Gazdaság

MAGYAR MOBILPIAC – Ügyfélvadászat

Akár 8 milliomodik előfizetőjüket is ünnepelhetik az évtized végén a hazai rádiótelefon-szolgáltatók. Az agresszív piacszerzés azonban erősen visszafogja a társaságok profitjának növekedési ütemét.

Dinamikus piacbővülés várható a következő években a hazai mobiltelefónia területén. Ennek mértékéről ugyan megoszlanak a szakértői vélemények (lásd külön), abban viszont egyetértés mutatkozik, hogy a Westel Távközlési Rt., a Pannon GSM, a Vodafone, illetve a nem éppen szerencsés arculatváltása óta magát csak 0660 néven emlegető Westel Rádiótelefon Kft. között alaposan átrendeződnek majd az erőviszonyok.

HÁRMAN PÁRBAN. A rádiótelefon-szolgáltatókat és piacukat nem érdemes rövid távon, pusztán a mai eredmények alapján megítélni. “Nyolc-tíz éves távlatban gondolkodva viszont értelemszerűen meglehetősen nagy a tévedés lehetősége” – vélekedik Schenk Tamás, a ConCorde Értékpapír Rt. elemzője. E cég prognózisában az áll, hogy 2008-2010-re a mobiltelefon-ellátottság, azaz az úgynevezett penetráció 60-80 százalékos lesz Magyarországon. Az éves növekedés üteme, az OECD-országok megfelelő mutatójának alakulása alapján készített számítások szerint, 2000-ben és 2001-ben 10 százalék felett lesz. Később valószínűleg lelassul majd. Az elemzés arra is kitér, hogy a tavaly óta a piacon lévő Vodafone az évtized végére várható összesen 6-8 millió előfizetőnek előreláthatólag legfeljebb 25 százalékát tudhatja majd magáénak. A fennmaradó 75 százalékon a Westel és a Pannon három-kettő, esetleg négy-három arányban osztozik majd. Azaz: a Westelé lehet a piac 42-45 százaléka, a Pannoné pedig 30-33 százaléka. A ma még analóg rádiótelefon-rendszert üzemeltető, kevesebb mint százezer ügyféllel rendelkező 0660 a szakértők szerint néhány éven belül kénytelen lesz profilt váltani. A közcélú mobilszolgáltatások területén ugyanis a társaság hosszabb távon már nem számíthat babérokra.

Elemzői körökben felhívják a figyelmet: a mobilszolgáltatók megítélését alaposan megnehezíti, hogy egyes cégekről csupán a fontos gazdasági mutatók szerény hányadát ismerhetik meg külső személyek. Ehhez jön még, hogy a cégek hivatalosan publikált adatainak zöme nem vethető össze egymással. Schenk Tamás úgy véli, pénzügyi szempontból a Westel tekinthető a leginkább transzparensnek. Tőzsdén lévő tulajdonosához, a Matáv Rt.-hez való kapcsolódása ismeretében a leghitelesebben tehát a piacvezető szolgáltató helyzetét tudják megbecsülni a szakemberek.

A nemzetközileg elfogadott modelleken alapuló számítások eredményei szerint a befektetők számára a Westel Távközlési Rt. minden egyes előfizetőjének értéke mintegy 2,5 ezer dollár. A cég üzleti értéke pedig jelenleg 3-4 milliárd dollárra tehető. A mobil társaságról kialakult képet tovább árnyalja, hogy az elemzők a Matáv Rt. értékét nem becsülik többre 7,5-8,0 milliárd dollárnál. Emellett hozzáteszik: a Matáv tőzsdei megítélésének kifejezetten jót tett, hogy a vezetékes szolgáltató tavaly úgy döntött, kivásárolja a két Westel-társaságnak a MediaOne-tól a Deutsche Telekomhoz került 49-49 százalékos pakettjét.

EL A KEZEKKEL. Az elemzők véleményével, a piaci értékítélettel teljes összhangban, a Matáv Rt.-nél is szerencsés lépésnek tartják a Westelek teljes megszerzését. A Westel – szakértők által becsült – üzleti értéke alapján elvárhatónál olcsóbban, 885 millió dollár fejében végrehajtott részvényvásárlás a vezetékes szolgáltató illetékesei szerint mindkét cég számára előnyös helyzetet teremt. Már csupán annak kell kiderülnie, hogy a Matáv hagyja-e önállóan működni az elmúlt években sikert sikerre halmozó rádiótelefon-szolgáltatót, vagy a vezetékes érdekek érvényre juttatása céljából lépten-nyomon beleszól majd érdekeltsége életébe.

A Westelnél is elismerik: a Matávval fennálló szövetség komoly előnyöket rejt. Bodnár Zsigmond vezérigazgató-helyettes valószínűnek tartja, hogy helytállóak a vezetékes telefónia jelentőségének csökkenéséről, a mobilkommunikáció előretöréséről szóló prognózisok. Mindez azonban távolról sem azt jelenti, hogy a harmadikgenerációs mobilszolgáltatók a piaci versengésben biztosan maguk mögé utasítják majd vezetékes társaikat. A mobil cégek ugyanis nem működhetnek majd gazdaságosan erős vezetékes partner nélkül. A szakértők ma úgy gondolják: a nagy távolságú információtovábbítás – legyen szó akár egyszerű beszédforgalmi szolgáltatásról, vagy adatforgalomról – az optikai kábelekből felépülő vezetékes hálózatokon zajlik majd. A mobilhálózatok elsődleges feladata az előfizető és a hálózatok közti utolsó – ha úgy tetszik, az első – kapcsolati elem biztosítása lesz.

Így szinte bizonyos, hogy minden rádiótelefon-szolgáltatónak lesz vezetékes partnere. Az előzetes várakozások szerint a Pannon GSM a PanTel Rt.-vel alakít majd ki szoros szövetséget. A Vodafone esetében ma még a találgatások is korainak tűnnek. A Westel és a Matáv közös szereplése pedig adott.

A legtöbben egyébként úgy gondolják: a Westel meg tudja tartani piacvezető szerepét, Bodnár Zsigmond például nem tartja irreálisnak azokat a vélekedéseket, miszerint az évtized végére a Westel hálózatát már 3,5 millióan használják majd. A jövőről alkotott optimista felfogás a társaság előfizető táborának eddigi gyors növekedéséből is táplálkozik. Az 1999-es esztendőt még 842 ezer előfizetővel záró cég jelenleg 1,25 millió ügyféllel dicsekedhet, s az előrejelzések arról szólnak, hogy az év végén már 1,5 milliónál is többen lesznek a westelesek. Az elemzők megemlítik azt is, hogy a gyors növekedés nem okozott problémát a társaság gazdálkodásában, éppen ellenkezőleg. A cég már megalakulásának első évében szerény nyereséget tudott felmutatni, tavalyi mérleg szerinti eredménye pedig meghaladta a 29,3 milliárd forintot.

ITT A PROFIT, HOL A PROFIT? A mobilszolgáltatók hálózataiban kezdeményezett hívások fajtája, időtartama tekintetében néhány év múlva valószínűleg nem sok különbség lesz a Westel és versenytársai között. Az előfizetői kör növekedése, illetve a piaci szereplők gazdasági eredményei azonban igen eltérőek lehetnek. A szakértők szerint jól példázzák ezt a Westel és a Pannon elmúlt években közzétett eredményei is. Miközben a Westel évről évre nyereséggel zárta gazdálkodását, a kisebb előfizetői tábort és árbevételt felmutató Pannon csak működésének negyedik évében tudott először nyereséget elérni. Az ezt követő, újra veszteséges 1998-as év után viszont 1999 már komoly, 13,9 milliárd forintos nyereséget hozott a társaság számára. A napokban közzétett 2000. második negyedévi adatok viszont ismét a profit visszaesésről árulkodnak. Árbevétel tekintetében pedig a Pannon az idei első negyedévben mintegy 50 százalékkal maradt el a Westeltől.

Kőnig Róbert, a Pannon GSM Rt. vezérigazgató-helyettese nem lát kivetnivalót cégük hullámzó eredményeiben. Úgy véli, a világon alig akad olyan – beruházásigényes területen tevékenykedő – gazdálkodó szervezet, amely működésének első évétől folyamatosan nyereséges. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek valóban ilyen töretlenül fejlődnek, példátlanul szerencsésnek kell lenniük.

A július végi összesítésekkor 885 ezer ügyfelet számláló Pannon GSM-nél nem tagadják: a publikált mutatók alapján cégük előfizetőinek száma lassabban növekszik, mint a piacvezető szolgáltatóé. Elemzők szerint ennek elsődleges oka, hogy a korábban a Pannont választó ügyfelek jelentős része most a Vodafone-nál próbál szerencsét. A magát évekig a legolcsóbb szolgáltatóként reklámozó Pannon (egykor a 20 százalékot is elérő) árelőnye a Westellel szemben már a múlté. A magának minden áron piacot szerezni igyekvő Vodafone folyamatosan igyekszik alákínálni versenytársainak.

Kőnig Róbert szerint az előfizetői számok alapján megállapított piaci részesedéseket óvatosan kell kezelni. Az előfizetői számokat ugyanis a Hírközlési Főfelügyelet ma is a cégek publikációi alapján tartja nyilván. A jelenlegi helyzet persze lényegesen jobb, mint a korábbi, hiszen ma legalább már létezik adatszolgáltatás. Továbbra is gondot okozhat az előfizetői számok meghatározásánál, hogy a szolgáltatók eltérően tartják nyilván a felfüggesztett előfizetőket, vagy hogy az előre fizetett kártyák egy-egy feltöltés után mennyi ideig maradnak benne a cégek nyilvántartásában.

BIZONYTALANUL. Akárhogy is, a szakértők szerint a Pannonnak nincs miért szégyenkeznie. A társaság üzleti értékét a Goldman Sachs nemzetközi elemző cég 1999-ben a 2,4-4,3 milliárd dolláros sávba tette. Ami – figyelembe véve a hazai elemzőknek a Westelre megadott számait – egyáltalán nem rossz eredmény. Így gondolják ezt a Pannonnál is. “Aki azt mondja, pontosan tudja mi történik évek múlva a magyar mobilpiacon, az csupán azt bizonyítja, hogy fogalma sincs erről a piacról” – mutat rá Kőnig Róbert. Ezzel együtt nagyjából helytállónak tartja azokat az előrejelzéseket, amelyek szerint hosszabb távon is nagyobb szelet jut majd a két, évek óta működő szolgáltatónak.

Az optimisták 25 százalékos, a pesszimisták csak 20 százalékos piaci részesedést jósolnak az évtized utolsó éveire a Vodafone számára. Ha ezek a prognózisok beválnak, a cég minden magyarországi álma köddé válik. A Goldman Sachs és a ConCorde egybehangzó számításai szerint 750 és 900 millió dollár közötti értékű magyar Vodafone-nak a tulajdonosok tavaly decemberben közzétett szándékai szerint néhány év alatt piacvezetővé kellene válnia. Ehhez képest a szakértők azt is kétségesnek tartják, hogy a Vodafone az év végére eléri a vállalt 10 százalékos piaci részesedését. Ez ugyanis a decemberre várt 27-30 százalékos magyarországi penetráció mellett azt jelentené, hogy az új mobilszolgáltatónak decemberre sikerül 270-300 ezer előfizetőt beszerveznie. Vitai Attila, a társaság vezérigazgatója a napokban arról beszélt, hogy előfizetőik száma egy hónappal ezelőtt lépte át a százezret. Hozzátette, jelenleg több ügyfelük van, mint amennyit szeptember végére terveztek. Az elemzők azonban kételkednek abban, hogy a társaságnak akár százezer aktív előfizetője is lenne. A kiszivárgó hírek szerint tudniillik a Pannon-Westel pároson “felnőtt” telefonnepperek kifinomult eszköztárával szemben a Vodafone teljesen védtelennek bizonyult működésének első három hónapjában. Március közepéig eladott telefonjainak döntő hányada valószínűleg a feketepiacra került. Vitai Attila viszont úgy véli, eddig eladott készülékeik legfeljebb 5-6 százaléka jutott ilyen sorsra.

BORSOS DÍJAK. A szakértők fontosnak tartják azt is, hogy a Vodafone ügyfeleinek mintegy 80 százalékát előre fizetett kártyák tulajdonosai teszik ki. A tapasztalatok szerint a kártya kimerülése után ezeknek az előfizetőknek csupán szerény hányada dönt a hosszabbítás mellett. A vezérigazgató ezzel szemben semmi különöset nem lát az előre fizetett kártyák magas arányában. E konstrukció népszerűségének gyors növekedése véleménye szerint egész Európában megfigyelhető. Egyértelműen szaporítja azonban a Vodafone gondjait, hogy saját hálózatának kiépüléséig átvállalta előfizetőitől a Pannon és a Westel hálózatának használatáért fizetendő roaming díjakat. Márpedig ezeknek a díjaknak az összege jóval magasabb a vártnál. Nem hivatalos információk szerint a Vodafone ezen a címen napi 30-40 millió forintot fizet a másik két mobilszolgáltatónak együttesen. Vitai Attila viszont azt mondja: ez a szám erősen túlzó. Eddig kiépült hálózatuk szolgáltatásai és a cégük által postázott számlák körüli sorozatos – a felügyelet által is regisztrált – kifogásokat pedig átmeneti problémának tekinti. Mint mondja, az észlelt hiányosságok döntő hányadát máris felszámolták. A szakértők ezzel szemben úgy látják, hogy a Vodafone-hoz beérkező, a versenytársakhoz képest nagyságrendileg nagyobb arányú számlázási reklamáció csak akkor szűnhet meg, ha a társaság már nem görögországi számlázási rendszerén tartja majd nyilván a magyar előfizetők hívásforgalmának adatait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik