Gazdaság

A kudarcos összeolvadások. Mi a csalódás oka?

Interjú Dr. Lővey Imrével a Concordia Szervezet- és Vezetésfejlesztési Kft. ügyvezető igazgatójával

A cégfelvásárlások, összeolvadások nagy része nem igazolja az előzetes elvárásokat. Mi a csalódás oka?

• Az előzetes helyzetfelmérésből, a megvásárolandó cég feltérképezéséből hiányzik egy megbízható szervezeti diagnózis, helyzetfeltárás, amely a cég működésével, folyamtatinak, szervezeti és vezetési kultúrájával foglalkozna, miközben ezeknek meghatározó szerepe van egy cég sikerességében, életképességében.
• A felvásárlás után sem szentelnek kellő figyelmet a fent említett szempontoknak, sokszor erőből akarnak megoldani mindent, ami elidegeníti a helyi munkatársakat, vezetőket, csökkenti a munkamorált és mindez kedvezőtlenül hat a teljesítményekre is.
• Ahol tudatában vannak az emberi erőforrás jelentőségével a sikeres integráció szempontjából, ott is sokszor nagyságrendekkel alábecsülik a fejlesztéshez, a kívánt változásokhoz szükséges időt, energiát, költségeket, így a „gyorstalpaló” típusú akciók persze nem hozzák a kívánt eredményeket.

Mely cégösszeolvadásokat tartja sikeresnek a közelmúltból szervezeti kultúraváltás szempontjából?

• MAKTEL (Macedon telefon társaság, melyet a Matáv vásárolt meg)
• Slovnaft (amit a MOL vásárolt meg)
• HP – Compaq Magyarországon

Mi a legfőbb kihívás egy felvásárlás menedzselése során?

• Az vezetők, munkatársak azonosulásának, elkötelezettségének megszerzése, a folyamatok, a struktúra és a kultúra összehangolt, párhuzamos illesztése a cégek között. Minderre képes vezetők megtalálása, támogatása.

Mennyi időbe telik, amíg két összeolvadó cég kultúrája is „összesimul”?

• Minimum 3 év

Ajánlott videó

Olvasói sztorik