Gazdaság

Gazdagodó hálózatok

A tavalyi első negyedévhez képest 50 százalékos online reklámbevétel-növekedést könyvelhetett el a négy meghatározó piaci szereplő.

Minden jel szerint véget érhet az a furcsa helyzet, hogy amíg a piaci szereplők évről évre párás tekintettel konstatálták az online reklámbevételek növekedését, addig a költések pontos összegéről nem álltak rendelkezésre megbízható adatok. Hozzávetőleges forrásként eddig mindössze a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) éves becslésére lehetett hagyatkozni, az viszont mindig csak a következő év második felében látott napvilágot.


Gazdagodó hálózatok 1

Az idén az online hirdetési piac teljesítménye akár 2,5-3,0 milliárd forint is lehet.

NÉGYESFOGAT. A szakértők 2003-ra 30 százalékos növekedést saccoltak az előző évihez képest, s a nagyobb internetes portálok üzemeltetői ez évre is nagyjából ekkora növekedést terveztek. Az idei első negyedévben azonban az online reklámpiac négy meghatározó szereplője – az Axelero Rt., az Index.hu Rt., a Ringier Kiadó Kft. és a Sanoma Budapest Rt. (utóbbi a Figyelő kiadója) – több mint 336 millió forint összesített reklámbevételt mutatott ki. Ez pedig a tavalyi első negyedévi bázis 224 millió forintjához képest pontosan 50 százalékos növekedést jelez. „A múlt év első negyede nagyon gyenge volt” – árnyalja egy kissé a képet Keresztúri Gergely, a Red-stars interaktív kommunikációs ügynökség vezetője, aki 2004 egészére 20-40 százalékos növekedést prognosztizál.

Az említett négy cég ez év elején állapodott meg arról, hogy negyedévi rendszerességgel nyilvánosságra hozzák összesített, ténylegesen megszerzett (net-net, vagyis a kedvezményekkel csökkentett és az ügynökségi jutalékot nem tartalmazó) reklámbevételi adataikat. Céljuk szerint így a „saccolgatós-becsülgetős” módszerek helyett végre pontosabb képet lehet kapni az online hirdetési piac tényleges bővüléséről. Mester Sándor, az Origo értékesítési osztályának vezetője szerint ezzel bebizonyították, hogy az online piacon tevékenykedő versenytársak össze tudnak fogni. Ez pedig dicséretes, hiszen eddig sem a nagyobb múltra visszatekintő nyomtatott lapoknak, sem a kereskedelmi rádióknak nem sikerült ilyenfajta együttműködést összehozniuk.

A Magyar Online Hirdetési Indexszel kapcsolatos adatok összesítését a tagok Levendel Ádámra, az MRSZ elnökére bízták, aki az érintett cégektől kapott havi kimutatások alapján tud kalkulálni. A szakmabeliek többsége szerint a négy alapító a rendkívül koncentrált online hirdetési piac bevételének körülbelül 60-70 százalékát mondhatja magáénak (Lakatos Tamás, a Ringier Rt. online divíziójának igazgatója szerint nem elképzelhetetlen, hogy ez az arány akár a 80-90 százalékot is eléri). Az elmúlt évben egyébként a teljes magyarországi hirdetési piac 125-130 milliárd forintot tett ki, amiből az online cégek 1,0-1,5 százalékot mondhattak magukénak. Az idén a négy „klubtag” reklámbevétele elérheti a 2 milliárd forintot, míg a szegmens egészének teljesítménye akár 2,5-3,0 milliárd is lehet.


Gazdagodó hálózatok 2

NEM MEGLEPŐ. „Nem esett le az állunk az 50 százalék láttán, nálunk is ekkora növekedés volt a múlt évhez képest” – mondja Weiler Péter, a Habostorta.hu ügyvezetője, aki e kijelentésével akár az internetes szakma szóvivője is lehetne, mert hozzá hasonlóan egyik megkérdezett sem találta meglepőnek a növekedés mértékét. A Habostorta egyébként eddig nem csatlakozott az értékesítési klubhoz, mint mondják, azért, mert a mostani közlemény megjelenéséig nem is hallottak annak létezéséről. Megkeresés esetén valószínűleg csatlakoznának, mindenesetre ők eddig is minden évben leadták az adataikat az MRSZ felméréséhez. A belépési kritériumoknak megfelelne a Habostorta is, mivel a „négyek” által kiadott közlemény szerint a belépés egyetlen feltételéül az 50 milliós éves reklámbevétel elérését szabták meg. A Házipatika.com és a Portfolio.hu már csatlakozott is.

OPTIMIZMUS. Az online hirdetési piac 2003 második felében ugrott meg jelentősen, így a „klubtagok” szerint nem elképzelhetetlen, hogy 2004 egészére is igaz lesz az átlagosan 50 százalékos növekedés. Lakatos Tamás akár még ennél nagyobb növekedést sem tart elképzelhetetlennek erre az évre, egyes felmérések alapján ugyanis az idei bevételek a dupláját fogják kitenni a tavalyinak. „Az első félév pedig mindig gyengébb egy kicsit” – mondja némi optimizmussal a Ringier online divíziójának igazgatója.

A közzétett forgalmi adatok amúgy kizárólag a hagyományosnak tekinthető reklámokra vonatkoznak, tehát nem tartalmazzák a barter megállapodások értékét, az emeltdíjas sms, az online direkt marketing, a konzultációs és egyéb bevételeket (önmagában már ez utóbbi tétel is több százmilliót érhet el). Mester Sándor elmondása szerint például az Origónál a „nem reklám” bevételek (emelt díjas sms és tanácsadás, de a barter értéke nem számít ide) tekintetében 70 százalékos növekedés az idei előirányzat, s ezek a tételek náluk az összbevétel 30 százalékát adják.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik