Élet-Stílus

A Tesco is csökkent

Féltucat hazai nagyvállalat úgy döntött, állami segítség nélkül csökkenti a károsanyag kibocsátását. Az ebből az alkalomból tartott sajtótájékoztatón megígérték, hogy ezentúl lekapcsolják a villanyt is.

A Pannon kezdeményezésére a Társadalmi Felelősségvállalás Napján nyolc nagyvállalat tett felajánlást szén-dioxid-kibocsátásának visszaszorítására a klímaváltozás hatásainak mérséklése érdekében.


Mint ismeretes, tavaly június 1-én hat alapító vállalat hagyományteremtő céllal megalapította a Társadalmi Felelősségvállalás Napját. A Pannon és a társalapítók – az Ericsson, a HP, a Nokia, a Richter és a Tesco – szerint a társadalmi felelősségvállalás messze nem merül ki a jótékony célú adományozásban, ezért idén a klímaváltozást választották a nap témájául és élére álltak a változásnak. Felhívást tettek közzé, melyben felkérték a magyarországi vállalatokat, hogy tegyenek ők is felajánlásokat a szén-dioxid-kibocsátásuk csökkentésére.

A közzétett vállalások nem a cégek alaptevékenységét, hanem a mindenkinél hasonló, ezért összevethető irodai tevékenységeket érintik, amelyeket kis- és középvállalatok, vagy akár háztartások is alkalmazni tudnak. További felelős vállalati magatartásra kérte a Pannon a magyarországi vállalatok vezetőit, hogy együtt tudjanak megoldásokat találni a klímaváltozás súlyos kihívásaira.

Az alapítók vállalásai olyan apróságokat tartalmaznak, amelyek önmagukban nem számítanak sokat, de összességükben jelentős változást tudnak elérni. Így a Pannon arra kéri munkatársait, hogy aki egy óránál tovább távolabb van a számítógépétől, az kapcsolja ki, illetve az üres szobákban kapcsolják le a villanyt. Ezen kívül az cégen belül telekocsi-társaságokat szerveznek, hogy ez egy irányból érkező kollégák egy autóval tudjanak utazni, illetve a céges autók vásárlásakor csak olyanokat vesznek, melyek széndioxid-kibocsátása 160g/km alatt van.

A Nokiánál a már eddig is szelektíven gyűjtötte a hulladékot, de ezentúl minden évben munkatársanként egy fát ültetnek, újrapapírt használnak, illetve éjszakára kikapcsolják az irodai berendezéseket.

A Richter belső kampányt indít az energia- és papírfelhasználás csökkentéséért, illetve a vizet újrahasznosítják, ahol lehet.

A Tesco tavaly már megnyitotta első „zöld” áruházát Sátoraljaújhelyen, és az ígéret szerint a továbbiakban is ilyeneket építenek Magyarországon. A cég globális szinten 50 százalékkal csökkenti energiafelhasználását, ígya áram, a vz, és a hűtéshez használt energia mennyiségét.

Két további cég is részt vesz a programban, bár náluk nincs igazán hazai kezdeményezés, hanem a központok által már elrendelt csökkentést valósítják meg a hazai leányvállalatok.

Így az Ericsson a bázisállomások energiafelhasználását – a 2001-es szinthez képest – 80 százalékkal csökkenti 2008-ra. Munkatársai közül jelenleg körülbelül százan biciklivel járnak, és a cég erre ösztönzi többi alkalmazottját is. Az 500 kilométernél rövidebb üzleti utakra pedig a legkörnyezetkárosítóbbnak számító repülés helyett autóval fognak közlekedni. A HP pedig a széndioxid-kibocsátást 2010-ig a 2006-os szint alá csökkenti, irodáiban megújuló forrásokból származó, hatékony működési módot vezetnek be.

A céges kezdeményezést támogatja az államigazgatás is, noha az ebből az alkalomból tartott sajtótájkoztatón inkább csak szavak hangzottak el: a környezetvédelmi és a közlekedési minisztérium egy-egy munkatársa lelkes mondatokban köszönte meg a cégek önkéntes vállalását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik