Gazdaság

Kiskörút

Február végi háborús hangulatban készül maga mellé állítani a nemzetközi befektetőket a pesti tőzsde. Akár még sikerülhet is...

Jókora a tét, éppen a pesti parkett jövője – a legtöbb honi spekuláns így tekint az idei év elé, miközben azt várja, hogy a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) által szervezett, a hazai piacra “szabott” pénzügyi szemléletformáló kampány sikerrel jár. Tőzsdei elemzők egyetértenek ugyanis abban, hogy a külföldi befektetőket lényegében nem kell már meggyőzni a magyar részvények “minőségéről”, mivel azok háromnegyede már így is a kezükben van. Azt azonban elismerik, hogy a tőzsde immáron hagyományosnak nevezhető bemutatkozó, tájékoztató körútja mindenképpen szükséges a piac kedvező megítéléséhez és a transzparenciához.

KULCSKÉRDÉSEK. A BÉT ezúttal február 26-án Londonban, míg másnap, alig pár óra elteltével New Yorkban tart prezentációkat, reményei szerint az előbbi helyen akár több mint száz, míg a tengerentúlon egy kicsit kevesebb befektetőnek. A londoni helyszín az elmúlt évek során mindig szerepelt a célpontok között, de New Yorkba tavaly – László Csaba pénzügyminiszter elfoglaltsága miatt – már nem jutottak el. A “Nagy Alma” egyébként hagyományosan kisebb szerepet tölt be a budapesti tőkepiac életében, mivel a legtöbb hazánkba irányuló befektetés Nagy-Britanniából származik. Az azonban már némileg meglepő hogy a londoni road show-n részt vevő Matáv, Mol, OTP, NABI és Globus közül az immáron lassan egy éve az amerikai tőzsdére készülő NABI – csakúgy, mint a Matáv és a Globus – nem megy New Yorkba.

A tavalyival ellentétben nem tart a csapattal László Csaba, így a kormányt Salgó István, a Pénzügyminisztérium privatizációért felelős helyettes államtitkára képviseli. Bár hivatalos indoklás nem ismert a miniszter távolmaradásáról, a szervezők valószínűsíthetően így próbálják elkerülni, hogy a tárca vezetője kínos szituációba kerüljön, és a tőzsdét propagálni hivatott rendezvényen a fő téma a Magyar Nemzeti Bank kamatpolitikája és annak kormányzati megítélése legyen. Trippon Mariann, a CIB Bank Rt. elemzője szerint, ugyanis – a magyar makrohelyzet keretében – jelenleg ez az, ami a külföldi befektetőket a legjobban érdekli hazánkkal kapcsolatban. A szakértő szerint a másik, tőzsdét érintő téma a magyarországi privatizáció, a várható tőzsdei bevezetések, illetve az ezzel kapcsolatos elképzelések lehetnek. A befektetőket ezenkívül továbbra is érdekli a Mol, illetve a gázüzletág helyzete, valamint a Mol, Richter és Antenna Rt. még állami tulajdonban lévő részvénycsomagjainak sorsa. A BÉT vezetői szeretnék még, ha a korábbiaknál több “négyszemközti” tárgyalás követné Jaksity György BÉT elnök beszédét, illetve a cégek tevékenységét, eredményeit bemutató előadásokat. A road show szervezői a lebonyolítást illetően egyébként megpróbáltak biztosra menni. A brit fővárosban a J.P. Morgan, míg New York-ban az SSSB-Citigroup a rendezvény fő szervezője és támogatója, az eseményről ráadásul itthon a három fő televíziós társaság fog beszámolni.

IDŐZÍTÉS. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy az ilyen események láthatóan nem befolyásolták a pesti parkett forgalmát. Így annak hatásai Trippon Mariann szerint csak hosszú távon jelentkezhetnek, ám akkor sem mérhetően. A forgalom esése a múlt évben a jelek szerint megállt, és immáron emelkedik. A forgalom és az árfolyamok jelentősebb erősödésére azonban csak a nemzetközi hangulat, és a világgazdaság állapotának javulásával lehet számítani. A mostani road show időzítése – hasonlóan a 2001. szeptemberihez – egyelőre, úgy tűnik, nem a legjobb, mivel a világ tőkepiacain leginkább az iraki eseményekre koncentrálnak a befektetők. Horváth Zsolt, a BÉT vezérigazgatója szerint azonban ebből a pesti tőzsde – megfelelő kommunikációval segítve – akár profitálhat is. Az előadások fő célja ugyanis az, hogy a befektetőket meggyőzzék: Magyarország immáron nem fejlődő, hanem “konvergáló” piacnak számít, ahol a gazdaság jelentős társaságai a BÉT-en jelen vannak, és az európai versenytársaikkal összemérhető, nem ritkán egyenesen jobb eredményt nyújtanak. Horváth Zsolt szerint a mostani “kiskörút” után, ez lehet az idén több európai nagyvárosban folytatandó road show fő üzenete.

R. KOVÁCS DÁNIEL

Ajánlott videó

Olvasói sztorik