Újabb „játékkonzollal” gazdagodott a magyar közlekedési oktatás. A Malév-pilóták, majd a masiniszták mozdonyszimulátora után – amelyet már egy éve tesztelhettünk – most a repülésirányítók kaptak egy hasonlóan kiváló képességekkel megáldott gyakorlóeszközt.
Az átadott szerkezet, az árának megfelelően – 600 millió forint – nyújt valósághű élményt. A kanadai cég fejlesztése az egyik legjobb a világon, ha például esik benne a hó, akkor húsz perc elteltével valóban egyre kásásabb kifutópályán kell manőverezni a pilótáknak. Az elsuhanó kerekek nyomán, a felkavaródó hó alatt pedig jól láthatók a hóba vájt nyomok, amelyeket aztán gyorsan letakaríthatnak a ferihegyi virtuális hókotrók. A rendszer, teljes körben, 360 fokos szögben nyújt képet a 14 vásznon keresztül, az érzés, mintha csak kipillantanánk a toronyból.
Videó egy ferihegyi katasztrófáról:
A repülőgépes forgalomirányítás az egyik legnagyobb koncentrációt igénylő munka, így dolgozni a jó fizetésért is csak hat órát kell naponta. A kiképzés persze a lehetséges következmények arányában alapos. A kezdőknek 200 óra „játékidőt” kell teljesíteni a szimulációs pályákon, majd élesben is egy jó fél év, mire a gyakorlatvezető átengedi az első gépet.
A magyar légiforgalmi szolgáltatás jelenlegi fejlesztései többek közt az a célt szolgálják, hogy Ferihegy húszéves távlatban kétszer annyi gépet tudjon kiszolgálni, mint jelenleg. Bár azt gondolhatnánk, ezen a piacon viszonylagos nyugalom uralkodik, a régiós irányítóközpontok komolyan versenyeznek egymással, ki lássa el az egyes repülőterek üzemeltetését. A hazai cég, a Hungarocontrol kifejezetten olcsónak számít.