A kiemelkedő nemzeti kiállításért járó Arany Oroszlánt egy olyan pavilon kapja, ahol az építészet és a kultúrtörténet segítségével elgondolkodtató és költői kapcsolatokat hoztak létre a tartalom, a képi nyelv és a kiállítás architektúrája közt. A zsűri elismerésre méltónak tartja a művész megközelítését is, amellyel a modernitást, illetve annak utópiáit és kudarcait vizsgálja közös történelmünk kontextusában – méltatta a pavilont a zyűri.
A magyar pavilon
A díjat szerdán délben az Arsenaléban, a Teatro alle Tese-ben Davide Croff, a Velencei Biennále elnöke és Robert Storr, az 52. Velencei Biennále igazgató főkurátora adta át Petrányi Zsoltnak, a Magyar Pavilon nemzeti biztosának, Timár Katalin kurátornak és Andreas Fogarasinak.
Koncepció: lepukkant művházak
A harmincéves, bécsi születésű Andreas Fogarasi installációjának lényege, hogy hat grandiózus fekete dobozban művelődési házak külső és belső helyszínein készült rövidfilmek futnak. A filmek a budai MOM, a mátyásföldi Ikarus, a kőbányai Pataky, a Gutenberg, a budafoki és az óbudai intézményekben készültek és minden ami „nyomorult” volt a rendszerváltás előtti és utáni művházak ingerszegény környezetében, az belesűrítődött ezekbe a rövidfilmekbe.
Fogarasi és az államtitkár a megnyitón
A program kurátora, Tímár Katalin a FigyelőNetnek már korábban úgy nyilatkozott, hogy az első visszajelzések alapján a magyar az egyik legizgalmasabb pavilon és ő hallott olyan véleményt, hogy a magyar kiállítás jó eséllyel van versenyben a fesztiváldíjért. Ezzel a véleménnyel szöges ellentétben volt egy nevét ugyan nem vállaló tárlatlátogató, aki az információs pultra kitett sajtólistára írta a sommás véleményét mely rövid és velős „nagyon ciki”.
Nemzetközi zsűri ítél
A Velencei Biennále öt kategóriában osztott Arany Oroszlán díjat, amelyet a Velencei Biennále igazgató főkurátora, Robert Storr által felkért nemzetközi zsűri ítéli oda.
A Biennálé történetében eddig négy magyar, illetve a magyar pavilonban kiállító művész kapott díjat: Ferenczy Károly (1905, Festészeti Arany Érem), László Fülöp (1907, Festészeti Arany Érem), Aba Novák Vilmos (1940, a Legjobb Külföldi Festőművész Díja), Joseph Kosuth (1993, a Biennále különdíja).
A Magyar Pavilon most nyert először Arany Oroszlán díjat.