Már egy ideje barátok voltunk, a legényibúcsúján mégis tudott meglepetést okozni, amikor Takáts Tamás Dirty Blues Bandjében dobolt – meséli Major Ferencről Sólyom János, a Szent János Kórház ortopéd és traumatológiai sebészorvosa. A blues mellett mindketten imádják az Alfa Romeo kocsikat, s ha folyton csak az üzlet állt volna a középpontban, nem lettek volna barátok. A Béres Rt. januárban kinevezett új vezérigazgatójának elvárása egy munkahellyel szemben az állandó növekedés igénye és lehetősége, a folyamatos kihívás, amiben nem volt és most sincs hiány a cégnél.
Belépésekor, 1995-ben kereskedelmi igazgatóként az első igazi megmérettetést egy professzionális marketingszervezet létrehozása jelentette számára, majd a kelet-európai exportpiacok kiépítése következett. Mindkét akadályt könnyedén vette, bár a ’98-as esztendő orosz gazdasági válsága nem kedvezett a cég exportterveinek. A Béres Rt. azonban zökkenőmentesen vészelte át ezt az időszakot, az addigra kiépített marketingszervezetnek köszönhetően ugyanis a kieső bevételt ellensúlyozta az Actival nevű készítmény sikeres magyarországi bevezetése, így a cég lendülete nem tört meg.
Első számú vezetővé való kinevezésével főszereplőjévé vált egy új, a megváltozott jogszabályi környezethez igazodó, hosszú távú vállalati stratégia kialakításának és megvalósításának. Motiváció tehát most is akad a vezérigazgató számára, annak ellenére, hogy a társaság sokak által irigylésre méltóan szerepel a magyar piacon, s a gyógyszer-kereskedelem privatizációjából is kivette a részét. A gyógyszertörvény ugyanis megszüntette a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények kategóriáját, s ezért a gyógytermékeket 2003 végéig át kell sorolni élelmiszer-kiegészítővé vagy gyógyszerré. A cégnél úgy döntöttek, hogy az utóbbi utat választják, hiszen termékeik tudományos háttere és dokumentáltsága ezt lehetővé teszi. Ennek következtében a Béres Rt. – amely hazánk legnagyobb gyógyhatású termékgyártója – a gyógyszerpiac perifériájáról a multinacionális konkurensek közé csöppen. Márpedig a cég a piac szignifikáns tényezője akar lenni, nem pedig (Béres) csepp a tengerben.
Major Ferencet nemcsak munkahelyén tartják alkalmasnak arra, hogy megbirkózzon ezzel a feladattal. “Kitűnő üzletember, aki ugyanúgy megállja a helyét nyugaton, mint Ukrajnában. Bizalmat kelt, s ez gyógyszerek, gyógytermékek esetén rendkívül fontos. Hosszú ideig dolgozott a Medimpexnél, mégsem arra épít, amit akkor megtanult, s nem az akkori tapasztalatai szerint kezeli az orosz és ukrán piacot, hanem párizsi fejjel, nyugati menedzserként” – jellemzi régi ismerősét Kovács László, az üzleti partnercégből hamarosan versenytárssá is váló Richter Gedeon Rt. vezérigazgató-helyettese.
Sokszor mondják ilyen pozícióban lévő vezetők, hogy a pénz nem annyira érdekes, Major Ferenc azonban másképp vélekedik. “Egy vállalati döntéshozó nem lehet pénzzavarban, hiszen ha az ember mindennapos gondokkal küzd, nem képes teljes tudatával a célokra koncentrálni. A mai magyar gazdasági felsővezetők bérezése kielégíti e követelményt, s ez alól a Béres Rt. sem kivétel. Legyen meg a pénz, paripa, fegyver, de a cél is.”
A vezérigazgató nem rejti véka alá, hogy szokott ideges is lenni. “Ilyenkor nem mindig türtőztetem magam, de csak piti problémák miatt gurulok be, amelyeknek nem szabadna felmerülniük. Amikor nagy baj van, nem idegeskedem” – árul el egy műhelytitkot.
“Jó érzékkel mérte fel, hogy ki, mit tud elvégezni, ezáltal minden beosztottjának olyan munkát adott, amely megfelelt az illető képességeinek; így nem stresszelt bennünket, pedig magas elvárásai voltak” – emlékszik vissza Tarjányi Zsófia, aki együtt dolgozott vele a Chinoinban. “Rendkívül kreatív, ha az ember felkereste egy problémával, új megvilágításba helyezte a dolgot” – teszi hozzá.
A Béres Rt. első számú vezetője a munka megszállottja, de ez nem akadályozza meg abban, hogy este hazafelé már a kocsijában “kakaóra” csavarja Mick Jaggert.
MAJOR FERENC 41 éves, 1980-ban végzett a Külkereskedelmi Főiskolán. Tíz évig a Medimpexnél dolgozott; külkereskedelmi üzletkötőként kezdett, s kereskedelmi igazgatóként távozott – a francia Roussel Uclaf gyógyszergyár akkor megnyitott magyarországi irodájának élére. A cég úgynevezett etikus gyógyszertermékeit kellett az itteni piacra bevezetnie, s ehhez meg kellett tanulnia a nyugati marketingtechnikákat és eszközrendszert. Az elsők között építettek ki orvoslátogatói hálózatot, s egy év elteltével – két sikeres termékbevezetést követően – a társaság párizsi központjába került, ahol három évet töltött, mint kelet-európai marketingmenedzser. Törökország és Izrael is ebbe régióba tartozott, s Major Ferencnek kellett irányítania a teljes marketingtevékenységet. Előfordult, hogy egy termékből a hatodik legnagyobb volumenű eladást a kis lélekszámú Magyarországon produkálták.
1994-ben a Chinoint megvásárolta a szintén francia Sanofi, s egy fejvadász cégen keresztül megkeresték az angolul, franciául és oroszul is beszélő Major Ferencet, aki elfogadta a felkínált belföldi értékesítési és marketingigazgatói állást, így hazatelepült.
Innen jött át a következő esztendőben a Béres Rt.-hez, ahová kereskedelmi igazgatónak hívták. Miután Heimann Zoltán vezérigazgató az év elejétől átigazolt a Bábolna Rt. élére, január elsején Major Ferenc vette át a társaságnál a csúcsvezetői posztot.