Gazdaság

BARKÁCSÁRUHÁZAK VERSENYE – Ezermesterek társasága

Immár négy külföldi lánc építi egyre nagyobb méretű barkácsáruházait Magyarországon, s a piacot még korántsem tartják telítettnek.

Barkácsolni jó. És egyre jobb lesz. Hogyan is lehetne másként, hiszen az ember szinte már alig tud úgy kiszállni az autójából, hogy ne egy barkácsáruház parkolójában találja magát. És az áruházak, egyre nagyobbak, csak épülnek tovább, megállíthatatlanul, ontván magukból a sok fúrót, csemperagasztót, önlenyíló padláslétrát és ezernyi más hasznos dolgokat.

A hazai barkácspiacon immár négy külföldi főszereplő vív ádáz csatát az ügyes kezű polgárokért. Igazi versenypiacról van tehát szó, ám a küzdők között nehéz lenne objektív erősorrendet felállítani. A BauMax mellett szólhatna, hogy a legrégebben, 7 éve igyekszik befészkelni magát a honi vásárlók szívébe, s jelenleg neki van a legtöbb áruháza. Ezek összes alapterülete viszont jóval elmarad az épp csak tavaly indult, ám igen erőteljesen nyomuló Praktiker mögött. A másik “régi motoros”, az OBI – most készülő gigantikus csarnokával – a méretvetélkedőben vág majd az élre, míg az újoncnak számító BricoStore a szolgáltatásokban és a speciális igények kielégítésében igyekszik konkurenseit lefőzni.

A KEZDETEK. A szépemlékű Ezermester boltok léte ellenére, a külföldi tőke számára korántsem volt mindig ilyen egyértelmű, hogy a magyar ember fogékony lenne a “Csináld magad!” szellemiségére. Legelőször talán az osztrák BauMax befektetési elemzői kezdtek gyanakodni erre. “A cég már a nyolcvanas évek végén elkezdte analizálni az itteni piacot, folyamatosan figyelemmel kísérve a politikai változásokat és a velük járó gazdasági átalakítást” – emlékszik vissza Christian Weiland, a BauMax-X Magyarország Rt. vezérigazgatója. Piackutatásaik kecsegtetőnek bizonyultak, így – óvatos duhajként, kísérletképpen – megvették a kecskeméti Fészek Áruházat, átalakították, majd 1992-ben megnyitották újra. A siker minden várakozásukat felülmúlta. Ezt követően Érden és Csepelen is vásároltak egy-egy áruházat, s 3 ezer négyzetméteres üzleteket alakítottak ki belőlük. Miután azok sem okoztak csalódást, felbátorodván, 1995-ben gyorsan felhúztak öt új barkácsáruházat.

Mindeközben a magyarországi központ egy csepeli “portásfülkében” működött, három fővel. Ebből a szempontból az áttörést az hozta meg, amikor megvettek a fővárosban egy Soroksári úti csarnokot, ahol 1996-ban elkészült egy nagyáruház, az új központi épülettel együtt. A Bokros-csomag őket is megperzselte, két éven át 20 százalékkal esett a forgalom, ám 1997-ben már ismét 30 százalékkal nőttek az eladásaik. A társaság az elkövetkezendő években – újabb 10 milliárd forintos beruházással – további 15 áruházat szeretne nyitni nálunk.

A barkácsáruházi kínálat iránti nyilvánvaló lakossági érdeklődés persze más cégeket is lázba hozott, így a BauMax nem sokáig élvezhette a kizárólagosság nyugalmát. Elsőként, két évvel az úttörő osztrákok után, a német OBI ébredt. A Tengelmann-csoport érdekeltségi körébe tartozó cég szintén óvatosan kezdett: Tatabányán, valamint a budapesti Örs vezér téren és Váci úton készen vásároltak egy-egy objektumot, s csak átalakították azokat az OBI-karakternek megfelelően. Ezt követte a siófoki áruház megépítése, majd amikor bekebelezték a BauWeltet, annak négy egysége is átkerült az OBI Systemzentrale Magyarország Kft.-hez; természetesen ezeket az épületeket is átfazonírozták. Tavaly Budaörsön nyitottak egy 8 ezer négyzetméteres, a korábbiaknál jóval nagyobb áruházat, az idén pedig Budapesten belekezdtek a Soroksári úti, 14 ezer négyzetméteres monstrum megépítésébe. Az alapterület növekedésével a választék is bővül: új termékek kerültek a kínálatba, s a meglévők palettáját is színesítik.

“A növekvő vásárlói igényeknek egyre nehezebb megfelelni, ám úgy gondoljuk, hogy a nagyobb alapterülettel, ahol egy tető alatt minden megkapható, ami egy ház felújításához, belső terének kialakításához kell, lépést tudunk tartani az elvárásokkal” – indokolja a versenytársaknál is megfigyelhető méretnövekedést Filo Frigyes, az OBI ügyvezető igazgatója, aki szerint németországi és itteni termékkörük nem különbözik. A konkrét árucikkek viszont többnyire nem azonosak, hiszen például a cementet az itteni társaság nyilván nem Észak-Rajna-Westfáliából, hanem helyi cégektől szerzi be.

Az OBI az ország területét lefedő hálózatot kíván építeni. Minden 100 ezresnél nagyobb városban szeretnének megtelepedni – egyébként azt is fontosnak tartják, hogy áruházaik tömegközlekedési eszközökkel is jól megközelíthetőek legyenek -, s ez három év alatt további 15 áruháznyitást jelent. A távlati cél 30-35 tagú hálózat felállítása.

BŐVÜLŐ MEZŐNY. Agresszív repülőrajttal hívta fel magára a figyelmet a harmadikként megjelent szereplő, a szintén német Praktiker, hiszen indulása évében, 1998-ban rögtön fél tucat áruházat nyitott. A lánc az idén újabb két egységgel gyarapodott, s a tervek szerint decemberben Miskolcon is átadnak egyet. “Jövőre sem állunk meg: két üzletet építünk Budapesten, és néhányat Nyugat-Magyarországon” – avat be Karl-Heinz Keth, a Praktiker Építési és Barkácspiacok Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. “Jó néhány, a terjeszkedésre lehetőséget nyújtó terület akad még, például az ablakok vagy a mennyezeti díszítőelemek kínálatában”.

A Praktiker nem teljesen a semmiből lépett elő, hiszen már közvetlenül a vasfüggöny lebontását követően vizsgálta a piacot, sőt, ingatlanokat is vásárolt; eddig közel 100 millió német márkát fektettek be itt. E német társaság további 15 áruházat kíván építeni, a főbb csomópontokban, leginkább a nyugati országrészben.

Tavaly júniusban, három évnyi rákészülés után, a francia BricoStore is megérkezett – rögtön 10 ezer négyzetméterrel, amivel osztrák versenytársát is sikerült meglepnie. “A BauMax Ausztriában is csak három éve kezdte el az első ekkora alapterületű barkácsáruház építését – vallja be Christian Weiland -, ilyen nagy tér ugyanis rendkívül széles választékkal és magas forgalom esetén üzemeltethető nyereségesen, s Magyarországon ezt túlzottnak tartottuk”. Most aztán a BauMax “szalad” a többiek után: Budaörsön október 13-án nyitotta meg az első 10 ezer négyzetméteres áruházát, jövőre pedig további két hasonlót tervez – Debrecenben, illetve Budapest III. kerületében. Az éleződő verseny további változtatásokat is igényel. Az újabb BauMax-építmények már magasabbak, a polcok áttekinthetőbbek. Kialakították a kerti centrumokat, amivel a hölgyeket szeretnék megnyerni; Ausztriában ma már a vásárlók több mint fele nő.

ORSZÁGLÁS. A BricoStore az idén Győrben 8 ezer, Budakalászon pedig 8,5 ezer négyzetméteres áruházat nyitott, s jövő tavasszal átadják a megközelítőleg 12 ezer négyzetméteres fóti láncszemet is. A tervek szerint – akárcsak Franciaországban – két áruházat szándékoznak építeni évente, ily módon 2003-ra “lefednék” az országot. A nagyobb városokban – Miskolcon, Nyíregyházán, Debrecenben, Kecskeméten, Szegeden és Pécsett -, továbbá Budapest déli részén kívánnak egy-egy üzletet létesíteni. Nagy súlyt helyeznek a szolgáltatásokra: áruházaikban méretre vágják a szőnyeget, a fát, a varróműhelyben a függönyt, de képkeretezéssel, gépkölcsönzéssel, házhozszállítással is foglalkoznak.

“Nem vagyunk multinacionális cég” – mondja Philippe Bresson, a BricoStore Hungaria vezetője. A BricoStore a közelmúltban adta át a nyolcadik otthoni barkácsáruházát – ezenkívül eddig csak Magyarországra települt be. “Terjeszkedni akartunk, s ezért találnunk kellett egy olyan országot, ahol jelentős fejlődést produkálhatunk. Családi vállalkozásunknak költséges lett volna átkelni az óceánon” – hangzik az indoklás. Magyarország stratégiai helyet foglal el a térségben, ahonnan könnyebben tudják tanulmányozni a közép- és kelet-európai piacokat. Amikor 1997-ben bejöttek ide, Lengyelországban már két hatalmas francia barkácskonszern működött, mellettük lehetetlen lett volna megvalósítani a BricoStore célját, a piacvezető pozíciót. Nálunk viszont képesnek tartják magukat erre. “Ezen a piacon még sok mindent lehet tenni, s reméljük, a jövőben lényegesen szélesebb termékválasztékra és jóval speciálisabb kínálatra is igény mutatkozik” – vallja Philippe Bresson, kiemelve, hogy a dekorációval kapcsolatos cikkekre szeretnék helyezni a fő hangsúlyt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik