Szakított a hagyományokkal a patinás árverező ház, a Christie’s azon a közelmúltbeli londoni aukción, amelyen a Saatchi-gyűjtemény 130 darabja került kalapács alá. A rendezvényt beharangozó már-már ízléstelen műanyag borítású katalógus, s egy elhanyagolt ipari létesítményben rendezett kiállítás jelezte, hogy ezúttal más, semmiképp nem konzervatív ízlésű közönségre számítanak.
Tartalomhoz a forma – magyarázta a formabontást a Christie’s kortárs művészetekért felelős igazgatója, Graham Southern.
A Christie’s mindenesetre megértette az idők szavát, és megpróbált értő közönséget odacsábítani az aukcióra – azzal is, hogy szakított az árverésein megszokott luxussal, a plüssel, a kényelemmel. A számítások mindenesetre beváltak, a végső mérleg az előzetesen várt összeg dupláját, 1,6 millió fontos bevételt jelzett. A kalapács alá került művek 85 százaléka elkelt, sokért a becsérték többszörösét adták, egyben egyéni árrekordokat is felállítva. Igaz, ebben nem volt semmi meglepő, hiszen az ifjú, 30 év körüli alkotók művei még soha nem szerepeltek aukción. Így a katalóguscímlapon szereplő, kidülledt szemű csecsszopót ábrázoló plasztik kompozíció, Ron Mueck alkotása, amelyet 6 ezer fontra tartottak, 41 ezer fontért talált vevőt. Chris Ofili festő – aki az árverés előtt nyerte el a Tate Gallery Turner-díját – ugyancsak sikert aratott. Most 8 ezer fontra becsült vásznáért 19,5 ezer fontot adott valaki. A rendezvény sztárja egy 33 éves művész, Damien Hirst volt, akit egyébként rendszeresen támogat, finanszíroz Charles Saatchi. A jelek szerint a festő nem is olyan rossz befektetés, színes pöttyökkel kidekorált vásznáért 122,5 ezer fontot adott egy európai gyűjtő. A hírek szerint több mint 300 ilyen kép készült ez idáig, jó néhány nyilván még Saatchi birtokában van. –