A kollégiumi férőhelyet igénylők alig 40 százalékának tudunk szállást adni, ráadásul a meglévő szobákat is fel kellene újítani, hiszen nem ritka a 3-4 ágyas szűkös elhelyezés sem – panaszolja Szakály Dezső, a Miskolci Egyetem vállalkozási és befektetési igazgatója. Persze rögvest azt is hozzáteszi: saját forrásból legfeljebb a szokásos évi szinten tartásra van fedezetük, nagyobb munkálatokról, s az immár nélkülözhetetlenné vált 400-500 fős új kollégiumról például eddig álmodni sem mertek.
Építkezés a Nemzeti körül. Ez még nem klasszikus PPP-projekt.
A múlt idő használata azért fontos, mert az Oktatási Minisztériumban (OM) körvonalazódó projekt megoldást kínálhat Miskolcon éppen úgy, mint az ország szinte összes, hasonlóképpen kollégiumi férőhelygondokkal küszködő felsőoktatási intézményében: a tárca 5 év alatt 10 ezer új, vagy felújított szálláshelyet kíván létesíteni, főként magánbefektetők bevonásával. Pénze ugyanis a minisztériumnak sincs a nagyvonalú terv megvalósítására. A választási év után üresen kong az államkassza, a költségvetés pedig alig-alig kínál mozgásteret az egészségügytől az autópálya-építésen át az oktatási infrastruktúra fejlesztéséig jól hangzó ígéretek tömkelegével operáló kormány számára. Nem véletlen, hogy éppen ezeken a területeken, vagyis a hosszabb távú állami fejlesztések tervezésekor lehet egyre gyakrabban hallani egy varázsszót, az angolszász gyakorlatban immár évtizedek óta bevált PPP-t (public private partnership – a köz- és a magánszféra szervezett együttműködése), amely, legalábbis a kormány tervei szerint, pénzt hozhat a pénztelenségbe.
KÖLCSÖNÖS ELŐNYÖK. Az állami beruházások és a magántőke együttműködése persze eddig sem volt példa nélküli Magyarországon, a szakemberek szerint azonban a PPP-vel kapcsolatba hozott projektek – az új Nemzeti Színház körül épülő városközpont, vagy a Budapest Sportaréna építkezése – nem a klasszikus angolszász és nálunk is meghonosítani kívánt modell szerint jöttek létre. Először is azért nem, mert az állam ezekben az esetekben tetemes közpénzzel vett részt a fejlesztésben, az “igazi” PPP első számú kritériuma viszont éppen az, hogy a beruházást teljes egészében a magánbefektető végzi el, többnyire banki finanszírozás bevonásával. Az így megvalósuló létesítmény (kollégium, börtön, vasút, autópálya és hasonlók) fenntartását és üzemeltetését továbbra is a magáncég végzi, az állam pedig mindezen szolgáltatásokért és persze magáért a beruházásért is, hosszú évtizedekre szóló szerződés keretében, rendszeres díjat fizet. A beruházó számára – éppen ez utóbbi okán – a biztos üzlet és a megtérülés lehet vonzó. A közszféra, a központi költségvetés vagy az önkormányzatok oldaláról pedig – a közvetlen állami beruházáshoz képest – az az első számú előny, hogy a költségek nem egyszerre, hanem évtizedekre szétterítve jelentkeznek. További haszon lehet, hogy a létesítmény megtervezésétől az üzemeltetésig és a fenntartásig a magánszféra a projektet az államhoz képest nagyobb költséghatékonysággal képes végigvinni. A klasszikus PPP egyáltalán nem elhanyagolható kritériuma még az is, hogy a befektetők kiválasztása szigorú közbeszerzési eljárással történik.
A PPP leggyakoribb területei
• Közúti infrastruktúra (utak, hidak, alagutak)
• Vasúti infrastruktúra (városi, elővárosi és távolsági vonalak)
• Közmű és környezetvédelem (csatornázás, szennyvíztisztítás)
• Stadionok, sportcsarnokok
• Kormányzati ingatlanok és infrastruktúra (minisztériumi és hivatali épületek)
• Büntetés-végrehajtási intézetekhez, javító, nevelőintézetekhez kapcsolódó beruházások
• Honvédelem (kiképző- és logisztikai központok, repülőterek)
• Egészségügy (kórházak, rendelők)
• Oktatás, kultúra (iskolák, kollégiumok, múzeumok, kongresszusi központok)
• Kutatás-fejlesztés és innováció (tudományos és innovációs központok, a tudományos és a vállalkozó szféra kapcsolati rendszereinek infrastrukturális, hálózati beruházásai)
“Banki és ingatlanfejlesztéssel foglalkozó ügyfeleink részéről jelentős az érdeklődés, tavaly majdnem tető alá hoztunk egy kollégiumépítési projektet” – mondja Szabó Gabriella és Felsen Gábor, az angolszász hátterének köszönhetően ezen a téren komoly tapasztalatokkal bíró Köves Clifford Chance ügyvédi iroda két tanácsadója. Rögtön hozzáteszik azt is, hogy az ügylet főleg a jelenlegi hazai jogszabályi környezet felkészületlensége miatt dőlt dugába. A PPP-projektekben ugyanis az államnak biztos partnernek kell lennie, hosszú évtizedekre kell kötelezettséget vállalnia a rendszeres díjfizetésre. Márpedig a főváros és a költségvetés közötti 4-es metró szerződésének emlékezetes ügye rávilágított arra, hogy az érvényben lévő jogszabályok az államnak mint magánjogi partnernek, a közjogra hivatkozással, lehetőséget kínálnak a kibújásra. A Horn-kormány idején megkötött megállapodást a következő kabinet felmondta, s álláspontját végül bíróság előtt is sikerült megvédenie.
GONDOK TÖMEGE. “A PPP-projektek rendkívül változatosak. Attól függően, hogy az állam vagy az önkormányzatok vesznek részt benne, illetve mely szektorok érintettek, jogszabályok tucatjaiban merülhetnek fel problémák” – mutatnak rá a Köves Clifford Chance szakértői, akiknek álláspontját osztják a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium befektetési főigazgatóságán is. Az Erdősi Péter vezette csapat a tárcánál éppen azon munkálkodik, hogy záros határidőn belül megteremtse a sikeres hazai PPP-projektek szakmai, jogszabályi és politikai hátterét. A munka első eredménye, hogy a kormány április 30-án elfogadta a következő hónapok munkáját kijelölő határozatot. Eszerint éppen a napokban tartja alakuló ülését az a tárcaközi bizottság, amely a Miniszterelnöki Hivatal, a Pénzügyminisztérium, az Igazságügyi Minisztérium, a gazdasági tárca és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) bevonásával megkezdi a szükséges jogszabályváltozások előkészítését, véleményezi az esetleges projektterveket, és figyelemmel kíséri, értékeli azok megvalósítását. “A közbeszerzési törvény definícióiba most nem fér bele az a komplex szolgáltatás, amelyet a PPP fogalma takar, márpedig a versenyeztetés, az átláthatóság kereteinek megteremtése elsőrendű feladat, az államháztartási törvényben a hosszú távú kötelezettségvállalás garanciáit kell megteremteni, de át kell fésülni a Polgári Törvénykönyvet, a koncessziós törvényt vagy a helyi önkormányzatokról szóló jogszabályt is” – sorolja a feladatokat Erdősi Péter. Számos ágazati törvénymódosítást is elő kell készíteni, a pénzügyi tárcának pedig a konstrukció alkalmazásából fakadó makrogazdasági hatásokat kell felmérnie és meg kell határoznia a projektekkel kapcsolatos költségvetési elkötelezettség felső határát. Nem elhanyagolandó a KSH szerepe sem, amelynek az Európai Számlák Rendszerével (ESA 95) összhangban olyan megoldást kell találnia, amely nem növeli a költségvetési hiány mértékét.