Aki már vásárolt vagy tulajdonolt gépjárművet, az tudja, vannak vele járó terhek. Ilyenek például az átíratáshoz szükséges eredetiségvizsgálat, a súlyadó, vagy a kötelező biztosítás. A legtöbb ilyen költség hatósági áras, megadott köbcenti, évjárat és más tényezők alapján számolódik, ezek összege nem változik, viszont akad, amit nemcsak a gépjármű paraméterei befolyásolnak, hanem a tulajdonosé is.
A tulajdonos állandó lakcíme, életkora, jogosítványának megszerzésének éve vagy káreset nélkül töltött évek miatti bonus-malus besorolás változhat évről évre, így időnként érdemes újravizsgálni a piacot, kedvezőbb biztosítás után kutatva.
KGFB
Először persze azt kell kitalálni, hogy milyen biztosítást szeretnénk kötni. Az alap, ami kérdés nélküli, az természetesen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB). Ez a biztosítási forma nem a saját értékünket védi, hanem baleset esetén a másik fél gépjárművének kárát és az utasok sérülését hivatott fedezni. Egy esetleges baleset után bónuszbesorolásunk lecsökken, a következő években pedig többet kell fizetnünk ugyanarra a gépjárműre. Az MNB minden évben közzéteszi a személygépkocsik átlagos KGFB díját, ez 2021 első negyedévében 46 ezer forint volt, míg 2020 első negyedévében 44 ezer forint, ami 4 %-os emelkedést jelent. A növekedés oka főként a budapesti személygépkocsi szerződésekhez köthető.
CASCO
Egy másik lehetőség a KGFB mellé, az a jól ismert CASCO, ami viszont már a saját értékünket védi, bizonyos keretek és szabály vonalak mentén. Ez egy olyan szolgáltatás, amivel bebiztosíthatjuk saját gépjárművünket is. De ez már egyéni döntés, hogy kérjük és fizetjük-e.
Ahol viszont nincs kérdés, az a KGFB. Az viszont kérdés, hogy melyik biztosítónál érdemes ezt megkötnünk. Egyetemes válasz persze itt sincs, évente változó árak és néha változó szolgáltatásokkal rendelkező ajánlatok, de érdemes figyelni, hol kapjuk a legtöbbet a pénzünkért.
Új gépjármű vásárlásnál és az évforduló előtt (amikor biztosítót válthatunk) érdemes tájékozódni, számtalan erre szakosodott honlap foglalkozik már azzal, hogy a biztosítók ajánlatait összegyűjtse, majd a nagyérdemű elé tárja azt. Általánosságban kijelenthető, hogy általában az ár számít, az alapján kötnek legtöbben. Érdemes viszont egy lépést hátralépni, hiszen a biztosítók már nem csak a kötelező szolgáltatást nyújtják a pénzünkért.
Itt is, mint mindenben, a határ a csillagos ég, a kötelező biztosításunkat is kiegészítő fedezetekkel a prémium kategóriába emelhetjük, különböző, például casco jellegű káreseteket bevonhatunk a csomagunkba, mint például az elemi károkat, a vadkárt vagy a lopáskárt, a lehetőségek tárháza végtelen, ezáltal természetesen az évenkénti összeg is magasba emelkedik.
De nézzük, mi férhet bele egy alap kötelezőbe
Az alap szolgáltatás természetesen az, hogyha balesetezünk, és mi vagyunk a vétkesek, akkor a biztosítónk fizet a vétlen személynek. De ki ne szeretné, hogy az alap díjért többet kapjon, mint az alap csomag?
Ilyen többletszolgáltatás például a 0-24-es telefonos jogi tanácsadás, a műszaki segítségnyújtás, például a gépjármű a legközelebbi műhelybe vontatása vagy az utasok szállítása. Súlyosabb helyzetben pedig a vezető által elszenvedett közlekedési balesetből eredő halál vagy maradandó egészségkárosodás esetén nyújtott fedezet.
Ezek már nem is az alap csomagba tartozó, hanem a kötelezőn felüli szolgáltatások, például az Allianz biztosítónál Komfort csomag néven kapjuk meg szeptember 1-től. A kiegészítők ingyenesen bekerülnek úgy az új ügyfelek biztosításaiba, mint a már meglevő ügyfelek kötvényeibe.