Évente majd’ 500 ember kapja feladatul a Paksi Atomerőmű Zrt.-nél a Sugárvédelem című, közel 100 képernyőoldalból álló elektronikus tananyag elsajátítását. Az interaktív oldalakon képek, ábrák, szimulációk, animációk, és még videobejátszások is találhatók. Ezek a sugárzás fizikai, biológiai hatásairól, veszélyeiről, a védekezés gyakorlati módszereiről, illetve az életmentő személyi doziméter használatáról közölnek nagyon fontos ismereteket az atomerőműben dolgozóknak. A program nagy előnye, hogy ha valaki – a kéthavonta folyamatosan szervezett képzéseken – nem tudta volna elsajátítani a szükséges információkat, akkor nem kell végiglapoznia a 13 leckéből álló tananyagot, ugyanis bárhol villámgyorsan hozzájut. Elég, ha beírja a vállalati gépen a szükséges kulcsszavakat és pillanatok alatt felkészültté válik, hogy megmentse hazánkat a gammasugárzás következményeitől, amely egy csernobilihoz hasonló atomkatasztrófa esetén fenyeget…
A HELYZET VÁLTOZIK.
A hazai nagyvállalatok többségénél persze nem fenyegetnek ilyen katasztrófafilmbe illő helyzetek, az e-oktatást viszont sikerrel alkalmazhatják jóval hétköznapibb képzési igényeik kielégítésére. A Magyar Telekom Nyrt.-nél és az OTP Bank Nyrt.-nél is több ezer alkalmazott vett már részt elektronikus oktatásban. A Neting Informatikai Kft. eddig több mint 36 különböző témában készített elektronikus tananyagot az OTP számára, például öltözködési tanácsadásról, a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról, vagy éppen az egyik új pénzügyi jogszabály bemutatásáról. A nagyvállalatoknál kifejezetten ideális elektronikus tananyagot készíteni a kötelező általános tűzvédelemről és a szintén kötelező munkavédelmi oktatásról. Vagy éppen a speciális sugárvédelemről, ahogyan azt tették Pakson is.
Persze Amerikában és Nyugat-Európában e téren ambiciózusabb, átfogó programokat hirdetnek az óriásvállalatok. A Boeing, a Caterpillar vagy a Lockheed Martin már saját fejlesztésű elektronikus oktatási programokat vet be. Az üzleti szimulációs játékokkal a Boeingnél mintegy 7500 dolgozót oktattak a sikeres pénzügyi módszertanra. A Caterpillar a vállalati projektmenedzsment know-how-jának átadására készített egy játékos tananyagot, amely a kiélezett versenyhelyzetben elvárt helytállásra készít fel. A Lockheed Martinnál arra is használják ezt a módszert, hogy az alkalmazottak megértsék a vállalat üzleti stratégiájának a lényegét: a pénzügyi lehetőségek és az üzleti igények összehangolását. A szakértői értékelések szerint e játékok révén a nagyvállalatok különböző, korábban izolált részlegei között sok esetben közös nyelv, egy kifejezetten hasznos szakmai zsargon alakul ki. A Lockheednél használt szituációs játék egyik résztvevője szerint sokkal könnyebb megérteni, hogy mi a vállalat érdeke, ha ugyanazt a közös nyelvet beszélik a kollégák.
E-learning a mérlegen
ELŐNYÖK
■
Gyors, hatékony és olcsó tömeges (vagy egyéni) képzést nyújt.
■
Kényelmes, akár otthonról is, saját tempóban végezhető.
■ A
tanításra, a tananyag írására és a fórum vitelére koncentrálódik a
tanári munka.
■ Megmarad, sőt, a közösségi tanuló-oldalakon új
szintre emelkedik a kommunikáció a tanár(ok) és a tanulótársak közt.
■
Segít az élethosszig tartó tanulásban.
■ A tanulni vágyók többsége
rendelkezik megfelelő gépparkkal és netkapcsolattal.
■ A résztvevők
száma korlátlan, a képzés bármikor indítható, a felmerülő oktatási
igények villámgyorsan kielégíthetőek.
■ Könnyen frissíthető a
tananyag, és a változtatások mindenkinél egyszerre jelennek meg.
■ Az
anyavállalat és a leányvállalatok alkalmazottai egyszerre végezhetik a
továbbképzést.
■ Alapvető készségek (például szoftverhasználat, IT
biztonság) is taníthatók.
■ Játékos, multimédiás, modulrendszerű és
interaktív, ezért könnyebben befogadható és elsajátítható a tananyag.
■
Akár már néhány százezer forintért készülhet egy, a cégre szabott,
egyszerűbb e-tananyag.
HÁTRÁNYOK
■ Az oktatás személytelen, nincs
meg a közvetlen ráhatás lehetősége. Ezért csak a motivált hallgatóknak
hasznos.
■ A beidegződött tanulási szokások nem az önálló tanulásra
és a kötetlen időbeosztásra ösztönöznek.
■ Bonyolult szervezési
feladatokat igényel egy-egy tananyag elkészítése. Alaposan fókuszálni
kell a felhasználói csoportot és a mondanivalót.
■ Drága az igényes,
minőségi e-learning tananyag.
■ A hazai pedagógusképzés még nincs
felkészülve az e-learning módszereinek az oktatására. Ezért gyakori a
megfelelő tanár vagy digitális tananyag hiánya.
■ Csak a benne
szereplő száraz tudást közvetíti, plusz információt kevéssé nyújt. Ezt
oldják az audio- és videoanyagok.