Gazdaság

ÁRAK, FOGYASZTÁS – Terven felül

ÁRAK, FOGYASZTÁS – Terven felül 1A fogyasztói árak 2000. évi növekedése jelentősen meghaladja az év elején prognosztizáltat. Az árindex szeptemberben 9,8 százalékos volt, ami az év egészére 9,5 százalékos rátát valószínűsít. Mindez elsősorban olyan világpiaci tényezők hatására állt elő, mint a nyersanyagárak emelkedése, valamint az euró gyenge szereplése a dollárral szemben. A fogyasztói árindex főcsoportjai közül az üzemanyagok és egyéb cikkek kategórián túl az élelmiszerek áremelkedése volt jelentős.

ÁRAK, FOGYASZTÁS – Terven felül 2A maginfláció – mely a gyakorlatban a szezonális hatásként jelentkező élelmiszerek és üzemanyagok elhagyását jelenti a fogyasztói árindexből – a korábban jellemző folyamatos csökkenés után az év végén szintén megtorpant. A Központi Statisztikai Hivatal által számított és publikált mutató az első kilenc hónapra 8,3 százalékos drágulást mutatott.

RIEZ ATTILAÁRAK, FOGYASZTÁS – Terven felül 3az Alcatel Hungary Kft. üzletág igazgatója: “Továbbra is lehetetlennek látszik olyan objektív és helyesen súlyozott fogyasztói kosarat összállítani, amelynek alkalmazásával meghatározható lenne, mennyivel növekedtek valójában a megélhetés költségei az elmúlt hónapokban. A kormány túlzott optimizmusa az infláció mértékét illetően önmagában még nem probléma, a költségvetési többletbevételek szempontjából legalábbis biztosan nem. A döntéshozók által figyelmen kívül hagyott kérdés ugyanakkor, hogy a háztartások, és sajnos egyre inkább a gazdasági társaságok költségvetési rostáján legkönnyebben kihulló tételek az átlagos inflációnál jóval nagyobb mértékben drágulnak. Az egészséges táplálkozásra, a kultúrára, vagy a közlekedésre, a foglalkoztatásra fordított kiadások pedig éppen a minőséget jelentenék. Alaposabban szemügyre véve a bevásárlókosarak tartalmát és annak összetételét, kiderül: a fogyasztásban egyértelműen elsőbbséget élveznek a legszükségesebb – általában alacsonyabb árfekvésű – napi létszükségleti cikkek.”

A 2001-es évre összességében 8 százalék körüli infláció prognosztizálható, melynek főbb meghatározói az élelmiszerek ideinél kisebb mértékű drágulása, valamint a dezinflációs folyamat megtorpanását kísérő monetáris kiigazítás lesz.

Az első kilenc hónapban a 3376 milliárd forint értékű kiskereskedelmi forgalom volumene 2,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A vizsgált periódust a tartós fogyasztási cikkeket és az építőanyagokat is tartalmazó bútor-, műszakicikk- és vasáru-kiskereskedelem kiemelkedő, 22 százalékos bővülése jellemezte. Az összforgalmon belül legnagyobb arányt képviselő élelmiszer-kereskedelem a kilenc hónap átlagában 3 százalékkal elmaradt a bázistól.

PRICES and CONSUMPTION

Above expectations

Consumer prices grew significantly faster in 2000 than forecast at the start of the year. The price index was 9.8 percent in September, suggesting an annual rate of 9.5 percent. This is primarily a consequence of such worldwide economic factors as increasing raw material prices and the weak performance of the euro against the USD. Among the major constituents of the consumer price index, food and fuel price increases proved to be the most significant.

Core inflation – the consumer price index minus the practically seasonal influence of food items and fuels – after a for some time characteristic steady decrease, came to halt at the end of the year. The index calculated and published by the Hungarian Central Statistical Office shows an 8.3 percent price increase for the first nine months of the year.

ÁRAK, FOGYASZTÁS – Terven felül 4Inflation for 2001 is likely to be around 8 percent. The factors having the largest impact on it are an expected – though more modest than this year’s – price increase of food products, and the monetary correction likely to come in the aftermath of the sudden arrest of deflationary trends.

The volume of retail trade for the first nine months of the year was 3376 billion HUF, 2.9 percent up from the year before. The period in question was characterized by a remarkable, 22 percent growth in the sales of durable consumer goods; and in furniture, hardware and technical goods which include construction materials, as well. Food product sales – claiming the largest slice from overall sales – were on average 3 percent down from the basis figure during the first nine months.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik