Midőn Gerhard Schröder kancellár januárban részt vett az ezúttal New Yorkban megrendezett Világgazdasági Fórumon, természetesen úgy kívánta, hogy német autóval furikázzák őt. De nem Mercedesre vagy BMW-re esett a választása, nem is Audira – amely pedig egyébként a hivatali autója -, hanem egy fekete Volkswagen Phaetonra, a VW első luxusmodelljére.
Ára Németországban 49 ezer dollárnál kezdődik, így a Phaeton nemigen mondható népautónak. Megszületése elsősorban a vezérigazgatói posztról most nyugdíjba vonuló Ferdinand Piechnek köszönhető, aki eltökélte, hogy a márkának be kell nyomulnia a nagyobb nyereségrátájú, s egyben nagyobb presztízsű felső kategóriába. Az Európában júniustól, az Egyesült Államokban pedig a jövő év elejétől kapható Phaeton közvetlenül a Mercedes S-osztályával és a BMW új 7-es sorozatával fog versenyezni.
DIÓFA BORÍTÁS. A négykerék-meghajtású, 8 légzsákkal felszerelt autót 5 féle motorral kínálják, ezek közül a legerősebb – 12 hengeres – változat több mint 320 kilométer/órás végsebességre képes. A belső diófa borítás telefont és számítógépet is rejt, a bőrülések hőmérsékletét egyenként lehet szabályozni, s extraként masszírozó funkció is rendelhető hozzájuk. A Genfi Autószalonon egy rivális autógyár egyik vezetője még az Olaszországban gyártott ajtópántokban is külön elgyönyörködött, majd megjegyezte, hogy “valószínűleg kijönne egy Smart miniautó abból, amennyibe ezek kerülnek”.
A vetélytársak mindazonáltal nem látszanak különösebben ijedtnek, legalábbis egyelőre. Talán a görög mítoszra gondolnak: Phaeton, Héliosz fia, lángba borította a Földet, amikor kihajtott a Nap fogatával, Zeusz pedig egy villámmal agyonsújtotta a túl merész fiút. Nemcsak a konkurensek, de autóipari elemzők is úgy vélik, hogy a VW-nek nehéz dolga lesz egy olyan luxusszedán értékesítésével, amely a 10,6 ezer dolláros Lupo kisautóval azonos családhoz tartozik.
Fennáll továbbá a kockázat, hogy a Phaeton szűkítheti a VW-csoport csúcsmárkájának, az Audinak a piacát. Bár technológiai szempontból ragyogó múltat tudhat maga mögött, az Audi a globális eladásokban mégis rosszabbul áll a Mercedesnél és a BMW-nél. Stephen Reitman, a Merrill Lynch elemzője szerint ez rávilágít arra, “milyen nehéz egyenrangú taggá válni a luxusklubban”. Martin Winterkorn, a VW igazgatósági tagja másképp vélekedik. Becslése szerint évente 40 ezer Volkswagen-tulajdonos vált át a csúcskategóriára, de csak kevesebb mint egynegyedük választ magának Audit. “A Phaetonnal a többieket akarjuk megnyerni” – jelzi a stratégiai szándékot.
KÉTES MEGTÉRÜLÉS. Bernd Pischetsrieder, a BMW volt vezérigazgatója, aki április 16-án veszi át Piechtől a kormányrudat a VW-nél, abban reménykedik, hogy 2004-ig – amikorra már a teljes motorválaszték rendelkezésre áll majd – 20 ezer Phaetont tudnak eladni. Ilyen értékesítési mutatóval azonban aligha fog rendesen megtérülni a VW 900 millió dolláros beruházása, amely magában foglalja egy hipermodern drezdai üzem felépítését is. Egyes elemzők szerint a vállalatvezetésnek inkább a cégcsoport tömegpiaci kínálatában meglévő hiányosságok pótlására kellene összpontosítania, nevezetesen arra, hogy az Egyesült Államokban nincs igazi sportkocsija, Európában pedig egyterűje. A múlt évre a VW-csoport 78 milliárd dolláros árbevétel mellett 2,6 milliárd dollár nyereséget regisztrált, a profit 12 százalékkal emelkedett 2000-hez képest. Rosszul kezdődött viszont a cég számára a 2002. év: februárban európai eladásai 7 százalékkal visszaestek, miközben az ágazat egészében csak 1,4 százalékos volt a csökkenés.
Pischetsrieder védelmébe veszi a Phaetont, mondván: a VW összes vásárlója számára nyereségként jelentkezik majd az a know-how, amire egy luxusautó kifejlesztésével szert tesz a cég. Nos, egy napon talán igen. De ezt a fogatot valószínűleg csak VIP-nek minősülő emberek fogják használni.