A FreeStart egyelőre csak Budapesten nyújt hozzáférést, modemes vagy ISDN kapcsolattal rendelkező lakossági ügyfeleknek, a kiwwi viszont már indulásakor felvette palettájára Székesfehérvárt és Győrt is, s a kört folyamatosan tovább bővítik. Egy év múlva a FreeStart is mindenhol jelen lesz az országban. A két szolgáltatás hasonlít egymáshoz, az üzleti modell viszont kevésbé. Mindkét cégnél csak lakossági ügyfelek élvezhetik az ingyenességet, méghozzá időben és adatforgalomban korlátlanul, s a kötelezően letöltendő reklámoktól mentesen. Az előfizetők – akiknek az ingyenességért cserébe jó néhány adatot kell megadniuk magukról – e-mail címet és webtárfelületet is kapnak. Az online csatlakozási lehetőség mellett a cégek adnak telepítő CD-t. Mindkét vállalkozás portál jellegű tartalomszolgáltatást is indított, s bevételeik egy részét az azokon eladott reklámfelületektől várják. A kiwwit üzemeltető Kiwwi Kommunikációs Kft. alternatív távközlési szolgáltatóként kezdte meg tevékenységét egy hónappal ezelőtt, elsősorban a kis- és középvállalatokat célozva meg az internet protokoll alapú, tehát a hagyományosnál olcsóbb telefonszolgáltatásával. Az ebből származó bevétel mellett az ingyenességet hosszabb távon abból a részesedésből kívánják fedezni, amit a helyi telefontársaságoktól kapnak vissza minden hívás után. Ez a modell Magyarországon még nem működik, de mint Végvári Orsolya, a cég ügyvezető igazgatója elmondta, már megkezdték a tárgyalásokat a Matávval és az érintett szolgáltatókkal. A kiwwi anyavállalata a bécsi központú Kiwwi CEE Holding hasonló szolgáltatásokat tervez Csehországban és Szlovákiában.
A FreeStartot életre keltő Start Communications Kft. fő bevételi forrását a céges ügyfeleknek nyújtott internetszolgáltatás adja. A kft. júliusban alakult, tulajdonosai között két belga befektetői csoport is található: a Deficom Group, valamint a Profigo kockázatitőke-társaság, amely Belgiumban már működtet ingyenes internetszolgáltatást.
Az új kezdeményezések ígéretesek: a FreeStartra például az első három nap alatt 10 ezer regisztráció érkezett. A nyugati példák azonban azt mutatják, hogy ez a modell hosszabb távon nehezen tartható fenn, mostanában ingyenes szolgáltatások tucatjait zárják be vagy adják el. A legnagyobb és leghíresebb, az angol FreeServe, amelynek ez év szeptember végén több mint 2 millió regisztrált előfizetője volt, a napokban került a Wanadoo kezébe. Ez utóbbi Franciaország legnagyobb internetszolgáltatója, s szintén több mint 2 millió előfizetőjével a helyi piac 69 százalékát uralja. A cég 1,65 milliárd fontot fizetett a FreeServe-ért, amely egyébként veszteséget jelzett a jövő év első negyedévére. Az üzlettel Európa második legnagyobb szolgáltatója jött létre; a rangsorban továbbra is a német T-Online az első, a maga 7 millió előfizetőjével.