Sok újdonsággal kell megbarátkoznia mostanában a Westel első embereként. Cége teljes egészében a Matáv Rt. kezébe került, s januárban az anyavállalat is alaposan átalakult. Hogy érzi magát ebben az új világban?
– Szakmailag a legfontosabb, hogy tavaly a Westel a Deutsche Telekom Top Team vállalata lett. Márpedig a német óriás internetes honlapjának kezdő oldalára kerülni nem akármi: azt jelenti, hogy a több mint 200 ezer német kolléga felfedezte a Westelt. Ez hozzásegítheti cégünket, hogy egyfajta kompetencia központtá, vagyis az új megoldások kipróbálásának terepévé váljon. A körülöttünk zajló átalakulás ellenére mi westelesek nagyon jól érezzük magunkat ebben az új világban.
– A jó érzésbe belefér az is, hogy a cégre a Matáv-csoportban új szerepeket osztottak?
– Bele. A magyar tulajdonosokkal hagyományosan jól megértjük egymást, a németekkel pedig a várakozásokon felül jó az együttműködés. Ez utóbbit mutatja, hogy miközben rugalmasan kezelik kezdeményezéseinket, néhány új fejlesztést is ránk bíztak. Igaz, az idei hannoveri CeBIT-en még nem látszott, hogy a Westel bármi mögött ott állna, de ez jövőre változni fog. A Pillér elméletről pedig annyit: a tulajdonos programja azt a lehetőséget vetíti előre, hogy a Westel a T-Mobil révén a világ három legnagyobb mobilszolgáltatójának egyikéhez tartozik majd.
– Mire gondol?
– Arra, hogy méretünk miatt ránk bízhatnak olyan fejlesztéseket, amelyek hatását esetleg nem a 48 milliós piacukon szeretnék először kipróbálni.
– Nem éli meg presztízsveszteségként azt sem, hogy a Westel a vezető mobilszolgáltatóból látszólag a Matáv egyik részévé “degradálódott”?
– Nem, mert a mobiltelefon az mobiltelefon. A Westel és a Matáv technológiája és piaca egyaránt más. Nagyon helyesnek tartom a Pillér Programot. Az egymás mellett meglévő vezetékes, mobil, internetes és üzleti kommunikációs területek közti együttműködés kölcsönös előnyöket tartogat. A Matávnak tulajdonosként az az érdeke, hogy a Westel mint mobilos cég jól működjön.
– Ezzel együtt a Matávnál elképzelhetőnek tartják, hogy a Deutsche Telekom “T-márkája” néhány éven belül a magyar piacon is megjelenik. Érdemes lecserélni a logót?
– Ez már egészen más kérdés. A Westel az egyik legismertebb márka Magyarországon. Értékét mutatja, hogy nemcsak az előfizetők szeretik, de a fiatal pályakezdők is vonzó munkahelynek tartják. Egészen biztos, hogy egy ilyen látványos brand-váltás hatalmas megrázkódtatást okozna. Azt mondom azonban, hogy ez a lépés egyelőre nem fenyeget közvetlenül. Az viszont, hogy akár néhány napon belül mi fog történni az Egyesült Királyságban, Csehországban és Ausztriában – ezekben az országokban a One2One, a Radio Mobil és a MaxMobil márkákat felváltja a T-Mobil -, mindenképpen iránymutatásul szolgál majd számunkra is. Ha kiderül, hogy ez sikeres kísérlet, feltehetően nem lesz gond a T-Mobil itteni elfogadtatásával sem.
– Tehát a tulajdonosok az új technológiák, szolgáltatások kipróbálásánál használják csak nyugodtan kísérleti terepnek a Westelt, az ilyen stratégiai irányváltásokat ellenben próbálják ki saját magukon?
– Ezt nem mondtam. A T-Mobil azért “modellezi” elképzeléseit a brit, a cseh és az osztrák cégeinél, mert azok teljes egészében a kezében vannak. A magyar piacon viszont a T-Mobilnak nincs 100 százalékos vállalata. A Westel kizárólagos tulajdonosa a Matáv, az pedig a Deutsche Telekomé. Egy ilyen váltás tehát nálunk csak több – legalább két – lépésben valósítható meg.
– Milyen szerep jut a Westelnek a Matáv egész pályás letámadásra épülő stratégiájában?
– Ez pofonegyszerű. Nem kell mást csinálni, mint a mobil üzletágat világszínvonalúan művelni. Én ennek az üzletágnak a főnöke voltam, vagyok és maradok is. A tisztem annak biztosítása, hogy a Westel piacvezető maradjon, élen járjon az innovatív megoldások bevezetésében. Feladattal tehát el vagyok látva.
– Tavaly arról beszélt, hogy elérkezett a magyar mobilpiac utolsó jó éve. Mire van lehetőség ezen a területen?
– Arról beszéltem, hogy még másfél jó évünk van. És nem hiszem, hogy tévedtem. Az előfizetőszám gyors növekedésének egyszer vége szakad. Gondolom, hétmillió felett a magyar ügyfélszám sem fog már lényegesen emelkedni. A mi szerencsénk, hogy miközben még növekszünk, megvan a lehetőségünk azoknak a nem hangszolgáltatásoknak a bevezetésére, amelyek a jövő növekedésének zálogai lehetnek. Márpedig ez nagyon fontos egy olyan világban, ahol mindenki keresi azt a “killer applicationt”, ami megalapozhatja a következő éveket. A továbblépés lehetősége lehet például a mobiltelefonos képküldés – az MMS -, amelynek feltételeit mi, minden európai szolgáltatót megelőzve, már az idei első negyedévben megteremtettünk, s a kereskedelmi szolgáltatás beindítására sem kell már sokat várni.
– Ezek a technikai lehetőségek. Egyik versenytársuk ugyanakkor sokat vár a magyar uniós csatlakozástól, mert megváltoztathatja az itthoni erőviszonyokat. Jogosnak tartja azokat a várakozásokat, amelyek a hazai piaci erősorrend megváltozásáról szólnak?
– Aki ebben reménykedik, rossz úton jár. A helyi cégek mozgásterét a koncessziós szerződések szabják meg. Ezek a szerződések pedig az országhatárokig érvényesek. Ebből adódóan minden helyi szolgáltatóra, így a magyarokra is igaz, hogy saját piacukon kell bizonyítaniuk. Legyen az akárki, kénytelen hatékonyan működni. Segíteni ugyanis senki nem fog. El kell felejteni, hogy van egy “nagybácsi” Londonban, aki dugja a pénzt a szegény magyar rokon zsebébe. A nagybácsinak van más baja is. Én sem számíthatok arra, hogy a T-Mobil a Westelt közvetlenül megsegíti. Ha a Westel menedzsmentje nem jól dolgozik, egyszerűen elsöprik, aztán hoznak új menedzsmentet. Ez itt kőkemény üzlet.
– És a globális szolgáltatások?
– Ezeknek valóban van jelentőségük. Mindenhol, Európában és esetleg az Egyesült Államokban is ugyanazt a kényelmet, ugyanazokat a szolgáltatásokat és – nem mellékesen – ugyanazokat az árakat kell nyújtanunk ügyfeleinknek. Az ebből adódó előnyöket kétségtelenül le lehet fölözni, de pusztán ez senkit nem tehet sereghajtóból élversenyzővé.
– Az egyik versenytársuk első embere a közelmúltban kételkedésének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy a Westel valós adatokat hozna nyilvánosságra…?
– Aki ebben az országban rendszeresen valótlant állít, azt egyszer megcsípik. A Westelt működése nyolc éve alatt egyszer sem kapták füllentésen, mert ez nincs is benne a vállalat kultúrájában. Mi minden velünk kapcsolatos adatszolgáltatásnak a meghatározott definícióknak, vagy megegyezéseknek megfelelően teszünk eleget, és feltételezzük, hogy mások is így cselekszenek. Ezt írtam meg egyébként a velünk kapcsolatos kételyeit a sajtóban megfogalmazó versenytársunk vezérigazgatójának is. Javasoltam, hogy próbáljon meg önmérsékletet tanúsítani.
– A “mobilvilág” mindenütt generációváltásra készül. Mikor érkezhet el a harmadik generációs mobilszolgáltatások ideje?
– Ez a következő tíz esztendő nagy talánya. Felelősséggel tartozunk az utánunk jövő generációknak, ezért foglalkoznunk kell a technológiaváltással. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a harmadik generáció nem leváltó technológia, azaz együtt kell élnie a jelenlegivel. Ilyen szempontból mindenfajta invesztíciónak a többletszolgáltatásokból kell megtérülnie. Ha ez utóbbiak döntő hányadát már a jelenlegi technológia alatt bemutatják, akkor nem sok minden marad, ami a UMTS megtérülését biztosíthatja.