Gazdaság

A VÁLTOZÁS KORA

A nyomott, többszereplős tej(termék)piacon – éppen a szokásosnál is kegyetlenebb árverseny miatt – állandóan változik a cégek piaci részesedése. A koncentráció azonban máris nyomon követhető. A termékszerkezet is állandóan bővül, változik, ezért is nehéz meghatározni, összehasonlítani a cégek pillanatnyi erőviszonyát. Az árbevétel alapján legnagyobb Baranya-csoport (a Kapostej, a Győrtej és a Bácstej megszerzésével) becsülhetően 15-17 százalékosra növelte piaci részesedését. Csaknem ekkora lehet a Veszprémtej-tulajdonos hazai sajtfejedelem, a francia Bongrain részesedése, amely a répcelaki sajtgyár és a Zalatej megszerzésével 15-18 százalékra növelte piaci súlyát. A Duna-Tisza Közi Tejfeldolgozók Egyesülete többszereplős, nem egységes csoport, becsülhetően 15 százalékos részesedést mondhat magáénak. Ettől elmaradhat, de legalább tíz százalékot tehet ki a Fejértej Parmalat részesedése; a cég információink szerint növekedni szeretne.

A Nutricia a legnagyobb hazai tejipari vállalattal, a Hajdútejjel valamivel többet birtokolhat tíz százaléknál. Látványosan növelte részesedését a Danone, amely két év alatt megkétszerezte korábbi, mintegy 5 százalékos piaci befolyását. Agresszív piacpolitikával folyamatosan növeli egyelőre öt százalék alatti részesedését az Avonmore (Figyelő 1996/14. szám), amely a Fejértej kapacitásának tizedét kitevő pásztói üzemmel indult, és már kilenc megyébe szállít friss tejet, igen nyomott áron.

A piac csaknem negyedén kisebb érdekeltségek osztoznak. Ezek száma a koncentrációval, újabb külföldi befektetők megjelenésével bizonyosan csökkenni fog. Példa erre az olasz Gala-csoport színrelépése, amely éppen az idén januárban szerezte meg a Szegedtej többségi tulajdonát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik