A kérdés most elsősorban gyakorlati szempontból érdekes. Azon kívül, hogy a családnak és a gyereknek borzasztó testi és lelki megpróbáltatás átélni mindezt, mi lesz vele, ha hosszú ideig hiányzik a tanórákról?
Magyarországon a kórházpedagógusok rendszere lenne hivatott kezelni ezt a nem túl ritka élethelyzetet. A köznevelési törvény szerint ugyanis a hosszan tartó kórházi kezelés alatt álló beteg gyereknek is joga van a tanuláshoz.
A budapesti kórházpedagógusok munkáltatója a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz tartozó Fővárosi Iskolaszanatórium Általános Iskola.
A középiskolások oktatása pedig különösen nehezen megoldható, hiszen a törvény által a betegség miatt magántanulói státuszban lévő fiatalok heti 10 órában meghatározott ellátását csak néhány középiskola tudta eddig felvállalni.
A szakma képviselőire tehát óriási igény lenne, ennek ellenére Magyarországon egyáltalán nincs kórházpedagógus-képzés, sőt, szakirányú, speciális továbbképzés sincs.
Óriási előrelépés, hogy 2014 óta az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán a Kórházpedagógusok Egyesületével együttműködve elindult egyfajta tudásátadás, Cseke Enikővel közösen tartunk előadásokat végzős pszichopedagógus hallgatóknak, akik azóta folyamatosan hospitálnak a Heim Pál Gyermekkórházban és az Országos Kardiológia Intézetben
– mondta a 24.hu-nak Tóthné-Almássy Monika, a KórházSuli egyik alapítója.
Mivel a helyzet messze nem kielégítő, két tanévvel ezelőtt Monika két kollégájával (Prievara Tibor és Berczelédi Réka) együtt törni kezdte a fejét egy alulról építkező megoldáson. Így született meg a KórházSuli ötlete, melynek lényege, hogy a kórházpedagógusok és az anyaiskola pedagógusainak a munkáját középiskolások és egyetemisták segítsék a háttérből.
Ferenczi Bálint most kilencedikes, de már gyakorlottnak számít. Két évvel ezelőtt eleinte megfigyelőként csatlakozott a projekthez, majd szépen lassan tananyagfejlesztővé nőtte ki magát.
Nagyon szeretem a kémiát, és tudom úgy tálalni, hogy ez befogadható és élvezhető legyen más gyerekeknek is. A KórházSuli ötletében elsősorban az tetszett, hogy segíteni lehet a kórházban fekvő diákoknak. Sokat hallottam már arról, hogy mennyire nehéz nekik behozni a lemaradásukat, de csak tavaly tudtam igazán bekapcsolódni a munkába. Négy hónapig hetente egyszer korrepetáltam Skype-on egy beteg kislányt, hogy fel tudjon készülni az év végi vizsgájára. Plusz fejlesztettünk neki egy tananyagot, amit folyamatosan bővítettünk.
Bálinték saját kezűleg készítik a tananyagokat számítógépen egy direkt erre a célra kialakított felületen. A fiú elmondása szerint egyszerű programról van szó, amit alapnak használnak, ugyanakkor nagyon gyakran nyúlnak más eszközökhöz is. Ő például az online korrepetálás során megosztott képernyőfelületen tartott PowerPoint-előadást növendékének.
A KórházSuli projekt keretében mostanáig közel kétszáz személyre szabott tananyag készült több, mint száz önkéntes tananyagfejlesztő, valamint pedagógusok közreműködésével beteg gyerekek számára. Az így elkészült anyagok pedig nem csupán az adott tárgy megtanítása miatt fontosak a beteg gyerekeknek, ennél jóval többről van szó.
A kórházban fekvő iskolásokat érthető módon nehéz motiválni. Legtöbbször szomorúak, lehangoltak és nem látják értelmét a tanulásnak. Az, hogy ezeket a tananyagokat a kortársaik személyesen nekik készítik, motiválja őket, hiszen a szöveg mögött más gyerekek vannak. A KórházSuli az egyetlen program, ami hidat képez az iskola és a kórház között. Ez eddig gyakorlatilag átjárhatatlan út volt, nem volt kapcsolat. A kórház gyógyított, az iskola tanított, a kórházpedagógusok pedig mentették, amit menthettek és próbáltak mindent beletenni, de hát tudjuk, hogy egy teljes évet, vagy hosszú hónapokat nagyon nehéz pótolniuk egy olyan gyerekkel, akik éppen nem biztos, hogy a legjobb hangulatban vannak.
– magyarázta Sorompó Anett, a Bethesda Kórház szociális munkása.
A projekt ebben a tanévben indult el harmadjára, de már a kezdetek óta sok cég és magánszemély segíti őket különböző módokon. A Telenor tavaly ősszel a digitális oktatás elterjesztést célzó Hipersuli programján keresztül csatlakozott főtámogatóként a KórházSulihoz. Egy digitális tananyagok kifejlesztését célzó pályázattal, illetve mobilinternettel és munkatársaik szaktudásával támogatják a kezdeményezést. Emellett a vállalat munkatársai mostantól önkéntesként is csatlakoznak a programhoz, tananyagfejlesztést, mentorálást, korrepetálást vállalva.
Eddig hét kollégánk jelentkezett, akik részt vesznek a képzéseken, és tananyagfejlesztőként vagy mentorként fognak szerepet kapni a KórházSuliban. Ezen túlmenően épp a napokban kezdenek el kollégáink szakmai önkéntességgel is a projekt mögé állni. Az egyik jogász kollégánk a szabadalmi kérdésekben, van, aki fordításban fog segíteni, mások szervezetfejlesztéssel és coachinggal járulnak hozzá a munkához. Illetve a Telenor házat is biztosítjuk, például a mostani képzésekhez. A Telenornál egyébként is van kultúrája a vállalati önkéntességnek, munkatársaink sokasága oktatott már diákokat biztonságos internetezésre. Az elmúlt négy év során 5500 gyereket több, mint ezer kollégánk tanított interaktív foglalkozások keretében a világháló megfelelő használatára.
– részletezte a cég szerepét Vécsei Gábor, a Telenor vezető vállalati felelősségvállalás szakértője.
A cég támogatása most különösen jól jön a KórházSulinak – mondja Tóthné Almássy Mónika –, ugyanis az idei tanévtől, konkrétabban pedig jövő februártól országos méretűvé növekednek, vagyis nemcsak a fővárosban, hanem más vidéki kórházakban is elérhető lesz majd az önkéntes szolgálat. A program pedig egyre profibb lesz, hiszen az eddigi tapasztalatokból építkezve folyamatosan fejlesztik a módszertant.
Fontos változás, hogy idéntől csapatot kovácsolunk az önkéntes fiatalokból. Minden hónapban vannak találkozók, a képzési rendszert pedig két részre bontottuk. A tanév elejéhez és a második félév elejéhez kötjük a jelentkezést, és csak azok csatlakozhatnak a programhoz, akik részt vettek a képzésen. A középiskolásoknak tananyagfejlesztő és érzékenyítő tréninget szervezünk. Ők a digitális tananyagok fejlesztésében vehetnek részt. Az egyetemistáknak pedig elsősorban a Skype-on történő korrepetálás a feladatuk. Alapos érzékenyítő tréningen kell részt venniük, illetve biztosítunk nekik szupervíziót is, mert látjuk, hogy a személyes találkozás sérülésekhez vezethet.
A KórházSuli programon tulajdonképpen mindenki csak nyerhet, a legfontosabb szereplők azonban mégis a tartósan kórházban vagy otthon ápolt diákok. Olyanok, mint a 13 éves Lehőcz Kata, aki augusztusi autóbalesete után hónapokig feküdt kórházban. A lány családjával tartott egy rendezvényre, amikor frontálisan ütköztek egy pénzszállító autóval. Katának két csigolyája eltört és csípőtől lefelé lebénult. Az orvosok sem sejtették, hogy valaha rendbe jön majd, de a fiatal lánynak sikerült felállnia a kerekesszékből.
Borzasztó hálás vagyok a segítőimnek, mert hónapokra kimaradtam az iskolából, és ők minden tantárgyban segítettek nekem. Az általuk küldött tananyagnak köszönhetően kicsit nyíltabb lettem és jobban tudtam tanulni. Viccesebbek és jókedvűbbek lettek az órák, pedig előtte nagyon magamba voltam zárkózva, és kétségbe voltam esve, hogy mi lesz velem, ha egy életre kerekesszékhez leszek kötve.
(X)