Gazdaság

Megcsúszva

Kifulladni látszik a BKV reformja, így kérdésessé vált, hogy jövőre nullszaldóssá tehető-e a súlyosan veszteséges társaság.

Hat darab Ikarus 412-es autóbuszt lebontottak alkatrésznek a BKV-s szerelők a nyáron. Nem tudták kivárni, hogy az olcsóbb, de lassú központi beszerzésben megérkezzenek a szükséges cseredarabok. Az így kiesettek miatt azonban nem volt elegendő járműve a közlekedési társaságnak az iskolaszezon kezdetére, ezért ki kellett bővíteni az alvállalkozók megbízásait néhány belvárosi vonallal. Az ő kilométerdíjuk viszont lényegesen magasabb a cég önköltségénél. Ez csak egy, a Budapesti Közlekedési Vállalatnál (BKV) zajló reform vadhajtásai közül.


Megcsúszva 1

Vitézy Dávid. A BKV felügyelőbizottságának tagja szerint a középvezetők kisiklathatják a reformot.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának tagja szerint ennél nagyobb gond, hogy sok tervezett intézkedés felpuhult. A közlekedési társaság vezetői az év elején elvégzett átvilágítást követően 50 pontos programot készítettek. A cég élén Aba Botondot váltó, korábban a salgótarjáni Nógrád Volán Zrt.-t vezető Antal Attila azt ígérte, hogy az átalakítások hatására a társaság üzemi szinten nullszaldós lesz, szemben az idei évre tervezett csaknem 16 milliárd forintnyi veszteséggel. A vezérigazgató azonban többek szerint túlságosan nagy teret engedett a szakszervezeteknek az egyes reformlépések egyeztetésekor. Az érdekvédők pedig, látva Antal Attila gyengeségét, gyakorlatilag szétrobbantották a programokat. „Mindig az volt a magyarázat, hogy a következő tárgyaláson majd kapnak valamit cserébe az engedményekért” – idézi fel a társaság vezetőinek érvelését Vitézy. „A létszámcsökkentésről folyó tárgyalásokon például azért engedtek, és tették lehetővé néhány új státusz létrehozását, hogy majd a bértárgyalásokon könnyebb legyen megegyezni.”


Megcsúszva 2

KISKIRÁLYSÁGOK. A cégnek áttekinthetetlen szervezete volt, gyakorlatilag 12 kis BKV működött a vállalaton belül. „A tucatnyi önálló igazgatóság megszűnt, központosították a beszerzést, a gazdálkodást” – említi az elmúlt nyolc hónap egyértelmű pozitívumait Vitézy Dávid. Ugyanakkor a cég működésében máig nem érvényesül a költséghatékonyság. Egyes villamosok változatlanul napi 12 kilométert futnak garázsmenetben, vagyis utasok nélkül, pedig némi szervezéssel a végállomásaikról egy közelebbi remízbe is mehetnének, ez azonban fel sem merül, hiszen „már ötven éve így van”. Ugyanígy nem téma a Budafoki úti kocsiszín átalakítása sem, hogy a Combinók is be tudjanak oda állni. Ma kicsi a hely a vágányok között, ezért nem tudnák kinyitni az ajtókat, de az átalakítás 100 millióba kerülne. Ez a ráfordítás Vitézy szerint azonban viszonylag gyorsan megtérülne, mert ma a Bartók Béla úti remíz pihenteti az új villamosokat, amelyek oda csak a Gellért tér érintésével, vagyis jóval hosszabb úton juthatnak el.


Megcsúszva 3

Antal Attila nyolc hónappal ezelőtti kinevezése óta nem sikerült változtatni az utastájékoztatáson. A 4-es metró építkezésével összefüggő menetrendváltozásról és a villamospótló buszokról például a társaság honlapján csak azóta lehet információkat találni, hogy a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságában többen szóvá tették ennek hiányát. „Nyoma sincs a működésben az utasközpontúságnak” – értékel Vitézy, aki szerint ennek leginkább az az oka, hogy a középvezetői réteg gyakorlatilag változatlan. Ők pedig a régi, megcsontosodott viszonyok fenntartásában érdekeltek, és miután az ő kezükben van a cég mindennapi működése, könnyen kisiklathatják a reformot.

BÉRLÁZ.Szerettük volna a BKV menedzsmentjét is megkérdezni minderről, ám Regőczy Miklós kommunikációért felelős vezérigazgató-helyettes azt közölte, kizárt dolog, hogy bárkivel beszélni tudjunk, mert mindenki a bértárgyalásokkal van elfoglalva. Egyébként pedig „minden teljesült” az új vezetés terveiből. Az érdeklődésünkre átküldött anyagból viszont az derült ki, hogy a társaság hatékonyságát alapvetően meghatározó területeken egyelőre nem sikerült átalakítani a működést (lásd külön). Figyelembe véve, hogy a reform lendülete a bértárgyalások, s az ezekhez kapcsolódó sztrájkfenyegetettség miatt megtört, kérdéses, hogy Antal Attila tudja-e teljesíteni a főváros vezetésének tett vállalását.

A hatékonyságjavító projektek állása

ÚJ CÉGSTRUKTÚRA


Eddigi eredmények: ● Új szerve­zeti és működési szabályzat ● A közlekedési, műszaki, gazdasá­gi és ér­tékesítési terület központo­sítása ● Felső vezetők számának csökken­tése ● Készültségi szint: 100%

ÚJ MŰKÖDÉSI MODELL
Eddigi eredmények: ● Mun­ka­válla­lók átsorolása az új szervezeti egysé­gekbe ● 1000 fős létszám­csökkentés ● Készültségi szint: 80%

SZ AKM AI R ACION ALIZÁLÁS
Eddigi eredmények: ● A beszer­zés központosítása ● Szigo­rított ellenőrzés, díjbevétel növelése ● Üresjáratok (például garázsmenet) opti­malizálása ● Készültségi szint: 50%

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik