Az internet a nyerő
A piackutatási trendekkel kapcsolatban a PMSZ munkatársa, Kozák Ákos elmondta: Magyarországon is érvényesül az a tendencia, hogy a lakosság elutasítja a személyes interjúkon történő kikérdezést. Azonban az elutasítottság Magyarországon még meg sem közelíti a nyugat-európai számokat. Itthon a megkérdezettek negyed utasítja el az ilyetén megkérdezést. Helyette feljövőben van a telefonos és az internetes megkérdezések piaca. Azonban ez utóbbi egyelőre még 1 százalékát sem teszi ki a teljes piacnak.
Tavaly a Magyarországon működő piackutató cégek bevétele 13,3 milliárd forint körül alakult, ebből 12 milliárd forint a 23 legnagyobb piackutató céget tömörítő Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) tagvállalataihoz folyt be – jelentette be Hann Endre, a szervezet elnöke. A fennmaradó 1,3 milliárd forinton több tucat cég osztozik.
A piackutató cégek legnagyobb megrendelői tavaly is a termelő cégek voltak – tőlük származott a bevételek 39 százaléka -, míg a médiaszervezetek számára végzett kutatásokból folyt be a bevételek 22 százaléka. Stratégiai szolgáltató szervezetek – gáz-, villany-, víz stb. szolgáltató cégek – számára végzett kutatásból jutottak hozzá a piackutatók bevételeik 12 százalékához, míg a közszféra – kormányzat, illetve az önkormányzatok – megrendeléseiből az összbevétel 6 százaléka folyt be. A közszféra számára végzett kutatások jelentősége egyre inkább felértékelődik Magyarországon, s aránya alig marad alatta a 7 százalék körüli nemzetközi átlagnak.
A piackutatók megrendelései csökkenő mértékben vonatkoznak a fogyasztói szokások vizsgálatára – 2003-an a megbízások 79 százaléka, 2004-ben 60 százaléka volt ilyen jellegű megbízatás –, aminek oka, hogy a magyar fogyasztói szokások egyre inkább hasonlítanak a nyugat-európaiakra. A gépjárműpiac és a tartós fogyasztási cikkek piacának telítődésével, az éles verseny következtében egyre inkább megnő a vevőelégedettség kutatásának igénye: 2003-ban a kutatások 7, 2004-ben 8 százaléka vonatkozott a vevőelégedettség vizsgálatára. A jövőben várhatóan felértékelődik a tanácsadói munka jelentősége is, 2004-ben ugyan még csak a megrendelések 2 százalékát tette ki a tanácsadói tevékenység, 2010-re ez az arány akár 10 százalék is lehet.
A PMSZ szerint idén is hasonló forgalomra számítanak, ugyanis nem az idei lesz a piackutatók nagy éve – vallja a PMSZ elnöke. A nyolc évvel ezelőtt a közvélemény- és piackutató szakma akkor legjelentősebb tíz cége által alapított szervezet – jelenleg 23 tagcége – mára a magyar piac elsöprő többségét képviseli. A hazai piac- és közvélemény-kutatási piac 80-90 százalékát tudhatja a magáénak, és a tagcégek többsége nemzetközi hálózat tagja. A piackutatók lehetőségét meghatározza a világgazdaság általános állapota. De a mérsékelt növekedés oka az is, hogy a többségében multinacionális megbízók az utóbbi években visszafogják megrendeléseiket. Ugyanis a magyar fogyasztói szokások egyre inkább megegyeznek a folyamatosan vizsgált nyugat-európaiakkal.