Kapcsolódva “Ki a gödörből” (Figyelő, 2000/38. szám) címen közölt cikkükhöz, szeretném megjegyezni, hogy tapasztalataim szerint egy cég csak az elégtelen irányítás és tervezés miatt kerülhet bajba, ezért legfeljebb a cikkben megnevezett problémaforrások arányeltolódásáról lehet beszélni. A hibás tervezés azonban – mint a megnevezett problémaforrás 7 százalékpontos növekedése az elmúlt két évre – nem tipikus, hiszen az ismertetett egyéb tényezők (így a morál, a kommunikáció) viszonylagos állandósága mellett, a vezetők többsége számára egyértelműen a hirtelen változó gazdasági környezet jelentette a legnagyobb kihívást.
Ebből az is következik, hogy a hibás tervezés alapján önmagában nem lehet egy vezetés minőségét megítélni, hiszen az elmúlt időszak drámaian átalakuló környezetében számos olyan vezető számította el magát, akiről egyébként feltételezhetjük, hogy birtokában van a megfelelő tervezési ismereteknek, beleértve a Graboplast Rt. vezetését is.
Miután több mint egyéves projekt keretében mi végeztük el a Graboplast Rt. stratégiai reorientációját az orosz válságot követően, azt is bizton állíthatom, hogy a céget kifejezetten nem a hozzáadott érték-lánc elemzése védhette volna meg az orosz válság hatásaitól, hanem a válság bekövetkezésére vonatkozó látnoki képességek, ami viszont (nem elítélhető módon) Soros Györgyben sem volt meg (lásd A kapitalizmus globális válsága című könyvét).
Úgy gondolom, hogy nem lenne szerencsés – még fogalom szinten sem – összekeverni a stratégiai reorientációt a restrukturálással. Az előző mikrosebészet, míg az utóbbi amputáció.
TURI FERENC
ügyvezető igazgató, Roland Berger & Partner International Management Consultants