Élet-Stílus

Hatvanszázalékos kapacitáson folyik az új műszakiztatás

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 33 vizsgaállomásán, és a mintegy 640 szerződött műszaki vizsgaállomáson szerdán hatvan százalékos kapacitással, mintegy 4000 járművel indult az újfajta műszaki vizsgáztatás – mondta Ipolyi-Keller Imre, az NKH stratégia és módszertani igazgatója.

Hozzátette: az új technológiai rend kiterjed a jármű gyári azonosító jeleinek ellenőrzésére, valamint mindezek adattartalmának a járműnyilvántartás adataival való összevetésére. Az integrált vizsgálatra csak akkor kerül sor, ha a jármű és személyi adatok között ellentmondás van.

Az NKH becslése szerint a mintegy 3,3 milliós gépjárműpark 10-20 százalékát érintheti az integrált vizsgálat, amely 12-15 perccel hosszabbítja meg a műszaki vizsga 30 perces átlagos idejét.

A vizsgáztató kapacitás a jövő hét végére érheti el a korábbi állapot 100 százalékát, az átlagos napi 6000 járművet mivel az új szoftvert addigra tanulják meg kezelni a vizsgáztatók.

Ipolyi-Keller Imre közölte: a forgalomba helyezés előtti, illetve az időszakos műszaki vizsgálat díja személygépkocsi esetében változatlanul 7700 forint. Sikeres műszaki vizsgálat esetén a műszaki adatlap kiadásának díja 1190 forint, az érvényesítő címke kiadásáért 420 forintot kell fizetni. Ha integrált vizsgálat szükséges, akkor az 7200 forintos többletköltséggel jár.

Lovas Károly Róbert, az NKH elsőfokú területi főigazgatója elmondta: jelenleg ha egy jármű bejelentkezik műszaki vizsgára, akkor vizsgaállomástól függően egy és négy hét közötti a várakozási idő.

Utalt arra, hogy a május elsején módosult műszaki vizsgáztatási rendet meghatározó rendelet 2006 nyarán jelent meg, így a vizsgaállomásoknak elégséges idejük volt a felkészülésre.

Az első nap tapasztalatai alapján az NKH vizsgaállomásai mellett, a külső partnerek 75 százaléka felkészült az új rendre, amelyekben az összes műszaki vizsgálat 95 százalékát végzik el.

Lovas Károly Róbert kiemelte: az integrált vizsgálat bevezetésének a célja, hogy az eredetvizsgálaton még át nem esett, elsősorban 9 évnél idősebb járművek eredet tisztaságát is megállapítsák. Másrészt ezáltal pótolják a gépjármű-nyilvántartás meglévő hiányait, és javítják az adatok közhitelességét, ami szolgálhatja a gépjárműbűnözés visszaszorítását, és csökkentheti a visszaélések számát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik