Gazdaság

Vegyértékváltás

Új, 2012-ig szóló stratégiájában a BorsodChem Európában szeretné megerősíteni pozícióit, bizonyos területeken piaci elsőségre törve.












Vegyértékváltás 1


Vegyértékváltás 2
Kovács F. László a közgyûlésen. A volt vezér inkább új termé-kekkel próbálkozott volna.
Vegyértékváltás 3

Először ült a leghátsó sorban a BorsodChem (BC) Rt. minapi közgyűlésén Kovács F. László. A társaság nemrég leköszönt vezérigazgatója helyének megválasztásával valamelyes különállást jelzett. A keze ügyében lévő szavazógép viszont arról árulkodott, tulajdonosként továbbra is rajta tartja a szemét a cégen, amelynek a privatizáció utáni felvirágoztatását egyértelműen az ő nevéhez kötik Kazincbarcikán és az európai piacon egyaránt. A jövőt illetően azonban a hírek szerint megosztott volt az igazgatóság. A volt vezér egyebek mellett új termékek bevezetésével tervezte stabilizálni a borsodi vegyipari társaság kétségtelenül jó piaci pozícióit, utóda, Kay Gugler viszont inkább a már meglévő gyártmányokra, leginkább a poliuretán alkotóelemeire – TDI és MDI – alapoz. Ezeket is inkább feldolgozott formában, a felhasználók igényei szerint összeállított csomagokban értékesítenék. A poliuretán egyébként az egyik legelterjedtebb műanyagfajta, amelyből például járművek karosszéria-elemei és bútoripari alkatrészek készülnek.

A BC új vezérigazgatója a közgyűlésen szemmel láthatóan jókedvű volt, s erre meg is volt minden oka. A társaság tavaly a nemzetközi számviteli szabályok alapján készült mérleg szerint 17 százalékkal növelte árbevételét 2004-hez képest. A 173 milliárd forintos forgalom 27 milliárdos EBITDA-mutatóval (kamat, adó és amortizáció előtti eredmény) párosult, ami 31,7 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. Az elmúlt másfél évtizedben az egytermékes vállalatot sikerült több lábra állítani, és a térség vezető vegyipari társaságává tenni; a cég ma már az európai piacon is tényező. A PVC export 50 százalékát nyugat-európai országokba szállítják, a TDI és az MDI esetében pedig 70-80 százalék ez az arány.













Vegyértékváltás 1


Vegyértékváltás 2
Kay Gugler. Az új vezérigazgató a meglévõ gyártmányokra alapoz.
Vegyértékváltás 3

A most megfogalmazott új, 2012-ig szóló stratégia célja, hogy miközben az uniós versenytársak inkább Ázsiában fejlesztenek, addig a BC az európai piacon erősítse meg pozícióit, a TDI gyártók között pedig lehetőleg az első helyre kerüljön a mostani másodikról. A cég mintegy 500 millió eurót tervez ennek érdekében elsősorban a TDI és az MDI gyártókapacitás bővítésére fordítani. Ma a PVC üzletág 10 százalékos árbevétel-arányos EBITDA-mutatója ugyan még mindig az iparági átlag felett van, a poliuretán alkotóelemek, illetve az ezekből összeállított speciális csomagok viszont 25-30 százalékkal kecsegtetnek, ezért is tervezik megfordítani az üzletágak közötti erőviszonyokat a TDI/MDI javára. Ezzel a társaság jelenlegi átlagosan 15 százalékos EBITDA-rátája legalább 20 százalékosra növekedhet.

Egyelőre úgy tűnik, a külső körülmények kevéssé fogják segíteni a BorsodChemet. A szénhidrogénárak emelkedése (lásd keretes írásunkat) elsősorban az energiaköltségek növekedése miatt rontja a profitkilátásokat. Eközben a magyar árampiacon érvényesülő magas hálózati tarifák miatt a külföldi versenytársakhoz képest rosszabb helyzetben van a cég, amely egyelőre hiába lobbizik a hozzá hasonló nagy energiafogyasztókat az uniós piacon megillető speciális tarifákért.









Vegyértékváltás 7

Olajár-érzékeny vegyipar
Mivel a vegyipar számára az olaj alapanyagként szolgál, ebben az ágazatban is számolni kell a „fekete arany” árának alakulásával. Várkonyi Gergely, a Deutsche Bank regionális olajipari szakértője szerint a TVK egyelőre jó helyzetben van, mert a magas olajárat évek óta tovább tudja hárítani a vevőire. Igaz, a vegyipari benzin (a TVK etiléngyártásának fő alapanyaga) az elmúlt öt évben nem volt ilyen drága, így ha tartósan magas lesz az olajár, érezhetően csökkenni fog a TVK etiléngyártásának fedezeti szintje. A BorosodChem csak közvetve érintett, mert fő termékei – az MDI és a TDI – benzolból és toluolból készülnek, amelyek ára csak áttételesen követi az olajár-változást. A cég PVC üzletága viszont jóval szerényebb nyereségszinten lesz kénytelen működni, mert a PVC-árakban kevéssé lehet továbbhárítani a növekvő költségeket. Ugyanez a helyzet a műanyag-feldolgozó cégekkel, például a Pannonplasttal: itt a konkurenciaharc óriási, a csomagolóanyagokat vásárló élelmiszeriparban és más termelő ágazatokban pedig nagyon jól verik vissza az áremelési próbálkozásokat.

Vegyértékváltás 7
Vegyértékváltás 3

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik