A tőzsdétől nem ódzkodó, itthon ritkaságszámba menő cégek közé tartozik a kockázati tőketársaságként működő Első Magyar Alap (EMA). Az alap ügyvezető igazgatójától, Charles Huebnertől megtudtuk, hogy terveik szerint a jövő év első felében piacra vinnék a bajai Duna Kötöttárugyár Rt. részvényeinek jó részét, egyúttal tőkeemelésen is gondolkodnak. A textilipari alapanyagot, illetve pólókat gyártó, a multiknak is szállító társaság ez évre a tavalyi 48 millió dollár (11,5 milliárd forint) után már 60 millió dolláros árbevételt tervez. Igaz, az EMA eddig 25 millió dollárt invesztált a vállalatba.
A tranzakció nagyságrendje, a piaci helyzettől függően 60 és 100 millió dollár (mai árfolyamon 14 és 24 milliárd forint) között lesz – véli az ügyvezető. A papírok 20-25 százalékát a magyar piacra szánják, a pakett ötödét Amerikában, a maradékot pedig Európában szeretnék értékesíteni. A tervek szerint a többségi részesedést megtartanák a cégben, amennyiben viszont igény van rá, akár 50 százalék alá is hagynák csökkenni a jelenlegi 100 százalékos tulajdoni hányadukat. Az alap portfóliójából egyébként már jelenleg is a tőzsdén van a Rába, a NABI, valamint a külföldön jegyzett UPC, amelynek magyarországi cégében bír érdekeltséggel az EMA.
Az ügyvezető igazgató elképzelései szerint a folyamat a Duna Kötöttárugyárral nem áll meg. Pár év alatt tőzsdeéretté válhat az 1,12 milliárdos alaptőkéjű Biorex gyógyszerkutatóban és a Coloryte nevű, 32 milliós jegyzett tőkéjű, optikai kutatócégben eszközölt befektetésük.
Sándor László, az Elender Informatikai Rt. gazdasági igazgatója szerint a cég tavalyi üzleti tervében már szerepelt az a szándék, hogy két éven belül megjelennek a tőzsdén. Mivel a társaság jelenleg szakmai befektetőt keres, bizonytalanná vált ennek megvalósulása. Sándor László elmondta, hogy ők nem riadnak vissza a börzei megmérettetéstől. A parketten való szereplés előnyének tekinti, hogy ha szükséges, könnyebben lehet végrehajtani egy esetleges tőkebevonást, valamint a számítástechnikai cégek szokásos felülértékeltsége következtében a társaság piaci értéke is megnőhet. Az állandó nyilvánosságnak pedig óriási marketing ereje van. Ugyanakkor elég sok előkészülettel is jár az, ha egy cég a tőzsdére szeretne menni. Sándor László ezek közül első helyen az ügyvitel átalakítását említette, ezen a téren elengedhetetlen ugyanis a rendszeresség és a pontosság. –