tavalyit, s ezt igen impresszív, 40 százalék körüli bevételi dinamika követi majd. A tervezett 15 százalékos profitnövekedéshez képest viszont a 2,25 eurós részvényenkénti kibocsátási árral számolt 19,4-es P/E-ráta (árfolyam/eredmény) nem csekély. Emellett egy másik fontos mérőszám, a 12,6-os EV/EBITDA-mutató (cégérték/amortizációval korrigált üzemi eredmény) sem tűnik alacsonynak. Az egyetlen tőzsdén jegyzett szektortárs, az amerikai CarMax ugyanis 22-es P/E és 12-es EV/EBITDA mellett forog – úgy, hogy hatékonysága és profitnövekedési üteme is vonzóbb, eladósodottsága pedig alacsonyabb, mint az AAA Autóé.
A várható nagy növekedésnek tehát a kibocsátó megkéri az árát. A befektetőket e mellett az is nyugtalaníthatja, hogy a kibocsátás után a főtulajdonos továbbra is 70 százalék feletti részesedést birtokol majd. Ráadásul Anthony James Denny (Figyelő, 2007/36. szám) egy személyben a vezérigazgatói posztot is betölti, azaz teljesen uralja a cég irányítását. Mindezek ismeretében az egyébként sem túl nagy méretű cég prágai és budapesti megosztott bevezetése könnyen oda vezethet, hogy igazán nagy likviditása sehol nem lesz a részvényeknek.