A kicsit talán vonalas művésznevű MELIS, vagyis a Mozdonyok Elektronikus Interaktív Szimulátora Európa legmodernebb ilyen konstrukciója. Maga a „műszer” egy vaskabinból és két munkaállomásból áll – mondja Szalay Róbert a tanműhely vezetője. A kabin a szimulátorszobában helyezkedik el, amely a tökéletes képminőség elérése érdekében teljesen sötét, bár lehet műszerfali fényt adagolni, hangulatfestésként. A dizájnja maga a puritán ergonómia, bumszli kapcsolókkal, de hát ez nem is egy Lexus.
Viszont itt az élmény szentesíti az eszközt. A pálya grafikája első osztályú, Marika, a szemafornál integető forgalmista és a többi tereptárgy is, Kelenföldtől Győrig tökéletes. Persze egy-két dolog nem tű pontos, a falvak hátsókertjeinek sufnierdejéből kukucskáló újrahasznosított kincsek itt nincsenek. A 3 D-s élményről egy falra szerelt 100 colos kivetítő gondoskodik és két – a kabinszerkezet külső részére szerelt LCD-monitor jelenti a visszapillantó tükröt.
Nézze meg működés közben a szuper szimulátort!
A „tesztvezetés” során egy óra alatt kipróbáltuk mind a négy évszakot, a ködöt, az esőt, a havat és az éjszakát. Plusz mindezek teljes komplementerét.
Akit a mozdony füstje megcsapott
No de lássuk, mit tud ez a villanyvasút. A klasszikus tesztfeladat, a nulláról százas sprint megdöbbentő eredményt hoz. Visszafogott terheléssel, mintegy egyharmadossal, kerek 30 másodperc alatt megvan a 100. A kerékcsikorgatós teljes 8000 lóerővel, hihetetlen, de 13 másodperc alatt fent vagyunk százon. A villanymotor egyenletesen lapít virtuálisan a székbe.
Ha már itt tartunk, megnézzük a csúcssebességet is. Nyomjuk tovább a pedál helyett a kart és a gép csak gyorsul. Közben megtudjuk, hogy 160 feletti tempóról itthon szó sem lehet, azt csak egy helyen, Hegyeshalomnál egy pár kilométeres szakaszon lehet megcsinálni. A valóságot lepipálja a szimuláció, mi már 220 felett járunk. A vége egész pontosan valahol 240 környékén van, de ekkorra már régen disszidáltunk.
Ki fogja ezt megállítani? Egy mezei vonatnak körülbelül