A magyar luxusingatlanok tíz évvel vannak lemaradva a nyugati társaikkal szemben – véli Mozsár István, a luxusingatlanok közvetítésével foglalkozó Engel & Völkers magyarországi irodavezetője. Véleménye szerint itthon újra kellene értelmezni a luxus fogalmát, mert a magyar luxusingatlanok többsége nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak minőség, design, anyaghasználat, lokáció tekintetében. Nem beszélve arról, hogy az úgynevezett prémiumszegmensben, aki a valódi luxusminőséget keresi, elvárja, hogy az ingatlanközvetítő a kiszolgálás, a szakértelem területén is a maximumot nyújtsa.
Tízéves lemaradásban
A szakember szerint Magyarországon újra kellene értelmezni a luxus fogalmát, mert olyan fejlesztők is a prémiumkategóriába sorolják a beruházásukat, amelyek nem felelnek meg ezeknek a kritériumoknak. A lokáció, a kiváló minőség, a design és az anyaghasználat területén körülbelül tízéves lemaradásban vagyunk a nyugati luxusingatlanokkal szemben. Ma már nem sorolható a luxus kategóriájába például az a rózsadombi villa, amely 25 éve épült és középkategóriás anyagokkal újították fel.
A szakember a mostani trendekkel kapcsolatban elmondta, hogy a lakásoknál a legkelendőbbek a luxusszegmensben a nagy alapterületű, jó helyen lévő, egyedi penthouse-lakások, amelyek átlag egymillió forintos négyzetméterártól indulnak.
Divatos lakástípusok
A penthouse-lakások mellett a loft- és az úgynevezett resortlakások iránt is van kereslet, véli a hazai lakópark-beruházásokban érdekelt GTC Magyarország. Az ingatlanfejlesztő tapasztalatai szerint ugyanis a pangó lakáspiacon csak az újszerű, sok extrát felvonultató lakóparkok növelhetik eladásaikat. A különlegességekre Dömötör Mónika értékesítési és marketingigazgató szerint idén is tovább nőhet az igény, még akkor is, ha a piaci tapasztalatok alapján a potenciális vásárlók alig egy-két százaléka van egyáltalán tisztában azzal, hogy például mit rejt a „loft” kifejezés, és csupán néhány ezrelékük érti a „resort” tartalmát.
A loftlakásokról már lapunk hasábjaink is több ízben írtunk, feltehetően még ez a leginkább ismert újdonság a hazai lakáspiacon. Penthouse címen a fejlesztők legtöbbje azokat a lakásokat értékesíti, amelyeknek nagyméretű tetőterasza van, a resorttípusú ingatlanok pedig valamilyen módon a wellnesszel hozhatók összefüggésbe. A kifejezés Amerikából származik, az ottani ingatlanpiacon ez azt jelenti, hogy a vevő az ingatlanhoz egy életstílust is megvásárol, ebbe beletartozik a wellness-, fitnesslehetőség éppúgy, mint a zöldterület, a jó levegőjű környezet gyakran lovaglási vagy golfozási lehetőséggel.
Budapest legnagyobb épülő resortlakóparkja szintén zöldövezetben, nagy zöldterületen fekszik, és többek között olyan lehetőségeket igyekszik majd kínálni, mint az uszoda, teniszpálya és egyéb sportolási illetve rekreációs létesítmények, de a lakóparkon belül lesznek éttermek és kávézók is.