Háromezer forinttól
Az emberek egyre többet hajlandók tenni az egészségükért, s terjed az öngyógyítás. A Béresnél úgy látják, hogy számos új életmódbeli változás is megfigyelhető, mint például a wellness, fitnesz és az egészséges életmód terjedése. Szakértők szerint ezekben a csoportokban nagy lehetőség van a gyártók számára, hiszen ezek a fogyasztók is „gerjesztik” az igényeket étrend-kiegészítők iránt. Az egészségtudatos vásárlók hajlandók mélyebben a zsebükbe nyúlni, hiszen a pár száz forintos C-vitamin és az 1500 forint körül már beszerezhető multivitaminokhoz képest a speciális étrend-kiegészítők jóval drágábbak: az árak ebben a szegmensben 3 ezer forintnál kezdődnek. A gyártók ezt azzal indokolják, hogy a szükséges alapanyagok nagyon drágák.
„Ezen a téren is nagyot változott a világ: négy-öt éve még szinte csupán a testépítők szedték az étrend-kiegészítő készítményeket, az egészségtudatos életmód terjedésével azonban egyre szélesebb fogyasztói rétegeket célozhatnak meg a gyártók” – mondja Sándor Edit, a másik nagy piaci szereplő, a Pharma Nord Kft. termékmenedzsere és orvos tanácsadója.
Sok csatorna
A Béresnél az egészségmegőrző készítmények magyarországi forgalmát 10-15 milliárd forintosra becsülik. Pontosan nehéz meghatározni a piac méretét, mivel a gyógyszerek mellett a gyógyhatású készítmények és az étrend-kiegészítők is ide tartoznak, amelyek ráadásul több értékesítési csatornán jutnak el a fogyasztókhoz: a gyógyszertárakon kívül a szuper- és hipermarketek, a fitotékák is árulnak ilyen termékeket, s a forgalom tetemes hányada az úgynevezett multilevel (személyes eladással dolgozó) hálózatokon keresztül realizálódik. Jelenleg nincs olyan piackutatás, amely az összes értékesítési csatornát mérni tudná.
Az általános egészségmegőrző készítmények – például a multivitaminok és a C-vitaminok – forgalma 2000 óta stagnál, a specifikus tünetek megelőzésére, illetve kiegészítő kezelésére szolgáló készítményeké, így a kalciumé és a fogyasztó tablettáké viszont növekszik. Az előbbi szegmensben 45 százalékos részesedésével az élen álló Béres Rt. ezt felismerve jelent meg a Béres Egészségtár speciális étrend-kiegészítő termékcsaláddal. Az eddigi visszajelzések igazolják a cég várakozásait: a termékcsalád bevezetés utáni negyedéves forgalma meghaladta a 200 millió forintot, s a Béresnél az idén 800 milliós árbevételre számítanak ezekből a készítményekből.
Fő az elővigyázatosság
Persze ember legyen a talpán, aki a több ezer étrend-kiegészítő közül választani tud. A fogyasztók elsősorban újságcikkekből és reklámokból tudnak tájékozódni, mivel jelenleg sem az orvosok, sem a gyógyszerészek többségét nem érdekli ez a témakör, így ezen a téren nem tudnak tanácsot adni. Magyarország uniós csatlakozásával ráadásul liberalizálttá vált az étrend-kiegészítők forgalmazása: míg korábban a gyártóknak engedélyeztetni kellett készítményüket az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézetnél (OÉTI), tavaly május óta pusztán értesíteni kell a hatóságot a termék forgalomba hozataláról. Nem véletlen, hogy 2004 májusa óta ugrásszerűen megnőtt a forgalmazott étrend-kiegészítő készítmények száma és a piac erősen felhígult.
Sándor Edit szerint előfordul, hogy a pirulák a dobozon feltüntetett értéknél sokkal kisebb mértékben tartalmazzák az adott hatóanyagot. Ezt a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tavalyi vizsgálata is alátámasztotta: 48 termékből 28 esetében igazolódott be ez a gyanú. Arra is van példa, hogy lemásolják a drága készítményeket, s kihagyva a költséges alapanyagokat vagy azokat olcsóbbakkal helyettesítve dobják piacra a cikket. Ha egy ilyen készítmény nem hat, akkor a vevő az egész termékkörben csalódhat, ami a komoly szereplők üzletét is rontja. A fogyasztók bizalmának megőrzése érdekében a Béres és a Pharma Nord is bevizsgáltatja és véleményezteti készítményeit az OÉTI-nél.
A wellness és fitness üzletágról szóló nagy összeálítást a Figyelő 2005. július 7-én megjelent 27. számában olvashatja.