Élet-Stílus

„Az emberek ráunnak a Facebookra, mert egy bullshit”

Az arculattervezéssel és annak kommunikálásával foglalkozó DekoRatio Branding & Design Studio minden évben ellátogat a pozsonyi By Design konferenciára - idén mi is velük tartottunk. A 2017-es volt a konferencia életében a negyedik alkalom, az előadók között pedig ott volt Debbie Millman, Mark Porter, Jonathan Lee és John Higgins is.

A másolás hízelgő

Az egyik legérdekesebb előadás rögtön a legelső volt: Mark Porter nevéhez kötődik többek között a Guardian és a holland RTL híradó arculatának megújítása is. Előbbi végeredménye lent látható, az esettanulmány angolul pedig itt található.

Az 57 éves dizájner mögött hosszú szakmai múlt áll, előadásának felütése is ez volt: míg korábban csak a magazinok léteztek, és azokba, illetve azokat kellett tervezni, addig ma ezeken kívül megjelent a web, illetve a különféle alkalmazások is.

Ne elitista szemszögből tervezz

– idézte a magyar származású Tibor Kalmant, aki leginkább a Colors főszerkesztőjeként alkotott maradandót. Akiknek nem ismerős a Colors: az internet előtt leginkább ezekből a magazinokból tájékozódtak a világ különböző pontjairól azok, akik utazást terveztek. Porter elmondta, nem voltak sztenderd oldalak, minden egyes lapot az éppen aktuális történethez igazítottak.

Egy látványos videó az említett híradó arculatának tervezéséhez. Porter elmondta, gyakori, hogy lekoppintják a munkáit: így volt ez a hírlap- és a tévéarculattal is. Mindezt nem bánja, szerinte ez ugyanis elismerés és pozitív visszajelzés a másolók részéről.

RTL Nieuws case study from Mark Porter Associates on Vimeo.

Mi nem vagyunk rendezők, mi csak az eszközöket és az anyagokat adjuk

– mondta Porter arra utalva, hogy ők a megrendelőket ellátják a munkájukhoz szükséges dolgokkal, utána az ő felelősségük és feladatuk, hogy kihozzák belőle azt, amit szeretnének.

A logó, amit mindenki ismer

Jonathan Lee munkája sokak számára álomnak tűnhet, ugyanis a Google-nél dolgozik. Legutóbbi projektjei közé tartozik a márka logójának újratervezése is, előadásából pedig azt is megtudhattuk, miért (voltak) szebbek az iOS-ra készült alkalmazások az androidos verzióknál.

Eleinte nem fektettünk az iOS-fejlesztésekbe, mert nem igazán terjedt el. Amikor viszont megnövekedett az érdeklődés az operációs rendszer iránt, különös figyelmet fordítottunk rá. Mivel majdnemhogy a nulláról indultunk, mindent alaposan megterveztünk, így egyrészt szebbek, másrészt sokkal jobbak lettek az arra készített alkalmazások

– mondta a jelenleg a Google Assistanton is dolgozó Lee.

Jonathan Lee a ByDesign konferencián | Fotó: 24.hu

Íme egy videó, amin a Google arculatának újratervezéséről beszél – angolul tudók előnyben!

Mindig a legnyilvánvalóbb a legnyilvánvalóbb

– összegezte filozófiáját.

Akinek a hangját biztosan hallottad már

Debbie Millman évek óta készít podcasteket, ahol a tervezőszakma képviselőivel beszélget.

Mi akartál lenni, amikor fiatalabb voltál?

– mindig ezt kérdezi a vendégeitől, szerinte ugyanis ebből nagyon sok mindenre lehet következtetni. Azt is elmondta, a fiatalok általában két választ adnak (híres és híres), de a kedvence az volt, amikor egy nő azt válaszolta neki, hogy minden. Millman szerint ez azért is fontos kérdés, mert ő egy csomó időt spórolt volna azzal, ha rögtön azzá válik, ami lenni akart.

Long Islanden nőttem fel. Hétévesen lerajzoltam Manhattant, a képen pedig taxik, buszok és egy furgon volt, utóbbira pedig Lay’s logót rajzoltam. Most Manhattanben élek, taxival és busszal járok, és többek között logókat is tervezek

– érvelt. Ha őt a szakmán kívül nem is ismerik tömegesen, a munkáit minden bizonnyal: ő tervezte például a Häagen-Dazs és a Tropicana logóját.

2004-ben egy interjút készített az elnökválasztásról, ami szélsebesen kezdett terjedni, a Voice America pedig megkereste, hogy legyen egy saját rádióműsora a brandingről. Ő inkább a dizájnról szeretett volna beszélni, a döntéshozókkal pedig meg is nézette a The Apprentice előző esti részét, ami a Pepsi redizájnjáról szólt.

Fotó: Getty Images

2008-ban megkeresték a Design Observertől, akkor jött rá, hogy neki magának nem volt cége, logója, márkája. Három évvel később hetente jelentkező podcastje, a Design Matters díjat is nyert.

A jó interjú amúgy olyan, mint a biliárd: nem egy lyukba akarsz minden golyót belőni, hanem egyszerre csak egyet, a többit pedig úgy igazítani, hogy máshova menjenek be

– mondta Millman, aki a New York Timesnak és a Fast Companynek is dolgozik.

Punkzenétől a Facebookig

Josh Higgins

Délután előadott Josh Higgins is, aki főleg punkzenéléssel foglalkozott, majd 2007-ben tervezett egy posztert az első Obama-kampányhoz. A művet Oprah Winfrey is bemutatta műsorában, emiatt pedig annyira népszerű lett, hogy Higginst hivatalosan is felkérték a négy évvel későbbi kampány kreatív vezetőjének.

Ő tervezte meg egyébként a Forward szlogent is.

Azt, amit a demokratákat mindig nyíltan támogató Katy Perry is viselt egyik koncertjén. A nevéhez fűződik a Runway to win kollekció megtervezése is, amit Anna Wintour álmodott meg, hogy támogatást gyűjtsön Obamának.

Fotó: Getty Images

A Facebook bullshitel

A többi előadónak nem a teljes előadása ragadott el minket, inkább csak részletek.

  • Hartmut Esslinger, a Frog Design például az Apple-nél eltöltött munkájáról mesélt. 1982-ben találkozott Steve Jobsszal, akinek azt mondta: az Apple egy jó ötlet, de rossz a dizájnja. Egyébként hozzá kötődik az eredeti Macintosh megtervezése és a Snow White nyelv is, de dolgozott a Lufthansának, a Microsoftnak és az SAP-nek is. Megkérdezték tőle, hogy melyik oldalnak van a legnagyobb jövője: a Facebooknak, a Google-nak vagy az Amazonnak. Szerinte a Facebookra rá fognak unni az emberek, mert sokáig nem lehet az embereket hülyíteni például azzal, hogy tényleg több száz barátjuk van. A legnagyobb potenciált a Google-ban látta.
  • A brazil Rejane Dal Bello hosszasan beszélt az Alzheimerrel kapcsolatos munkájáról, ahol az érzékenyítő kampánynak a része volt egy betűtípus is – elhalványuló betűket alkotott, ami szimbolizálja a betegség során végbemenő folyamatokat.
  • A Mucho a Télérama-projektjükről mesélt, illetve a Wallpaper* útikalauzaikról, amiknek az újítása az volt, hogy borítójuk az adott város látványosságai helyett csupán egy színből áll.

Fejléckép: Getty Images

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik