Gazdaság

EGY PÉCSI VÁLLALKOZÁS – Üzleti esélyek

Kiállításokról, vásárokról általában a fővárosi rendezvények jutnak először az emberek eszébe. Pedig a vidéki vásárok jelentősége egyre nő.

Ki gondolná, hogy a Pécsi Vásár immáron 150 éves. Pedig ebben a mecseki városban már ennyi ideje rendezik meg eme seregszemlét. A magyar kiállítás- és vásárszervezők egyre növekvő táborának 1990-től aktív szereplője a Pécsi Ipari Vásár Vállalkozásszervező és Tanácsadó Kft. (PIV). Fő tevékenységük hazai és külföldi vásárok, kiállítások, konferenciák, szimpóziumok, szakmai napok és üzletember-találkozók szervezése és kivitelezése – mondta Pacz József rendezvényszervező és marketingiroda-vezető.

A PIV szervezi a hagyományos és közismert PÉCS EXPO-t (ebben az évben a már említett évforduló jegyében), valamint az idén harmadik éves VINTOUR Borászati, Pincegazdasági, Idegenforgalmi, Turisztikai és Vendéglátóipari Nemzetközi Szakvásárt.

A baranyai főváros kiállítása általában 20-25 ezer négyzetméteren 340-400 magyar és külföldi cég üzleti találkozójának helyszíne. A látogatók száma 45-60 ezer között mozog. Az úgynevezett üzleti esélyeket növelő kiegészítő rendezvényekkel (országnapok, üzlet- és szakember-találkozók, cégprezentációk) teszik komplexé a kiállításokat.

Komoly problémát okoz, hogy a jelenlegi kiállítási terület korlátokat szab a kiállítások minőségi, tartalmi továbbfejlesztésének, bővítésének. (A végleges vásárterületek kialakításának hosszú folyamata megkezdődött.) A másik fő gond, amire minden, a kiállítók és a piaci partnerek által már elfogadott, referenciákkal bíró vásárszervezőnek komolyan oda kell figyelnie: a piacon szinte gomba módra “szaporodó”, sok esetben etikátlan és tisztességtelen magatartású “vásárszervezők” megjelenése. Az ő tevékenységük rendkívül káros a megtévesztett kiállítónak, de negatív hatású a tisztességes vásárszervező cégek tevékenységére, üzleti esélyeire is. Az ő “munkájuknak” köszönhetően végső soron az egész vásárszervezés-szakma presztízse romlik.

1993. óta a PIV Kft. “I.” kategóriás vásárszervezőként évente több magyar kollektív kiállítást visz külföldre, amelyeknek a megrendezése üzletileg és szakmailag is eredményes. Saját felméréseik szerint ezek révén a kiállító cégek piaci pozíciói is javulnak. 1996. I. felében a Zágrábi és a Grazi Tavaszi Nemzetközi Vásárokra, valamint Moszkvába a Moda Moscow Spring ‘90. Divatipari Kiállításra szervezik a magyar résztvevőket.

A külföldi vásárszervezés jó referenciának számít, a társaság minőségét, piaci megbízhatóságát fémjelzi. A legkisebb tévedés is “végzetes” lehet a cég számára. Az komoly problémát okoz, hogy a külföldi vásárokra kiírt pályázati rendszer finanszírozási rendszere a szervezőnek nem nyújt kellő biztonságot, ugyanis a kiállítások előfinanszírozása a kft. számára rendkívüli terheket ró. A nehézségek ellenére a PIV vezetői sem borúlátók, bíznak a szakminisztériumok együttműködési készségében, valamint a vásárszervezőket és a kiállítókat tömörítő szakmai szövetségekben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik