– Miért olyan alacsony a DaimlerChrysler árfolyama, és mikor fog emelkedni?
– Hogy mikor? Nos, azt nem tudom … Nagyon türelmetlen vagyok. Árfolyamszorzónk olyan, mint a Fordé vagy GM-é, nyolcas vagy kilences. Ez nem tükrözi potenciálunkat. Nézzék meg azt, ahogyan nálunk a nyereség az Atlanti-óceán két oldaláról tevődik össze. A többi cégnél ilyesmi nincs. De egyáltalán nem aggódom.
– Ehhez képest mit tud felmutatni a befektetőknek biztosítékul?
– Olyan struktúránk van, amellyel jelenleg le tudjuk fedni a világot, megvan a teljes termékskálánk, és technológiai szempontból mi vagyunk a leghatékonyabb autógyár a világon. Nincs kétségem afelől, hogy a piac végül rá fog jönni: a DaimlerChrysler egyedülálló vállalat, egyedülálló pozíciókkal.
– Mivel győzi meg az elemzőket, akik azt kifogásolják, hogy nem tesz meg mindent a költségek lefaragásáért?
– Csodálkozom azon, hogy az elemzők csak költségről és hatékonyságról beszélnek. Én termékinnovációról beszélek. Nézzék meg az új C osztályt. A legjobb autó a világon, és újításai magas nyereséget hoznak nekünk. Mindig ez a bajom azokkal, akik számára a hatékonyság és a költség minden. Lehet csupa vackot is gyártani alacsony költséggel, de abból nincs pénz.
– Mi a logika abban, hogy a kiskocsik felé nyitnak, és nem a luxusautókra összpontosítanak?
– Ezt a területet muszáj megvédeni, és tudomásul kell venni, hogy a verseny élesebbé válik a luxusszegmensben, úgyhogy le kell fednünk az egész spektrumot. Így amikor egy elemző azt kérdi, miért nem maradunk meg a magas nyereségrátájú üzletben, én azt felelem: Hogy a fenébe tudnánk ott megmaradni, ha nem gondoskodunk önmagunk védelméről?
– Mit jelent a DaimlerChrysler számára a Mitsubishi-érdekeltség?
– Hatalmas nyitást Ázsia felé. Hozzájutunk vele ahhoz, amire szükségünk van – kompetenciához a kisautógyártás terén. Gondoljanak csak bele: a Chrysler értékesítési hálózatába Mitsubishi-gyártmányok is bekerülnek, aminek egy csapásra óriási pozitív hatása lehet.
– Két év telt el a Chryslerrel való egyesülés óta. Mi az Ön értékelése?
– Most már egy vállalat vagyunk. Jól működünk. Be fog bizonyosodni, hogy nemcsak az egyesülés előkészítése, hanem a megvalósítása is a lehető legjobban sikerült. Jelenleg a fúziót a részvényárfolyam alapján ítélik meg; az, elismerem, nem ott áll, ahol állnia kellene. De a lényeg nem ez. A lényeg az, hogy stabil vállalat vagyunk.
– Igen, de mit válaszol arra a bírálatra, hogy a Chryslernél túl keményen lép fel?
– Egyetlen vállalatot irányítok. Egy vállalatot irányítok Dél-Afrikában, Ausztráliában, Németországban, az Egyesült Államokban, Brazíliában. Azt senki nem kérdezi meg, hogy Brazília számára mit jelent a költségcsökkentés.
– Milyen lesz a DaimlerChrysler tíz év múlva?
– A következő öt-tíz évben meg fogjuk valósítani, amiről beszéltem Önöknek. Másodszor, a forgalmon belül növelni fogjuk a szolgáltatások százalékos részarányát, ez jócskán javít a nyereségrátán. Harmadszor pedig, be fogjuk bizonyítani a világnak, hogy a régi és az új típusú gazdaság nem különül el. Csak arról van szó, hogy a régi gazdaságnak – ahogyan az emberek minket emlegetnek – némi idő kellett, mire rájött, hogy számára is szükségesek az Új Gazdaság eszközei. Gyorsan alkalmazni fogjuk ezeket. Öt év múlva már úgy fognak tekinteni erre a vállalatra, mint az Új Gazdaság szereplőjére.