Gazdaság

NISSAN PICKUP KONTRA TOYOTA HILUX – Közel az ideálishoz

Az ideális autó, akár a jó házastárs, mutatós, emellett hűséges, takarékos és erős. A pickup majdnem megfelelnek ennek.

Ideális állapot csak elméletben létezik, a vailós életben bizony kell egy kis megalkuvás – hogy miben, azt már embere válogatja. Az autótervezésben is tetten érhető a törekvés az ideális felé, az e téren kitapintható sok irányzat egyike a duplakabinos dízel pickup terepjáró. Ez valóban sok tulajdonságát magán viseli az ideális autónak: a hétköznapokon takarékos, belefér az egész család, divatos 4×4-es formájával nem szégyen “megjelenni” vele, s ha kell, nem ismer terepakadályt. Szabadidő-autóként a hőlégballont, a biciklit, a sífelszerelést is felviszi a hegyre. Egyébként pedig megbirkózik akár egy betonkeverővel is. Nem véletlen, hogy az amerikai eredetű pickup divat “megfertőzte” az egész világot, meghódítva sok mindenkit – iparostól menedzserig.

Az összehasonlításban szereplő Navara öszkerékhajtású modellt a – komoly 4×4-es hagyományokkal, sőt értékes versenyeken szerzett babérokkal is büszkélkedő – Nissan a Patrol és a Terrano tapasztalatait felhasználva alkotta meg. A futó típus talán a tizedik generációnak számít. Tavaly vezették be Európában és azon belül Magyarországon. Mi a rendkívüli ebben a dzsipre “hajazó” japán kisteherautóban? Voltaképpen semmi. Ha csak az nem, hogy minden rendben és a “helyén” van, no meg az, hogy haszonjármű volta ellenére szinte valamennyi, máshol extraként kínált kényelmet alapfelszerelésként ad. Ebbe beletartozik a szervokormánytól az automata légkondiig és az ABS-ig, az elektromos ablakemelőtől a légzsákig, a bőrkormánytól a bukókeretig sok minden. A Nissan pickupok adottságait értékelik is Európa-szerte, ahol 22 százalékos a szegmensen belüli piaci részesedése a “családnak”. Nálunk mintegy 18 százalék a megfelelő arány, persze itthon nem kell horribilis eladási volumenre gondolni: az áfa nélkül is “húzós” áru sárdagasztóból tavaly mintegy 400 kelt el, s az idei terv sem több ennél.

A konkurens Toyota sem fél az off road viszonyoktól. A híres Landcruiser RAV legalább olyan nevet szerzett terepen, mint az összehasonlításában szereplő HiLux. A Toyota ezen terepjáró kisteherautójának a megújított generációja két évvel ezelőtt gördült a világ elé, Magyarországon 1997 októberében vezették be. Megjelenése óta 750 darabot adtak el itthon belőle (a piaci részesedés nálunk 1999-ben eddig 2,6 százalék a haszonjárművek között); az idei évre összesen 450 HiLux a terv.

A Toyota kicsit más üzletpolitikát folytat a 4×4-esével, mint a Nissan. Viszonylag alacsony (3,6 millió forint) az alapár, de bőséges – összesen több mint egymillió forint értékű extrafelszerelés rendelhető – a légkonditól a krómozott bukócsőig, a platóbéléstől a ponyváig, orrvédőig, oldalküszöbig.

A német 4×4 Allrad Magazin egy többszereplős tesztben mérte össze a két modellt. Bár fehéren-feketén nem mondta ki, melyik bizonyult a jobbnak, azért markáns véleményt közölt. Méltányolta a Navara 10 kilowattal erősebb, új konstrukciójú motorját, a Toyota nagyobb belső terét és komfortját. Persze terepjárónál a kapaszkodóképesség döntő fontosságú, ám eben nem mutatkozott nagyságrendi különbség. Teherautóként azonban a hosszabb és szélesebb platójú, 100 kilogrammal többel terhelhető Nissan előnyösebbnek hat, persze a terepen, fák között éppen ez bizonyulhat hátránynak és szolgálhat a Toyota erényéül. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik