Gazdaság

EU: AZ ALAPFOGALMAK TISZTÁZÁSA – Úton az ismeretlen végállomásig

Még nem értek véget az Európai Uniót (EU) a jövő évszázadra felkészítő szerződéssel kapcsolatos egyeztetések. A maastrichti dokumentum átdolgozására hivatott másfél éves tárgyalássorozat (kormányközi konferencia) záróakkordjának szánt amszterdami kormányfői értekezleten nem sikerült áttörést elérni (Figyelő, 1997/26. szám). Mivel emiatt esetleg további kormányközi konferenciákra is szükség lehet, talán nem érdektelen az alapfogalmak újbóli tisztázása.

Egy kormányközi konferencia leginkább az alkotmányozó gyűléshez hasonlítható. Az unió vezetői egyszerű többséggel hívhatnak össze ilyet, hogy módosítsák az Európai Gazdasági Közösség alapjául szolgáló 1957-es római szerződést. A legjobb példa erre az 1992-es maastrichti szerződés volt, amely létrehozta az EU-t, és rögzítette a gazdasági és monetáris unió (EMU) 1999. január elsejei bevezetésének ütemtervét. Kevesen tudták előre, mennyire nehéz lesz ratifikálni a szerződést. A dánok csak a második népszavazásban támogatták azt; az 1992. szeptemberi francia népszavazáson az euró-pártiak csak minimális különbséggel győztek; a brit alsóház elfogadta ugyan a dokumentum ratifikációját, de csak az akkor kormányon lévő konzervatívok számára fájdalmas vitát követően; még a német alkotmánybíróság is kifejezte kételyeit a szerződéssel kapcsolatban.

Mégis, miért volt szükség ilyen rövid időn belül újabb kormányközi konferenciára? A britek, a dánok és a svédek – tekintettel euroszkeptikus polgáraikra nem szeretnének új alkotmányos vitát tartani. Maastricht I. azonban kompromisszumot jelentett a föderális Európát favorizálók Németország és a Benelux államok -, valamint a nemzetállami szuverenitás védelmezői – elsősorban Nagy-Britannia és Franciaország – között. Márpedig a németek nagyobb fokú politikai integrációt akarnak – cserébe azért, hogy hajlandóak feladni a márkát az egységes valutáért. Az euró-maximalistáknak végül sikerült kicsikarniuk; hogy az EU felülvizsgálja az eredeti szerződést. (Az EMU nem szerepelt a kormányközi konferencia napirendjén: az EU-vezetők az egységes valutáról nem akartak újra vitát nyitni. Olyan további kényes kérdéseket is el szerettek volna kerülni, mint például a közös mezőgazdasági politika reformja, valamint a 2000-2006-os EU-költségvetés – ezekkel csak később foglalkoznak majd.)

Egy sikeres Maastricht II-re azért is szükség lett volna, hogy az intézményrendszert és a döntéshozatali mechanizmust olyanná alakítsák, amelynek nyomán sor kerülhet a közép- és kelet-európai, egykori kommunista országok felvételére. Intézményi reform nélkül ugyanis a húsznál nagyobb létszámú unió működése megrekedne. Amszterdamban azonban éppen az intézményi reform ügye futott zátonyra.

Mit jelent az intézményi reform? Az Európai Bizottságban jelenleg a nagy országoknak – Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország – két biztosuk van; a kisebbeknek – például Belgiumnak, Írországnak és Luxemburgnak – egy. Így összesen húsz tagja van a bizottságnak. Ha azonban az unió tagságát huszonötre emelnék, a biztosok létszáma harminc fölé emelkedne – azaz nehezen irányítható testület jönne létre.

Jelenleg az egységes piaccal kapcsolatos döntéseket minősített többségi szavazással hozzák meg. Egyhangú döntésre van szükség viszont olyan érzékeny területeken, mint a külpolitika, a bevándorlás és az igazságügyi kérdések. A franciák és a németek szeretnék kiszélesíteni a minősített többséggel eldöntendő kérdések körét (mégpedig úgy, hogy alapvető ügyekben minden ország vétójogot kapna); a britek, a spanyolok és a többiek azonban bizonytalanok. A minősített többséget igénylő döntések szerény mértékű növelése a jövőben ezzel együtt valószínűnek tűnik.

Az efféle döntések elfogadásához az országoknak elegendő szavazatot kell összegyűjteniük ahhoz, hogy átlépjék a minősített többséget jelentő küszöböt.

Minden ország a népessége arányában rendelkezik szavazatokkal. Mivel azonban az EU taglétszáma az eredeti hatról mára tizenötre emelkedett, a szavazatok súlyozása egyre inkább a kisebb országoknak kedvez.

Az alapító hat tag (Franciaország, Németország, Olaszország és a Benelux államok) mellett, a szavazatok súlyozott kiosztása a gyakorlatban azt jelentette: csak akkor fogadtak el valamit, ha azt a közösség össznépességének 70 százaléka támogatta. Mára, tizenöt fős tagság mellett ez az arány 58,3 százalékra esett vissza. Huszonhat tag esetén ez 50,3 százalékra csökkenhet – olyan szintre, ahol Nagy-Britanniát, Franciaországot, Németországot és Spanyolországot leszavazhatják a többiek. Ez már a legitimitás kérdését veti fel.

Az egyik lehetséges megoldás, hogy a nagyok feladják az egyik biztosukat, cserébe pedig a kicsik beleegyeznek a szavazati súlyok korrekciójába. A minősített többségi küszöböt felemelnék mondjuk az összlakosság 60-65 százalékára; vagy “kettős többséget” vezetnének be, azaz kombinálnák a lakosság elfogadható arányát és a jelenlegi súlyozott többséget. (A minősített többség egyébként sok mítosz forrása. A Miniszterek Tanácsában például ritkán kerül sor szavazásra, mivel ez óhatatlanul megosztja a tagokat. Az elszigetelődéstől és leszavazástól való félelem kompromisszumokra késztet.)

Mit kínál a Maastricht II-nek valójában aligha nevezhető amszterdami megállapodás az átlagpolgárnak? Az új szerződés központi kérdése a közös bevándorlási és menedékjogi politika, valamint az útlevél-ellenőrzés fokozatos megszüntetése.

Ami a britek álláspontját illeti: az új munkáspárti kormánynak komoly aggodalmai vannak a tekintetben, hogy a bevándorlási kérdések az európai bíróság hatáskörébe tartozzanak. Egyértelműen rögzíteni szerették volna, hogy Nagy-Britannia megtartja saját és az Írországgal közös utazási terület határain az ellenőrzés jogát – Amszterdamban sikerült is ilyen ígéretet kicsikarniuk. További gond, hogy a brit Munkáspárt és a semleges országok Írország, Svédország, Finnország és Ausztria – ellenzik azt a francia-német tervet, miszerint fokozatosan összeolvasztanák az EU-t és annak egyelőre embrionális állapotban lévő védelmi szervezetét, a Nyugat-Európai Uniót. A bírálók úgy vélik: ezzel az EU a NATO-val vetélkedő kollektív biztonsági szervezetté alakulna át. Az új szerződésben mindenesetre csak az rögzítették, hogy az EU-országok közös békefenntartó tevékenységet végezhetnek. Egy további fontos intézmény, az Európai Parlament a Maastricht I. nyertesei közé tartozott, mivel az úgynevezett közös döntés elve értelmében jogot kapott arra, hogy módosítsa vagy megakadályozza a törvényhozást. Amszterdam után a közös dönté si jogkört kiterjesztik minden olyan területre, ahol a Miniszterek Tanácsában szavazattöbbségre van szükség.

A legutóbbi kormányközi konferencia (rész)eredményei távolról sem jelentik az út végét. A keletre kiterjesztett, húsznál több tagú közösségnek – valamikor 2002 és 2010 között – nyilvánvalóan további változtatásokra lesz szüksége. Ha pedig a monetáris unió az ezredforduló táján valóban létrejön, ismét tisztázni kell majd az alapfogalmakat. Kohl kancellár már most Maastricht III-ról, IV-ről és V-ről beszél. Ez a városnév persze csak szimbólum. Bárhol folytatódjék is azonban a vita, az Európai Unió végállomásának neve még ismeretlen.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik