Gazdaság

Fényes szelek

A politikai döntés után 1985-ben fél év alatt készítették el – a Bernie Ecclestone személyes vázlatai és útmutatása alapján megtervezett – mogyoródi pályát. A tervező elsődleges célja a biztonságosság volt, ami azt jelentette, hogy a technikás kanyarokkal teletűzdelt nyomvonalon más versenypályákhoz képest kisebb legyen a sebesség. Ezáltal látványosabb is a küzdelem, és a kocsik teljesítményénél jobban megmutatkozik a vezetői bravúr, ami az olyan típusú versenyzőknek kedvez, mint Michael Schumacher, vagy a már elhunyt Ayton Senna. A tizenöt évvel ezelőtti sietségnek ára van, mert hiába kiváló a pálya, az infrastrukturális és kiszolgáló létesítmények – például az odavezető utak – azóta is hagynak némi kívánnivalót maguk után.

A pálya első gazdája 1986-tól az akkori közlekedési miniszter utasítására létrejött F1 Gazdasági Társaság, majd F1 Közkereseti Társaság volt, amelynek tulajdonosai (támogatói) sorába – hazai személyautó-ipar híján kényszerből – egyebek között a MÁV, a GYSEV, a Hungarocamion és a Volán Tefu lépett. Érthetően meg is kezdődött a kötélhúzás a vállalatvezetők között, kell-e nekik egyáltalán ez az F1, ami inkább púp volt a hátukon, hiszen üzleti előnyt nem jelentett, csak vitte a pénzt. A kelletlenség ugyanakkor azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy Bernie Ecclestone más országba viszi a futamot.

A 800-900 millió forint értékű mogyoródi pálya mai tulajdonosa az 1990-ben alakult Hungaroring Sport Rt., amelyből már kimaradt a két vasúttársaság, de a Hungarocamion még benne van, időközben pedig csatlakozott az Ostermann, a Malév, a Magyar Autóklub és a Postabank (ez utóbbi helyén immár a Reorg Rt. tulajdonos); a részvények 69,84 százaléka továbbra is közvetlenül az államé. A tulajdonosok, sőt a hazai támogatók köre azóta sem gyarapodott. Bár a lehetséges autóipari szponzorok megnyeréséhez a Suzuki, az Audi, az Opel, a Ford idetelepülésével felcsillant a remény, de a helyzet mégsem változott. Elsősorban azért, mert Ecclestone közvetlenül az anyavállalattal állapodik meg az esetleges reklámról, támogatásról. Önálló nemzeti autógyártásunk pedig változatlanul nincs. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik