Másként képzelte a Guinness jövőjét a társaság részvényeinek 14,2 százalékát birtokló LVMH elnöke, Bernard Arnault. A Grand Metropolitan (GrandMet) és a Guinness fúziójának alig egy hónapja felmerült ötletét mindvégig ellenezte, s a bejelentést megelőző utolsó igazgatósági ülésen is a terv ellen szavazott, ám a többség támogatta az egyesülést.
Az LMVH ez idáig két fő tevékenységre koncentrált. Az alkoholágazatban a Moët-Hennessy volt a fő érdekeltsége, ez utóbbi részvényeinek 66 százaléka fölött rendelkezik – 34 százalékot a Guinness birtokol -, míg a másik területen, az úgynevezett luxusiparban többek között a Dior, a Givenchi, a Guerlin tulajdonosaként szerzett vitathatatlan tekintélyt.
Arnault elképzelései szerint a jövőben egyesítette volna a Moët-Hennessy-t és a Guinness, valamint a GrandMet szeszipari tevékenységét, aminek végeredményeként az LVMH 45 százalékos részt szerzett volna a létrejövő vállalkozásban. Ez esetben a Guinnessnek meg kellett volna válni a sörgyártástól, a GrandMet-nek a Burger King-lánctól, valamint élelmiszer-ipari vállalkozásaitól, így a Pillsburytől, a Gean Verttől és a Häagen Dazs-tól. Ám ezt a tervet a két brit társaság igazgatósága elvetette, mondván: ez nem találkozik a részvényesek érdekeivel. Rossz nyelvek szerint a Guinness azért vetette magát a GrandMet karjaiba, hogy elkerülje a francia főnök örökös “dorgálását”, amiben az utóbbi időben bőségesen volt része. A Guinness részvényárfolyama ugyanis öt éve stagnál a Londoni Tőzsdén, feledtetve az 1988 és 1992 közötti sikereket, amikor a papír ára megsokszorozódott.
A fúzió hírére mindkét társaság papírjának árfolyama elindult felfelé a Cityben. Egyetlen nap alatt 20,61 milliárdról 23 milliárd fontra emelkedett a két cég együttes tőzsdei értéke: a Guinness árfolyama 11 és fél, a GrandMet-é 13 és fél százalékkal gyarapodott. Számítások szerint az egyesülés 375 millió fontos költsége hamar megtérül, s az egyesülés után GMG Brands néven működő társaság a világon a hetedik lesz az élelmiszergyártók rangsorában, a bor és égetett szesz ágazatban pedig piacvezető szerepre törhet. Évi 175 millió fontos megtakarítást remélnek a gyártás, forgalmazás és az adminisztratív tevékenység terén.
A GrandMet az utóbbi években nagy átalakuláson ment át: 1987 és 1995 között 6 milliárd font értékű érdekeltségen adott túl, és körülbelül ugyanennyiért vásárolt. Az 1996. szeptember 30-án záródó pénzügyi évben 12,8 százalékkal, 8,97 milliárd fontra növekvő forgalom mellett 57,8 százalékkal csökkenő, 388 millió fontos adózott nyereséget jelzett a mérleg. A Guinness éves forgalma 4,73 milliárd fontot tett ki, miközben nettó nyeresége 685 millió font volt.
Az új vállalatban 4 részlegbe csoportosítják a tevékenységeket. A legfontosabb, az égetett szeszeket és borokat gyártó részlegben, amely a United Distillers and Vintners (UDV) nevet veszi fel, olyan márkákat egyesítenek, mint a Smirnoff vodka, a Bailey’s, a Malibu, a Cinzáno (GrandMet-termékek), míg a Guinness a Gordon’s gint, valamint a Johnnie Walker és a Bell’s whiskyt viszi a közösbe. Az élelmiszer-ipari üzletágat Pillsbury néven viszik tovább, a Guinness Brewing Worldwide képviseli majd a sörgyártást, s a Burger King neve a későbbiekben is fémjelzi a GMG Brands által működtetett gyorsétterem-hálózatot.
A GMG-részvények 52,7 százaléka lesz a GrandMet jelenlegi részvényeseié, 47,3 pedig a Guinness-tulajdonosoknak jut. A felosztás eredményeként 6,6 százaléka lesz az LVMH-nak, amely azonban így is meghatározó tulajdonos marad, miután a többi részvény névtelen kistulajdonosok kezében van.
Az LMVH-vezér, Bernard Arnault még nem fedte fel további terveit. Elemzők szerint nem fog habozni, és az első adandó alkalommal megválik a számára immár nem stratégiai tulajdonrésztől. Ez év januárjában egyébként már eladta részvényeinek egynegyedét, és az 560 millió fontos bevételből megszerezte a Duty Free Schoppers-t (DFS). Arnault figyelme most várhatóan a luxusipar felé fordul. Elemzők nem tartják kizártnak, hogy a Moët-Hennessy 66 százalékát is piacra dobja, becslések szerint 25 milliárd frankért. A Guinness-csomag eladása révén 15 milliárd francia frank bevételhez juthat – véli Eduard de Boisgelin a Merryl Lynch-től. Az elemző tovább is ment a jóslatokban, megkockáztatva azt is, hogy Bernard Arnault egy újabb ékszerrel, a Gucci olasz divatházzal gazdagítja luxusvállalkozásait.
Persze mindez csak feltételezés, mint ahogy a GMG Brands megszületése is csak terv marad mindaddig, amíg Brüsszel nem adja áldását a fúzióra. A társaságok vezetői, Georg Bull (GrandMet) és Tony Greener (Guinness) mindenesetre bizakodóak, mondván: a GMG Brands szeszpiaci részesedése 5 százalék alatt marad. Ám a szakértők szerint a világ whisky-iparának felét uralja majd.