Dyga Zsombor: Köntörfalak
Producer: Major István
Operatőr: Marosi Gábor
Szereplők: Tompos Kátya, Elek Ferenc, Rába Roland
Dyga Zsombor harmadik egész estés játékfilmje a Tesó és a Kész cirkusz vígjátékai után. A szinopszis alapján egy melodrámára következtethetünk, amely sok humoros helyzetet vetít elénk, de mégsem romantikus vígjátékot.
Napjainkban Budapesten, a belváros szívében két vadidegen egy félresikerült vakrandin szóba elegyedik egymással. Két teljesen eltérő világ találkozik, és éppen elindulnak a másik megismerésének útján, amikor megjelenik Gábor, Eszti öntörvényű és goromba bátyja. Az este nem várt fordulatot vesz: a három ismeretlen nem is sejti, hogy egy régi titok fűzi össze őket.
—-Hajdu Szabolcs: Bibliotheque Pascal—-
Producer: Kovács Gábor, Angelusz Iván
Operatőr: Nagy András
Szereplő: Török-Illyés Orsolya
Hajdú Szabolcs a filmrendezők új generációjának egyik nagyreményű tagja, aki már négy nagyjátékfimne van túl, amelyek közül a Fehér tenyért Magyarország az Oscar-díjra is nevezte.
A Bibliotheque Pascal egy fiatal romániai nőről, Mona Galdoról szól, aki elég különös életet él. A film kezdetén ide-oda sodródik a világban, és furcsa dolgok történnek vele. Születik egy kislánya egy Viorel nevű bűnöző fiútól, akinek az a különleges tulajdonsága, hogy az álmai kivetülnek a valóságra. A film során kiderül, hogy ezt kislány is örökölte tőle. Mona céltalanul bolyong gyermekével, megélhetését alkalmi vásári komédiázásból fedezi. Elveszettnek hitt apjával való találkozása folytán, gyermekét hátrahagyva, Londonban találja magát egy Pascal könyvtárának nevezett luxuskuplerájban. Itt értelmiségiek végzetes vágyainak, valamint a különc tulajdonos, Pascal beteg elméjének foglya és játékszere lesz.
—-Orosz Dénes: Poligamy—-
Producer: Herendi Gábor
Operatőr: Fillenz Ádám
Szereplők: Csányi Sándor, Tompos Kátya, Péterfy Bori, Parti Nóra
A korábban már bemutatott filmről cikkünkben már lelkendeztünk, hogy mennyire örülünk, hogy a szélesebb közönséget célzó magyarországi filmvígjátékok piacán Goda Krisztina Csak szex és más semmi című komédiája után egy újabb „zászlóshajó” bukkant fel. A nagyszerű – és élethű – dialógusok, az elsőfilmes Orosz Dénes rendező-forgatókönyvírót dicsérik. Aki, mint hírlik, vagy hat éven keresztül dolgozott az írott anyaggal, könyv formájában is megírta, és nyugodt szívvel, és jólesően mosolyogva azt mondjuk: megérte.
András (Csányi Sándor) és Lilla (Tompos Kátya) fiatal pár, öt éve járnak együtt. A férfi forgatókönyvíró, aki megrendelésre tévésorozatokat ír, a nő pedig tanársegéd az egyetemen. Végre beköltöznek közös lakásukba. Úgy tűnik, minden rendben van köztük. De valami mégis hibádzik. Mintha a lényeg veszett volna ki az együttélésükből. Lilla esküvőt és gyereket akar, András viszont… nos, a helyzet az, hogy igazából maga sem tudja, mit akar. Lilla egyszercsak bejelenti, hogy terhes. Andrást felemás érzések kerítik hatalmukba.
A következő reggel András egy vadidegen, gyönyörű nőt talál maga mellett az ágyban… Ettől a fordulattól kezdve a legkülönbözőbb lányokkal kerül viszonyba – ezzel együtt pedig a férfi-nő kapcsolat minden fázisát, minden lehetséges útját bejárja.
—-Rózsa János: Csiribiri—-
Producer: Rózsa János
Gyártó: Objektív Filmstúdió
Operatőr: Ragályi Elemér
Főszereplő: Halász Judiat
Ez a film is ment már a mozikban. Rózsa János a Gyerekbetegségek (1965, társrendező: Kardos Ferenc), a Bűbájosok (1969), a Pókfoci (1976) és az Ismeretlen ismerős (1988) – utóbbi a kvázi első Halász Judit-zenésfilmnek tekinthető – után az ötödik közös filmjét készítette a művésznővel, a koncertfilm előnyére vált, hogy a közös munka nem volt újdonság a számukra. Rendezői rutinjának és Ragályi Elemér magas színvonalú operatőri munkájának köszönhető, hogy – annak ellenére, hogy szerintünk ez a film nem igazán a mozikba való – a Csiribiri megállhatja a helyét a filmszínházakban. Mi legalábbis szurkolunk neki.
Halász Judit műfajt teremtett: magyar költők megzenésített verseit énekli gyerekeknek évtizedek óta, kirobbanó sikerrel. Ezek a felnőttek körében is “slágerré” lett dalok elevenednek meg a filmben, amely a fantázia hatalmáról szól, arról, hogyan lehet csupa szépet és jót varázsolni a szeretet erejével.
—-Vágvölgyi B. András: Kolorádó Kid—-
Producer: Csáky Attila
Operatőr: Lukács Dávid
Szereplők: Nagy Zsolt, Sárosdi Lilla, Kokics Péter, Szabó Zola, Dedre Zsuzsa
A gonzóújságírás hazai meghonosítója Vágvölgyi B. András első játékfilmje, amelyben 1956 hősét, a pesti srácot teszi meg hősének. A Nagy Imre és mártírtársai újratemetésekor a hatodik koporsóval erről az ismeretlen pesti srácról emléketek meg. Vágvölgyi filmjében, amelynek munkacíme a Hatodik koporsó volt, egy igazi sors jelenik meg.
A Kolorádó Kid egy árulás története, a melós, külvárosi srácot, aki ’56-ból is kivette a részét, elfogják, majd a barátai és a szeretője is ellene vallanak. Kaiser Béla lóverseny- és szerencsejáték-kedvelő rakodó 1959-ben csalárdmód jelentős nyereményhez jut a “lovin”, este a galerijével szórakozik, de a titkosrendőrség már a nyomában van. Előzetesbe kerül, először még azt hiszi, a lóversenypályán elkövetett csínytevéséért, ám kiderül, hogy az 1956-os forradalomban való részvételéért tartóztatták le. Az ügyésznő halált kér, a bíró tizenöt évet ad, amit Kreuzer Béla ki is tölt pontosan. Mikor kijön, már 1974 van, és egy teljesen más világot talál.
—-Köves Krisztián Károly: Halálkeringő—-
Producer: Kovács Gábor
Operatőr: Dobóczi Balázs
Szereplők: Kern András, Dobó Kata, Lengyel Tamás, Mészáros Béla, Újlaki Dénes
Dobó Kata a Szabadság, szerelem után négy esztendővel újra főszerepet alakít egy magyar produkcióban, az első filmes Köves Krisztián Károly Halálkeringő című filmjében. Egy biztos, hogy a kritikusokat igencsak megosztotta a film, és kapott hideget meleget.
Elza – életveszélyes szerelmi háromszögbe keveredett – drogfüggő, kilenchónapos terhes rendőrnő. Lába alól minden tekintetben kicsúszik a talaj, amikor harmincadik születésnapján váratlanul kétes “segítsége” érkezik, rég nem látott gyűlölt apja, Rusty, a nyomozólegenda személyében. A szépre tervezett találkozásuk rövid úton klausztrofób kergetőzésbe csap át.
—-Molnár György: Ki/Be Tawaret—-
Producer: Kántor László
Operatőr: Csukás Sándor
Szereplők: Kerekes Éva Vica, Schlanger András, Ötvös András, Gál Natália, Györgyi Anna, Kovalik Ági, Varjú Olga, Takács Kati, Hirtling István, Vajda Milán, Takács Nóra Diana, Kovács Vanda, Galkó Balázs, Tímár Éva, Sebő Ferenc, Takács Ferenc, Bánfalvi Eszter, Jelinek Böske, Martin Márta, Büki Márton, Preiszner Miklós
A rendezők középgenerációjához tartozó Molnár György Karafiáth Orsolya élményei alapján készített filmet: Szerelmi vallomás a budapesti Terézvárosról. Titkos ábrándok, vágyak, szenvedélyek… bűn, nyomozás – csak kicsit másképp. Szerelmi háromszög, sőt sokszög. Egy férfi és egy nő. Jó, két férfi és egy, illetve több nő, és még néhány férfi… Többségük első blikkre nem tűnik komplettnek. Egy középkorú, kettős élető úr, aki nappal egy fürdőben nőgyógyász, éjjel meg jazz-zenész, s aki már ”KI”- felé ballag az életből, és egy fiatal lány, aki nagyon ”BE” akar menni a sűrűbe. Hol és hogyan találkozik e két ellentétes irányú út? A hősök nem bátrak, inkább gyávák, ezt olykor szégyellik, de nem bánják.
Születés, halál, talán újjászületés. Könnyű-, és szomorúzene, de sok. S hogy mi az a Tawaret…?
—- Almási Réka: Team Building —-
Producer: Pusztai Ferenc
Operatőr: Gibárti Viktor
Szereplők: Nagy Zsolt, Fullajtár Andrea, Elek Ferenc, Vasvári Emese, Kamarás Iván
Aki már vett részt csapatépítő tréningen az jól tudja, hogy mennyire filmre kívánkozik, aki pedig még nem, az megnézheti mire képes a csoportdinamika. Almási Réka első nagyjátékfilmes munkájában a hétvégi team building szereplői húsz és ötven közötti, multinacionális cégnél dolgozó munkatársak. A háromnapos „képzés” során egy tréner segítségével jobban megismerik egymást, hogy gördülékenyebben menjen az irodai munka.
Mennyiben segíti a mindennapokban való eligazodást a manapság oly népszerű, team buildingnek nevezett agymosás? Mennyiben segít megválaszolni életünk alapvető kérdéseit? Mennyire képes egy volt kommunista ország embere elsajátítani a “szép új világ” diktálta értékrendet? Mennyire képes egy Nagy-Britanniából importált tréner megérteni az olykor túlságosan is kelet-európai viszonyokat?
—-Dömötör Tamás: Czukor Show—-
Producer: Mátis Inez, Pusztai Ferenc
Operatőr: Tóth Widamon Máté
Szereplők: Czukor Balázs, Anger Zsolt, Szabados Mihály, Csonka Szilvia, Vasvári Emese, Kovács Patrícia
Dömötör Tamás, a Paprika Tv Döméje leginkább arról emlékezetes, hogy műsorvezető társát, Kozit kitartóan húzza gasztronómiai tudatlanságáért. Most új filmmel jelentkezik, hiszen azt már kevesebben tudják, hogy ő rendező, és ez nem is az elsőt alkotása. Korábbi filmjeiben is a valóság és a művészet keveredik egymással. Most a Boldogtalanok című Füst Milán-darab cselekménye jelenik meg egy kibeszélőshow keretein belül. Ez a dráma a filmben kiegészül a felvétel előzményeivel, amelyekben megismerkedhetünk a show házigazdájának feleségével és főnökével.
—-Groó Diana: Vespa—-
Producer: Szekeres Dénes
Operatőr: Kardos Sándor
Szereplők: Tóth Sándor, Nyakó Juli, Balogh Rudolf, Puporka János, Szabó Simon
Groó Diana 1973-ban Budapesten született, anyai ági felmenői Lengyelországban éltek, a VII. kerületben, a Kazinczy utca környékén nőtt fel. Eddig leginkább dokumentumfilmeket és a kisjátékfilmeket készített. Első nagyjátékfilmje a 2004-es Csoda Krakkóban volt. Filmjeiben rendszeresen megjelenik a közép-európai zsidóság, mint téma. Ezúttal azonban egy roma fiút választott főszereplőjének.
A Vespa egy road movie, amelyben Lali négynapos kalandját meséli el a film, ami azzal kezdődik, hogy a srác nyer egy Vespa robogót, és elindul Budapestre, hogy elhozza a nyereményét. Utazásának igazi célja azonban nem is a robogó megszerzése, hanem az, hogy megtalálja az édesapját. A fővárosba érve megismerkedik egy utcazenésszel, és kettejük kapcsolata kerül a film középpontjába.
—-Sas Tamás: Presszó 10 év—-
Producer: Karay Péter
Operatőr: Miklauzic Márton
Szereplők: Fullajtár Andrea, Söptei Andrea, Kovács Patrícia, Stohl András
A Presszó ma már bekerült a filmtörténeti kánonba. Lényegében egy kamerabeállításban egy presszóasztalnál „ücsörögve” jönnek hozzánk a szereplők beszélgetni, hogy őket „kihallgatva” összeálljon bennünk a történet. Sas Tamás a kritikusok által nem különösebben elismert (mondjuk ki: meghurcolt) rendező most kockázatos tettre szánta el magát: folytatja a sztorit, amivel a saját szobra akár rá is dőlhet.
A film középpontjában az első rész négy kulcsfigurája áll, azaz a szerelmi négyszög szereplői: Bori (Fullajtár Andrea), Anna (Söptei Andrea), Dóri (a Presszóban Kecskés Karina alakította, ezúttal Kovács Patrícia) és a konfliktusok fő forrása, a nőcsábász Gábor (Stohl András).
Egy frissen felújított kávéház, valahol a hatodik kerületben. Törzsvendégei már alig emlékeznek a tíz évvel ezelőtti drámai eseményekre, amikor három barátnő és egy sármos, ámde lelkiismeretlen férfi szerelmi csatározása egy fiatal fiú halálát okozta. A gyilkosság örökre megváltoztatta a lányok életét, barátságuknak is véget vetett, ám úgy tűnik a tanulságok levonása elmaradt. Most, tíz év után, Anna, Bori, Dóra és Gábor újra feltűnnek a presszóban, és arra készülnek, hogy rácáfolva a józan észre, megint belelépjenek abba a bizonyos folyóba…
—-Sas Tamás: Szélcsend—-
Producer: Faragó Attila
Operatőr: Sas Tamás
Szereplők: Kováts Adél, Kovács Patrícia, Pálmai Anna,
Sas Tamás erre a szemlére két filmmel is jelentkezett. Akárcsak a Presszó ez is egy pár négyzetméteres területen, egy vitorláson játszódik. A film három nő története, akik egy balatoni vitorlásklubból indulnak egy utólsó őszi vitorlázásra, kihasználva a jó időt. Ketten közülük testvérek, a harmadik pedig a fiatalabb lány barátnője. A dolog idillien indul, a tó közepén úgy döntenek, élvezik egy kicsit az őszi Balaton nyugalmát. Napozás közben pezsgőt bontanak. Nagy nevetések közepette asszociációs játékot játszanak, de Anikó, az idősebb nővér egyre kevésbé tudja visszafogni gunyoros és keserű természetét. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a tragédia elkerülhetetlen.
—-Kardos Sándor: A sírásó—-
Producer: Muhi András
Operatőr: Kardos Sándor
Főszereplő: Mucsi Zoltán
A leginkább operatőrként ismert Kardos Sándor (A Hídember, Glamour, A turné, A legényanya, Eldorádó, Álombrigád, Egészséges erotika) a Résfilmben is használt célfotó kamerával, Rilke: A sírásó című regényét adaptálta mozgóképre.
Az alkotás folyamatáról így írt: „Mióta filmet készítek, bizonyos értelemben zavar, hogy a filmkép túlságosan konkrét, mert technikailag arra törekszik, hogy a mindennapi térérzetet utánozza. Így a történettel beizzítja a fantáziát, majd képekkel lefékezi azt, és nem engedi szárnyalni az embert. Azt mondja például nekem egy film, hogy gondolj Angliai Erzsébetre, mesélek neked egy történetet. Akkor eszembe jut, hogy kopasz volt, milyen ruhákat viselt, szerelme Sir Walter Raleish iránt, az egyéni érzelmek és az ország feletti konfliktusa… Ekkor ismét szól a film szelleme; állítsd már le magad, ne fantáziálj, majd én megmutatom Neked egészen pontosan, hogy mi milyen! Mindig vágytam egy eszközre, amely szelleme szerint másképp visel-kedik. Tegyük fel, időben rögzíti a teret. Sosem gondoltam volna, hogy létezik!”
—-Zsigmond Dezső: Bunkerember—-
Producer: Fodor Gergely
Operatőr: Ágoston Gábor
Szereplők: Trill Zsolt, Szűcs Nelli, Szilágyi István, Botos Éva, Nagy Mari, Hunyadkürti György, Kovács Lajos, Mózes Anita Ágnes, István Márta, Tűzkő Sándor, Katkó Ferenc, Radó Péter, Lázár Zoltán, Halmos Fatime
Árpádról szinte mindenki tudja, hogy jómunkásember, mint ahogyan azt Szalacsi Sándor nem egészen józanul, és némi mássalhangzó-torlódással előadta az interneten elhíresült videóban. A mostani játékfilm erről e jómunkásemberről készült. Árpi egy kis magyar faluban él, a helyi TSZ disznógondozója. A 80-as évek derekán járunk, néhány évvel a csernobili atomkatasztrófa előtt. Hősünk most nősül, felesége a már terhes Anna, szép nagy családi házat remél, mint körülötte minden asszony. Kezdetben nem is gyanakszik, hiszen Árpi szorgalmasan tervez, alapot ás, közben azonban meglehetősen furcsán viselkedik. Végül előáll a tervével: nem családi házat, hanem atombunkert épít. Innentől kezdve fenekestül fel-fordul a világ körülötte. Felesége, gyereke elhagyja, számára pedig csak a bunkerépítés létezik…
—-Pacskovszky József: A vágyakozás napjai—-
Producer: Hábermann Jenő
Operatőr: Kardos Sándor
Szereplők: Catherine Wilkening, Schefcsik Orsolya, László Zsolt, Orosz Ákos, Rudolf Teréz, Dobra Mara
Az Esti Kornél csodálatos utazását jegyző rendező eredetileg tévéfilmnek szánta ezt a munkáját, de kinőtte magát. Egy középkorú házaspár újabb lehetőséget kap a sorstól, hogy balesetben elveszített lányuk helyébe befogadjanak egy ismeretlent, akit házvezetőként alkalmaznak. Anna, a néma lány jelenléte a házban – úgy tűnik – mindent megváltoztat. Egy fekete-fehér történet a néma lány szemszögéből.
—-Pejo Róbert: Látogatás—-
Producer: Erich Lackner, Andreas Hruza
Operatőr: Pohárnok Gergely
Szereplők: Gryllus Dorka, Merab Ninidze, Andreas Lust, Ursina Lardi, Nyári Oszkár, Csiszér Lajos, Hajdú Gréta, Egyed Attila, Fejes Rita, Bolyki László
A Dallas Pashamende rendezője Thomas Glavinic: A kamerás gyilkos című regénye alapján készítette új filmjét.
Sonja boldog és őszintén szerelmes. Thomas oldalán megtalálta az ő kis édenkertjüket egy eldugott vidéken, közvetlenül a Fertő-tó partján. Húsvét hétvégéjén Thomas bécsi barátai, Heinrich és Éva látogatására készülnek. Az idilli környezetben tervezett hétvégét azonban a környéken eltűnt gyerekekről érkező rémhírek árnyékolják be. A feszült hangulatban a külsőség nem tartható fenn többé, igazán egyikük sem látszik megfelelni annak a képnek, melyet a hétvége kezdetén mutatott magáról.