Ismét kreatív könyvelésre adja a fejét, mert így akarja csökkenteni az államháztartási hiányt a pénzügyi tárca – írja pénteki számában a Világgazdaság. Ősszel köteleznék Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-t – amely az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-nek ad át bizonyos sztrádaszakaszokat –, hogy az ellenértékként kapott összeg akár százmilliárdos áfavonzatát novemberben fizesse be a kincstárba. Ezt a tételt az NA Rt. visszaigényli, de a kiutalási határidő miatt a visszafizetésre csak jövőre kerülhet sor. Ez a lépés hasonlít a korábbi pénzügyminiszter által kitalált áfa-visszatartás módszerére – írja a VG.
Ugyanakkor ez a pénzügytechnikai manőver nem befolyásolja az államháztartás eredményszemléletben számolt hiányát. Tavaly szigorították az uniós adószámmal rendelkező cégek áfa ellenőrzését, de a sajtóban áfa-visszatartás néven elhíresült eset nem volt hatással az eredményszemléletben számolt államháztartási deficitre, az 2004-ben a GDP 4,5 százalékát tette ki.
Az autópálya-építést úgy helyezik a központi költségvetésen kívülre, hogy a jelenlegi beruházó és finanszírozó, az uniós módszertan alapján az államháztartás részének számító NA Rt. nyáron átadja az épülő, valamint megépült, de még át nem adott szakaszokat a jelenleg az államháztartáson kívülre sorolt ÁAK-nak. Ez a pedig átveszi az NA szerepét. Mivel az ÁAK külföldön kötvényt bocsát ki az ügylet halasztott fizetéssel történik, így a remélt 690 milliárd forint csak ősszel folyhat be a számlájára.
Ebből fizeti ki az NA Rt. részére a korábbi beruházási költségeket, valamint a projekttel kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket. Az NA év elején összesen 283 milliárd forintos hitelt vett fel, ezenkívül mintegy 62 milliárdos forrásbevonásra készül. További mintegy ötvenmilliárdot tesznek ki a korábbi költségek. Így a lap számításai szerint közel négyszázmilliárd forintot utalhat az ÁAK az NA számlájára, amelynek pedig be kellene fizetnie a büdzsébe ennek áfavonzatát.