Gazdaság

Járattörléssel lép az unióba

a Malév, miután az egyik szakszervezet kedden sztrájkot hirdetett a bérmegállapodás elmaradása miatt. Ez nem jó jel a jövőre nézve, hiszen a csatlakozást követően a magyar nemzeti légitársaság helyzete amúgy is nehezedik. Egyrészt az EU versenyszabályainak megfelelően nem számíthat már veszteségeinek állami finanszírozására, másrészt versenytársai korlátozás nélkül megtámadhatják a piacát, hiszen május elsejétől Magyarország a liberalizált európai légtér része lesz. A költségcsökkentés tehát létkérdés, miközben a cég fennmaradását ennek sikeres végrehajtása sem garantálja. Nem tudni, a megállapodás melyik félen bukott meg – mindkettő a másikat okolja -, de az biztos, hogy a járattörlések, vagyis a megbízhatatlanság látszata most kritikusabb, mint korábban: számos légitársaság várja felszállásra készen az új tagállamok csatlakozását.

Vegyük csak a fapadosokat. A volt Malév-menedzserek által alapított Wizz Air éppen e hét elején kezdte meg a jegyértékesítést Budapestről induló hét járatára, s Lengyelországban is bővíti tevékenységét. Nincs egyedül. A korábban bevált diszkont modellt oly sokan másolják le, hogy már nemcsak a hagyományos légitársaságoktól, hanem egymástól is elcsábíthatják az utasokat. A piacra lépés korlátjai ugyanis látványosan mérséklődtek: a fapadosok által kedvelt Boeingek és Airbusok ma csaknem fele annyiért szerezhetők be, mint az 1990-es évek végén, miközben a New York-i terrortámadás és a SARS vírus által megtizedelt piacon nem nehéz személyzetet, azon belül is tapasztalt pilótákat találni. A Malév sztrájkolóinak is ideje lenne észrevenniük, hogy már nem a fizetésük, hanem az állásuk a tét: veszíthetnek akkor is, ha ebben a csatában sikerül győzniük.

Az új helyzetnek mások lesznek a nyertesei: az utasok, akik mind több városba egyre olcsóbban jutnak el – de ha úgy tartja kedvük, a hagyományos modell szerinti utakat is a korábbinál olcsóbban, nagyobb választékban megkapják.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik