Gazdaság

Autóból vitorlásba

Már csak a hobbijából, a vitorlázásból él Láng Róbert, a milliárdos volt autóalkatrész-kereskedő.

Egyetlen fillérrel a zsebében kezdte, és ügyességgel kapaszkodott a csúcsra az ezredforduló piacvezető hazai autóalkatrész-kereskedelmi társaságának alapítója. „Mást csinálok ugyan, mint korábban, de hivatást nem váltottam, mert nincs igazi szakmám” – tárja szét a kezét Láng Róbert, a milliárdos „self-made man” vállalkozó. Huszonéves „késő kamaszként” a kedvtelésének, a síelésnek akart élni, de ehhez a munkahelyén, a szociológiai kutatásokat végző vállalatnál kapott „éhbérnél” vagy az alkalmi síoktatásnál biztosabb kenyér után kellett néznie. Ám az a kölcsönből vett, leharcolt Zsiguli, amellyel a nyolcvanas évek elején taxisként próbált szerencsét, állandóan elromlott.


Autóból vitorlásba 1

HIÁNYRA ÉPÍTVE. Mivel nem csak ő járt így, a keresletet látva műhelyt alapított Nagykovácsiban nálánál avatottabb autószerelőkkel. Beindult a szerviz, de akadozott a munka, mert a szocializmus utolsó évtizedében hiánycikk – üzleti értelemben tehát nagy lehetőség – volt az autóalkatrész. „Csak” meg kellett csinálni a céget, a Láng Autóalkatrészt Kft.-t, amely a gyorsaságával – a legfeljebb 48 órás szállítási határidővel – az ezredfordulóra piaci elsőségre tett szert.

Időközben azonban megérkeztek a magyar piacra is az autóalkatrész-kereskedelmi világcégek. Jól ketyegett ugyan a Láng Autóalkatrész, de csak a vak nem látta, hogy az előrelépéshez nagy nemzetközi partnerre van szükség. Az ezredfordulóra egy ilyen társaság vásárolta meg a kft. 51 százalékát, de a céget a szerződés értelmében továbbra is Láng Róbert irányította. Hamar kiderült azonban, hogy a magyar piacot és az itteni kereskedelmi fortélyokat jobban ismerő alapító és a hozott sablonokat alkalmazó külföldi társtulajdonos elképzelése szögesen eltér az üzletről. Láng Róbert például büszke volt rá, hogy hosszú tárgyalássorozat végén – másfél milliárd forintos üzletet megszerezve – a cég a Mol-kutak shop-jainak beszállítójává válhatott. A külföldi befektető azonban nem értékelte az efféle nagy árbevétellel, de kis haszonkulccsal kecsegtető projektet.


Láng Róbert


• A gimnázium után számítógépes operátor, gyógypedagógiai nevelő tanár lett, majd a Magyar Rádió és Televízió Tömegkommunikációs Kutatóközpontjában szociológiai felmérésekben dolgozott. 1984-ben, 29 évesen taxis-vállalkozóként és síoktatóként dolgozott, s ekkor hozott létre egy autójavító műhelyt.
• 1989-ben megalakította a Láng Autóalkatrész Kft.-t; tíz évre rá a Rhiag multinacionális vállalat megvásárolta a Láng Kft. 51 százalékát, de ő maradt az ügyvezető igazgató, és tagja lett a Rhiag-csoport igazgató tanácsának.
• 2003-ban a cégben még megmaradt tulajdonrészét is eladta a Rhiagnak, s két éve megalapította az Adriatic Challenge Kft.-t, amelyben többségi tulajdonos.

Egyidejűleg Láng Róbert a cégvezetői kihívást is egyre kevésbé találta vonzónak, hiszen az általa felépített, több mint 40 ezer féle cikket forgalmazó, és több ezer ügyfelet hibátlanul kiszolgáló bonyolult rendszer szinte önmagától is tökéletesen működött. A vállalat további növekedésének pedig egyre kisebb volt az esélye a globális világcégek erősödő versenye miatt. Végül megelégelte a döcögő együttműködést a külföldi tulajdonostársával, ezért 2003-ban a cég másik felét is eladta. Akkor azonban még esze ágában sem volt „hajózási társaságot” alapítani. Igaz, miközben a vállalatnál egyre inkább háttérbe szorult, mind több időt fordított új szenvedélyére, a vitorlázásra. Először egy barátja erős unszolására lépett csak a fedélzetre legénységnek, ám hamar ráérzett az ízére. Innen már egyenes út vezetett odáig, hogy végül említésre méltó konfliktusok nélkül, a helyzetet felismerve, józan döntéssel kiszállt a vállalkozásból, és ezzel együtt a nyolc országban jelen lévő, félmilliárd eurós árbevételű multinacionális anyavállalat igazgatóságából. Feladta a hazai és az uniós autóalkatrész-kereskedelem lobbiszervezeteiben a pozícióit, s beszállt a hajóba. Egyéves világkörüli csavargást, szabadságot engedett magának, de csak fél évig bírta a tétlenséget: hazajött, hogy több hónapos alapos felkészülés, számítás, piacelemzés után vitorlás vállalkozást alapítson. Mindeközben a Karib-tengeren hagyott vitorlását – amelyet olyan helyen kötött ki, ahol száz éve nem volt hurrikán – pechjére egy vihar pár nap elteltével megsemmisítette.

TENGERI MEDVE. Magának sem vallotta be, de meg akarta mutatni, hogy a bérvitorlás cégekkel zsúfolt Adrián is lehet sikeres vállalkozást vinni. Egy szűk, de ígéretes piaci rést megszimatolva – a Földet megkerülő Gaál Józseffel együtt – létrehozta az Adriatic Challenge Kft.-t. Az új cég a vitorlás berkekben népszerű, úgynevezett Challenge túraversenyekre szakosodott. Újdonsága, hogy minden kényelemmel felszerelt, de hajszálra egyforma versenyhajókból állít ki flottát a fanatikusoknak. Egy jó nevű német társasággal speciális hajót terveztetett, amelyből 20 darabos flottát rendelt egy szintén neves cégtől. Ám a vállalkozás az első évben csaknem szó szerint elsüllyedt az Adrián. Kitörött az egyik hajó tőkesúlya, a balesetben egy ember meghalt, a hajók egy éve tétlenül a kikötőben vesztegelnek. Az üzleti kudarc azonban nem vette el, inkább kihívásként meghozta a kedvét a bizonyításra. Meggyőződése, hogy az idén ismét sikerül a „nívó fölé” emelkednie, ha megint képes lesz a hibából erényt, tőkét kovácsolni.

A hajótervezővel és -építővel egy éve húzódó jogvita a szezonkezdésre végre lezárulni látszik, mert a független hatósági szakértő februári jelentése után heteken belül várható a bírósági ítélet. Láng biztos a per neki kedvező kimenetelében, és már a vállalkozás továbbfejlesztését tervezi. A 20 darabos flotta mellé két – a hajózás Forma-1-ének számító Amerika Kupán már bizonyított – versenyvitorlást vásárol a „még többre” vágyó ügyfeleknek, s a szolgáltatást is továbbfejleszti egészen a full service-ig, a versenyek megrendezéséig. Meggyőződése, hogy pénz és oxfordi college-okban szerzett szellemi muníció nélkül, „érzésre” is lehet sikeresen vállalkozni, még akkor is, ha néha őt is elhagyja a szerencse.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik