Nem győzött csodálkozni Farkas József, amikor nem sokkal a rendszerváltás után az Egyesült Államokban járt egy marketingszemléleti kurzuson. Az egyik országos terjesztésű, farmereknek szóló folyóiratnál azt látta, hogy a szerkesztőség elfér egy szobában, míg a kereskedelmi részleg két emeletet foglal el. „Ekkor értettem meg, hogy a szocialista felfogással szemben nem a termelés, hanem az értékesítés az igazi művészet” – mondja.
Az amerikai tapasztalatok jól jöttek, hiszen ekkor már több vállalkozást működtetett a Farkas család. A házaspár 1991-ben indította a Dinasztia Kiadó Kft.-t, ezt követte a Szaktudás Kiadó Ház Kft. Mindkettő tankönyveket adott ki, utóbbi a Keszthelyen agrármérnöki diplomát szerző Farkas József szakterületére, a mezőgazdaságra fókuszált. „Akkoriban még nem kellett sok pénz a könyvkiadáshoz, ezért mertünk belevágni” – indokol Farkas József, majd hozzáteszi: az a bizonyos első millió teljesítményalapon jött össze, éveken keresztül a teljes nyereséget visszaforgatták a vállalkozásokba.
Farkasék hamar rájöttek, hogy pluszprofitra tehetnek szert, ha a könyveket ki is nyomtatják, ezért 1992-ben megvették a Fősped házinyomdáját, amely mindössze két gépből állt. Az így létrejött Grafika Kft. indulása nem volt zökkenőmentes: az első három hónapban a nyomdavezető irányításával 1,5 millió forint veszteséget produkáltak, ezért valamelyik tulajdonosnak át kellett vennie a nyomda vezetését. „Feldobtunk egy pénzérmét, a feleségem nyert, így ő lett az ügyvezető” – meséli Farkas József.
|
Négy éve generációváltás történt, Farkas Tamás vette át a cég ügyvezetését, amely 2003 februárjában részvénytársasággá alakult, és felvette a Grafika Press Nyomdaipari Rt. nevet. Innentől kezdve Farkas József az elnök, fia pedig a vezérigazgató.
A terjeszkedés azóta sem állt le; az idén áprilisban megvették a Cartographia Kft. nyomdai üzletágát, belépve ezzel a térképek piacára. A nyomda termelése jelenleg évente mintegy 8 millió kötött termék, amely közel 3 ezer címből áll össze. A termékspektrum a kétoldalas szórólapoktól a kötött könyvekig terjed.
Mindez tovább bővülhet, miután a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 323 millió forintos tőkeemelést hajtott végre a cégben, 49 százalékos tulajdonrészt szerezve. A vezetők a friss tőkéből 200 millió forintot egy új heat-set nyomógép beszerzésére fordítottak, ennek révén a Grafika megjelenhet a színes magazinok piacán is. A cég terjeszkedésével nem csak a nyomógéppark korszerűsödött, a kötészetet és a szállítmányozást is fejlesztették. A belföldi kiszállítást saját gépkocsiparkkal végzik, jelenleg pedig éppen saját kamion beszerzését tervezik a németországi fuvarokhoz. A Grafika látja el ugyanis a Siemens mobiltelefonjait használati utasítással, és mivel just in time szállítanak, nem engedhetik meg, hogy az alvállalkozó miatt késlekedjenek.
Annál is kevésbé, mivel idehaza és Európában is éles a verseny. A család éppen azért döntött az MFB ajánlatának elfogadása mellett, mert így megszűnt ugyan a vállalkozás tisztán családi jellege, de a tőke beengedése lehetővé tette a technológiai fejlesztést, az árverseny miatt pedig csak ezen az úton lehet megtartani a nyereségességet.
A gazdasági végzettségű ifjabb Farkas bekapcsolódása a cég irányításába egybeesett egy kisebb szemléletváltással: amikor a társaság árbevétele elérte az 500-600 millió forintot, egyértelművé vált, hogy az eddiginél professzionálisabb irányításra van szükség. Ez a váltás a kontrolling bevezetésében, a nagyobb marketing-ráfordításban és a tudatos munkaerő-gazdálkodás meghonosításában mutatkozott meg. Ezek az alapjai az új vezérigazgató által felvázolt üzleti filozófiának. „A munkatársak hozzáállása, motiváltsága az a plusz, amivel adott esetben meg tudjuk előzni a versenytársainkat” – mondja Farkas Tamás.
EMPÁTIA ÁTLAG FÖLÖTT. Csereklye Sándor, a Grafika egyik legnagyobb megrendelőjének számító Expressz Kiadó gyártási igazgatója szerint Farkas Tamás olyan üdítő kivétel a magyar nyomdaipari vezetők között, aki képes érvényesíteni a közgazdasági szempontokat ebben a meglehetősen konzervatív szektorban. „A két cég együttműködése kivételes stratégiai együttgondolkodáson alapul, a Grafika célzott ajánlattal keresett meg minket, és az átlagosnál több empátiát mutat az általunk fontosnak tartott szempontok iránt” – mondja az igazgató.
A család hasonló szemlélettel dolgozik a tulajdonában lévő többi cégnél is, köztük a Szaktudás Kiadó Ház Rt.-nél és a ráckevei Kék Duna Wellness Hotelben is. Előbbi a diákok által is elismert szereplője a mezőgazdasági tankönyvek és szakmai kiadványok piacának, de stagnáló-visszaeső területen működik. A hotelt a Dinasztia Kiadó eladása után vásárolta meg a család, az volt a véleményük ugyanis, hogy a nyomdának a saját lábán kell megállnia, így új befektetés után néztek. A szállodát Farkas Klára irányítja, és főként céges csoportok látogatják.
A Száz Magyar Falu Könyvesház Kht. a millennium jegyében jött létre, egy állami támogatással megvalósuló könyvsorozat létrehozására. Jelenleg a Kistérségek értéktára sorozatot készítik, az uniós beosztás szerinti magyar kistérségek értékeiről. „Olyasmit szeretnénk létrehozni, ami száz év múlva is érdekes lesz”- mondja Farkas József. „Itt a lényeg az impresszumban” – teszi hozzá büszkén; ott állnak ugyanis a családtagok nevei, bizonyítva, hogy közreműködtek a könyv megszületésében.