A titkolózás, vagy a valóságot megszépítő adatok közzététele nem magyar sajátosság. Axel Motlik, a Korn/Ferry közép- és kelet-európai igazgatója tapasztalt hasonlót a világ más pontjain, például a régió többi országában, de még szülőhazájában, Németországban is. “Azok a cégek, amelyek igyekeznek eltitkolni adataikat, általában nem érzik magukat elég nagynak, s félnek attól, hogy munkájukat a méretük alapján ítélik meg” – állítja Motlik, hozzátéve, hogy a méret és egy cég munkájának minősége között valójában nincs közvetlen összefüggés. Közvetett kapcsolat azonban már van, az ügyfelek ugyanis visszatérnek ahhoz a céghez, amellyel elégedettek, vagyis a piac ítélete előbb-utóbb megjelenik az árbevételben. Fejlődő piacokon a méret kevésbé tükrözi a minőséget abban az értelemben, hogy a nagyobb árbevétel visszatérő ügyfeleket jelent. Kezdetben sok a szerencselovag, tehát az olyan fejvadász, aki különösebb szakismeret nélkül lép be ebbe az üzletbe, s igyekszik addig hasznot húzni belőle, amíg kicsi a konkurencia.
A Korn/Ferrynél nem hiszik, hogy általánosságban ki lehetne mondani: a helyi cégek nem tudnak versenyezni a nemzetköziekkel, mert az utóbbiak számos megbízást kapnak a hálózatukon keresztül. “Egy multi központja igen ritkán tudja utasítani a helyi leányvállalat humánerőforrás-igazgatóját arra, hogy a nemzetközileg bevált fejvadász partnerrel dolgoztasson, így a helyi piacokon általában ismét meg kell küzdenünk a megbízásokért. Ugyanakkor a hálózat előnyös, mert az ügyfél javát szolgálja” – mutat rá Michael Bekins, a Korn/Ferry európai elnöke.
Nemzetközi tendencia, hogy a fejvadászok különböző – például pénzügyi, média vagy gyógyszeripari – területekre szakosodnak, így jobban ki tudják szolgálni az ügyfeleiket. Magyarországon is megindult már ez a folyamat. Az itteni specialistáknak általában két szakterületük van, hogy a piaci igények többségét lefedjék. Kisebb országokban, ahol kisebb irodák vannak – magyarázza Axel Motlik – a specializáció mértéke általában alacsony, vagy nagyon is magas, mert az iroda úgy dönt, hogy csak néhány szektort szolgál ki a hat-nyolc közül. Bár a magyar piac kicsi, a Korn/Ferry számára fontos. “A fejlődő piacoknak stratégiai jelentőséget tulajdonítunk. Az ügyfeleink itt vannak, s mi ki akarjuk szolgálni őket” – nyomatékosítja Michael Bekins. Visszautasítja azt a feltételezést, hogy áraik túl magasak volnának ezen a piacon. “Mindig lesz igény az olcsó szolgáltatásra, de a minőségi munkára is. Ha egy ügyfél a legjobb tehetségeket akarja megszerezni, méghozzá gyorsan, bennünket fog megbízni.”
A szakma etikai színvonaláról a Korn/Ferry vezetői diplomatikusan nyilatkoznak. “Fejlődő piacokon több az etikátlan szereplő, mint a fejletteken. Magyarországon is vannak cégek, amelyek hosszabb távon nem tudnak majd megmaradni ebben az üzletben, mert olyan alacsony színvonalon dolgoznak, Közép- és Kelet-Európán belül azonban Magyarország mindenképpen fejlettnek számít” – szögezi le Axel Motlik, aki szerint jó hatással lenne, ha az érintettek létrehoznák szakmai szervezetüket. Azok a cégek, amelyek ebbe belépnének, magukat kényszerítenék arra, hogy kialakítsák a szabályokat és be is tartsák azokat. Szervezhetnének oktatást, képviselhetnék a szakmát a kormányzattal szemben, s a gazdaság más szereplőivel is jobban megismertethetnék, mire használhatják ezt a szolgáltatást. Fejlődő piacokon különösen fontos a vezetői tanácsadók szerepe, ugyanis nagy szükség van jó szakemberekre, ám kevesebb van belőlük, mint másutt. A felső vezetőket kereső cégek pedig akkor tudják igazán segíteni a gazdaság fejlődését, ha szerepük mindenki számára világos és elfogadott. –