Élet-Stílus

Afroamerikaivá operálják Robert Downey Jr.-t a moziban

Verne-feldolgozással nyit a harmadik hazai 3D-s mozi (Utazás a Föld középpontja felé). Mellette a héten transzcendens balkániakat (Árnyékok), magukba bonyolódó párokat (Jelenetek két házasságból), bohókás és érzelmes brit bártündéreket (Miss Pettigrew nagy napja) és az év talán leginkább önironikus színészeit (Trópusi vihar) láthatjuk.


Árnyékok

A „Mázlista” becenevű sikeres doktor (kurrens-pénzes kórházi állás, szép feleség, aranyos kisfiú, pazar lakás), Lazar Perkov (Borce Nacev) a rázúdított elvárások rabja, ezt a pályát is tulajdonképpen azért választotta, mert vasakaratú – és híres orvos – anyja kikövetelte. Akkor változik meg benne és körülötte minden, amikor csúnya autóbalesetet szenvedve – amiből a csodával határosan: élve menekül meg – halott embereket kezd el látni. Egy csecsemővel járkáló öregembert, egy elfelejtett nyelvjárásban karattyoló vénasszonyt és egy szomorú titkot hordozó, gyönyörű fiatal nőt.

Afroamerikaivá operálják Robert Downey Jr.-t a moziban 1

A valóságon túli iránti vonzalmát az 1994-es Eső előtt című drámájával már bizonyított ex-jugoszláv Milko Mancsevszki – a Drót című televíziós krimisorozat epizódrendezése óta: Manchevski – témaválasztásában M. Night Shyamalan Hatodik érzékét idézi, de nem az. Hátránya (és akár előnye egyben, kinek mi tetszik) a professzionista dramaturgia hiánya, a túlcsorduló érzelmesség. A nagyszerű felvételek (köszönhetően operatőrének, Fabio Chianchettinek) és az érzékeny balkáni színészek (érdemes figyelni Vesna Stanojevskára) miatt a film összességében emlékezetes tud maradni.

Árnyékok

Senki, színes, feliratos, macedón–német–olasz–bolgár– spanyol dráma, 120 perc, 2007, rendező: Milko Mancsevszki, szereplők: Borce Nacev, Vesna Stanojevska, Sabina Ajrula-Tozija, Filareta Atanasova, Salaetin Bilal, Ratka Radmanovic, Dime Ilijev, Petar Mircevski, Vladimir Jacev, Goce Vlahov, Ana Kostovska, Zaklina Stefkovska, Izabela Novotni, forgalmazó: Anjou Lafayette, honlap

Trópusi vihar

Az esztendő számunkra egyik leginkább vicces filmje Ben Stiller rendező-főszereplő Trópusi vihara, már csak a szakmai téma miatt is (tudják, filmszínészek, filmkritikusok, ilyesmi). Csípjük ugyanis a filmes öniróniát és szarkazmust, még akkor is, ha manapság divattá tették azt (azért ebben a filmben minden hájjal megkent zsidó producerként felbukkanó – és önmagán viccelődő – Tom Cruise megért egy misét).

Nézze meg az előzetest!

Stiller komédiájában (A három amigóhoz és a Galaxy Quest – Galaktitkos küldetéshez hasonlóan) a másodvilág színészei keverednek a való világba, és – kénytelen-kelletlen – állnak helyt. A filmben Kirk Lazarus, a kusza magánéletmódú, method acting-hívő aktor (Robert Downey Jr.), Jeff Portnoy, a kábítószerező altestipoén-király komikus (Jack Black) és Tugg Speedman, az erősen B-kategóriás – és Oscar-díjra vágyó – akciósztár (Ben Stiller) széthullásra hajlamos trióját az elsőfilmes rendezőtitán (Steve Coogan) a vietnámi dzsungelbe vezényli háborús filmet forgatni. Ott azonban a vidéket uraló drogbáró hadserege igazi amerikai katonáknak véli őket, és vadászik rájuk.

Afroamerikaivá operálják Robert Downey Jr.-t a moziban 1

Stiller a Nyakunkon az élet, A kábelbarát és – szerintünk – különösen a Zoolander, a trendkívüli filmjeinek dirigálásával már megmutatta, van érzéke a rendezéshez. Az ismert műfaji fordulatok mellett kimagaslik a dúsan adagolt – verbális – szarkazmus (köszönhetjük a két forgatókönyvírónak, Justin Theroux-nak és Etan Cohennek), illetve a három főhős alakítása, különösképpen ama pillanat, amikor „vérbeli” afroamerikai színésszé műtteti magát Robert Downey Jr. Nemde, mindent a szerepazonosulás kedvéért…

Trópusi vihar

(Tropic Thunder), színes, szinkronizált, amerikai vígjáték, 105 perc, 2008, rendező: Ben Stiller, szereplők: Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black, Brandon T. Jackson, Jay Baruchel, Danny R. McBride, Steve Coogan, Bill Hader, Nick Nolte, Tom Cruise, Matthew McConaughey, Tobey Maguire, forgalmazó: UIP-Duna Film, honlap


Miss Pettigrew nagy napja

A második világháborúba szédülő-készülő London utcáin kóborol a modern és momentán állástalan „Mary Poppins”, azaz Miss Guinevere Pettigrew, a középkorú nevelőnő. Mintegy sorsa és végzete, hogy rendbe szedje a cserfes lokálcsalogány, Delysia Lafosse magánéletét és szakmai karrierjét. Merthogy az énekes hölgynek három választása is lehetséges: dönthet a biztos anyagi hátteret jelentő Nick mellett, voksolhat a hírnevet ígérő Philre, és választhatja a szerelmet – Michael személyében.

Afroamerikaivá operálják Robert Downey Jr.-t a moziban 1

A fölöttébb hangulat- és jókedvteremtő indulás (pörgő ritmusú dialógusok, briliáns korabeli muzsika) után azon sem lepődnénk meg, ha az indiai származású brit direktor, Bharat Nalluri musicalt forgatna a múlt századi regényszerző, Winifred Watson prózájából. Paul Englishby zenebetétei legalább annyira szövik-mozgatják a cselekményt, mint az érzelmeiktől sodort szereplők. Főleg nagy hatást gyakorol Adams és Pace duettje, amitől nem marad szem szárazon.

A Miss Pettigrew nagy napja lelkesítően könnyed kis darab. Ugyan nem fog beégni az emlékezetünkbe, ám azért arra alkalmas, hogy jóleső mosolyt csaljon az arcunkra.

Miss Pettigrew nagy napja

(Miss Pettigrew Lives for a Day), színes, feliratos, angol romantikus vígjáték, 92 perc, 2008, rendező: Bharat Nalluri, szereplők: Frances McDormand, Amy Adams, David Alexander, Clare Clifford, Christina Cole, Stephane Cole, Beatie Edney, Shirley Henderson, Ciarán Hinds, Lee Page, Mark Strong, forgalmazó: Budapest Film, honlap


Jelenetek két házasságból

A nagy drámák a kicsi terekben, beleértve az emberi fizimiskákat, rejtőznek – és érvényesülnek igazán. Ezt a svéd filmisten, Ingmar Bergman 1973-as párkapcsolati alapműve óta biztosan tudjuk (pláne, hogy harminc évvel később Bergman felvette hősei fonalát), és ehhez képest a bergmani minta szerint forgató Simon Staho (Kísért a múlt, Nappal és éjjel) szinte „le sem mászik” az arcokról. Staho kamaradrámája elsődlegesen arról szól, hogyan alakul két házaspár sorsa. Másodlagosan a kapcsolataink katasztrófájáról (konkrétan: a hazugságról).

Afroamerikaivá operálják Robert Downey Jr.-t a moziban 1

A húszéves házasok, Lars és Susanna elvileg köszönik, jól vannak (nagy ház, sok szoba, nyolc kerék, kellemes anyagi jólét – és odaadó szeretet), de csak elvileg. Mert amikor a vacsoravendégségbe érkezett hasonszőrű baráti duót – Annt és Ulfot – a házigazda asszony a halsaláta mellé egy házasságtörő kollégája történetével traktálja, kiderül, hogy szőr van a palacsintában. Azaz: a boldognak tűnő házasok erősen eltöprengenek, hogy akkor most tényleg azok-e, vagy csak hazudják az egészet. A változatlanság kiszámítható és fölötte kényelmes, de életidegen, a késztetés viszont nagy… A biológia (naná, az ösztönélet) erősebbnek tűnik a társadalmi konvencióknál, ezúttal is.

Az arcok most is beszédesek. S ugyan a film kifejezetten azok számára hordoz – ismerős, de többnyire nem megfogadott – tanulságokat, akik párban élnek, az intellektuális és morális „izgalmakra” fogékony néző nem fog unatkozni. A többi igen.

Jelenetek két házasságból

(Himlens hjärta), színes, feliratos, svéd–dán dráma, 95 perc, 2008, rendező: Simon Staho, szereplők: Jakob Eklund, Lena Endre, Maria Lundgvist, Mikael Persbrandt, forgalmazó: Cirko Film – Másképp Alapítvány, honlap


Utazás a Föld középpontja felé

Kézenfekvőnek tűnt, hogy Jules Verne leginkább „látványbarát” (és korábban már számtalan feldolgozást megért) klasszikus sci-fi–regénye legyen az első egészestés élőszereplőkkel forgatott háromdimenziós mozi (ezzel a filmmel debütál a budapesti Corvin mozi új 3D-terme, a hazai térhatású vetítési módszerek – és árak – harmadik változataként). Már, mint amit eleve háromdimenziós technikával rögzítenek. S megtörtént.

Afroamerikaivá operálják Robert Downey Jr.-t a moziban 1

Ennek szellemében nagyszerű történetvezetést és emlékezetes színészi munkát ne várjunk tőle. A testvér (Brendan Fraser remek célszemély a főszerepre), a fiú/unokaöcs (Josh Hutcherson) és az izlandi barlangász-lány és alkalmi túravezető-nő (Anita Briem) az eltűnt (pontosabban: le-tűnt) fivér utáni alsóvilági kalandja a vulkáni kürtőn át a jó mélybe hullva a látványát tekintve izgalmas. Az érdekes az, ahogyan térhatásban nyáladzik az őshüllő, vagy kapkodja az őshalakat stb. Szóval a mély csodavilága. Mindezt el is nézzük szívesen – bár mi tagadás minket a kutatóintézetben áskálódó kolléga kezében kipattanó rugós mérce ijesztett meg –, azt azonban erős túlzásnak éreztük, amikor a Disney-gájlra jellemző tündéri kismadárkák édesen verdesve beröppentek a képbe. Igaz, ezúttal fluoreszkáltak.

Utazás a Föld középpontja felé

(Journey to the Center of the Earth), színes, feliratos, amerikai sci-fi–kalandfilm, 92 perc, 2008, rendező: Eric Brevig, szereplők: Brendan Fraser, Josh Hutcherson, Anita Briem, Giancarlo Caltabiano, Garth Gilker, Frank Fontaine, Seth Meyers, forgalmazó: InterCom Nemzetközi Kulturális Szolgáltató Zrt., honlap

Ajánlott videó

Olvasói sztorik