Gazdaság

Szabad vasút, vegyes tapasztalatok

Vegyes tapasztalatokat hozott a magyar vasúti áruszállítási piac liberalizációja az első évben - hangsúlyozta Antal Dániel, a vasúti liberalizációért felelős miniszteri biztos.

A magyar vasúti árufuvarozási liberalizáció egyéves eredményeit összegző beszélgetésen a biztos emlékeztetett arra, hogy 2004. május elsején Magyarországon is megnyílt a vasúti áruszállítási piac. A két állami vasúttársaság, a MÁV Rt. és a GYSEV mellett engedélyt szerzett a működésre három független és egy, részben a MÁV-hoz kötődő új vasúti cég. A miniszteri biztos tájékoztatása szerint a magyar vasúti rendszer mintegy 85 ezer embernek ad megélhetést, de csak 3 százalékuk kötődik közvetlenül a versenypiachoz.

A miniszteri biztos kezdeményezésére készült felmérés szerint a magyar vasúti áruszállítási piacon még nem alakult ki a verseny. Az áruszállításból a MÁV piaci részesedése mintegy 90 százalékos, a GYSEV-é 10 százalék, a magán vasúttársaságok részesedése pedig nem éri el az egy ezreléket sem. A 2005. áprilisban indult, és közvetve MÁV-tulajdonú CER Rt. egy hónap alatt 1 százalékot szerzett a piacból. A magán vasúttársaságok 2 vontatójárművel, 100 teherkocsival, 57 állandó munkatárssal rendelkeznek, azaz kapacitásuk a GYSEV áruszállító részlegéhez hasonló, megfelelő működési feltételek esetén megszerezhetnék a piac 10 százalékát. A felmérés szerint a MÁV Rt. versenytársának tekinthető Floyd Kft. és a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. összesen 43 menetvonalat igényelt a piaci liberalizáció első évében, de csak 7 fizető vonatot tudtak közlekedtetni, amivel kapcsolatban öt versenyhivatali beadvány, panasz született.

A stagnáló vasúti árufuvarozási piacon minden szereplő veszteséges vasútüzemről számolt be. A kimutatás szerint a vasúti áruszállításban a tranzitforgalom növekedését hátráltatja, hogy a magyarországi infrastruktúra-díjak Európában a legmagasabbak közé tartoznak, az infrastruktúra egyes elemeihez való hozzáférés állandó jogvitákkal jár.

Az Európai Unió tagállamaival összehasonlítva Magyarország  vasúti piaca nyitottságát illetően az utolsók közé tartozik. A magyar infrastruktúra-díjak és az ügyintézéssel járó adminisztratív költségek magasak. Antal Dániel elmondta, hogy az egyéves működés tapasztalatairól készült jelentést eljuttatja a közlekedési miniszternek, illetve konzultál az érintettekkel arról, a szabályozás hogyan javíthatná a magyar vasúti liberalizációt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik