Élet-Stílus

Aszfaltutak helyett gumiutak

Használatból kivont vasútvonalak főúttá alakítása jelenthetné a megoldást egy angol cég szerint a szigetország hatalmas dugóira, valamint az évi több millió gumiabroncs újrahasznosítására. A városi kerékpározás szerelmesei azonban jobbat tudnak: a sínpályák betakarásával bicikliutakat lehetne kialakítani.

Angliában a jövő héten környezetvédők és a fenntartható városi közlekedésért küzdők egyesülete jóvoltából a figyelem egy része az immár megszokottá vált hatalmas dugókra irányul: a környezetbarát közlekedés hetében egyebek mellett június 14-én tartják meg az „Oszd meg az autódat másokkal!” mottóval fémjelzett akciót is. Bár Magyarországon is egyre többet foglalkozik a média a városi közlekedés környezetbarát lehetőségeivel, úgy tűnik egy kis lépéssel Nyugat-Európában mindig előrébb járnak: az akció lényege ugyanis, hogy ezen a napon egy internetes program segítségével az arra vállalkozók felajánlják az autójukban lévő szabad helyeket a hasonló irányba közlekedőknek.

Egyes becslések szerint naponta közel 38 millió szabad hely van az Anglia nagyvárosai felé tartó és ott dugóban rekedt autókban, márpedig a fenntartható városi közlekedésért tenni kívánók szerint néhány millió üres hely feltöltése is elég lenne ahhoz, hogy a hatalmas dugók megszűnjenek, ráadásul egyben jelentősen csökkenne a szén-monoxid kibocsátás is. A londoni székhelyű Fenntartható Városi Közlekedésért Egyesület (Sustran) honlapja szerint céljuk az, hogy az autókban kihasznált helyek átlagos aránya 1,6 személyről 2 személyre növekedjen – legalább június 14-én.

Gumiút a sínen

A jövő héten azonban más szempontból is érdekes dolgok történnek majd Angliában: napvilágra kerülnek egy olyan kísérleti útszakasz próbájának eredményei, amelyek szintén hozzájárulhatnak a dugók feloldásához. A Holdfast Rubber Highway BBC-nek nyilatkozó képviselője szerint az új technológia nemcsak környezetkímélő, hanem egyben a városi közlekedési problémákat is egy csapásra megoldja.

Az ötlet lényege, hogy a forgalomból kivont vasúti pályaszakaszokat gyakorlatilag egy egysávos úttá alakítják át. A sínpárok közé elhasznált gumiabroncsokból készült tömör, de természetesen rugalmas anyagból állítanak elő útpályát, amelyet viszonylag könnyedén helyeznek el a sínek között. A vállalat szóvivője, Coates Smith szerint szinte csak előnyei lennének a gumiabroncsból készült utaknak: egyrészt közel másfél kilométernyi útszakasz mindössze 1,4 millió fontba kerülne, amely jelentősen olcsóbb az új aszfaltutak építéséhez szükséges 20 millió fontnál.

Másrészt az utak megépítése nem vesz hosszú időt igénybe, hiszen az előre gyártott panelek gyorsan lefektethetők: egy 300 méteres útszakasz öt nap alatt elkészíthető. További, nem lényegtelen szempont ugyanakkor, hogy az elhasznált gumiabroncsok kezelésének kérdése is megoldódhat: az EU minden valószínűség szerint jövő hónapban fogad el egy határozatot, amely megtiltja majd az elhasznált gumiabroncsok elégetését vagy eltemetését. Márpedig csak Angliában évente közel 50 millió elhasznált gumiabronccsal kell kezdeni valamit.

Másfél kilométer gumiút megépítéséhez több mint 350 ezer darab gumiabroncs használható fel, így környezetvédelmi szempontból jelentős hatása lehet a gumiutak megjelenésének. Ráadásul az aszfaltutakkal ellentétben a kátyúsodás sem jelentős mértékű: a rugalmas utak nemcsak halkabbak az aszfaltutaknál, hanem a panelek könnyen cserélhetőek is, ami az út karbantartásánál jelentős szempont lehet. A gumiutakon egyébként maximálisan 80 km/h sebességgel lehet majd közlekedni, a teherbírásáról pedig a teszteredmények kiértékelését követően tudnak többet mondani a cég képviselői.

Gumiutak inkább a kerékpárosoknak?

A felsorolt előnyök mellett azonban vannak olyanok is, akik mégis szkeptikusak a sínpályák helyén épülő gumiutakkal szemben: egyrészről a forgalomból kivont sínpályák éppen azért kerültek kivonásra a forgalomból, mivel a pályaszakaszon már olyan kevesen utaztak, hogy nem érte meg a vonatközlekedés fenntartása. Nem valószínű, hogy ezeket a pályaszakaszokat most hirtelen elözönlenék a városba tartók. Ráadásul az így kialakított utak csak egypályásak lennének, az előzés teljesen lehetetlen lenne, ami csak az adott útvonal bedugulásához vezethet egy elakadt autó esetén.

Még lényegesebb kritikának tűnik azonban a Sustran egyesület véleménye: szerintük ugyanis a több út nem kevesebb dugóhoz, hanem még több autóhoz vezet, így a városi közlekedés problémák megoldásához semmiféleképpen sem tud hozzájárulni az új ötlet. Ehelyett az egyesület azt javasolja, hogy a valóban környezetkímélő módszereket szem előtt tartó gumiutakat használják bicikliutakként. Az egyesület ez irányú lobbitevékenysége egyébként eddig sem volt eredménytelen: közel 1600 kilométernyi használaton kívül helyezett sínpályaszakaszt alakíttattak át bicikliúttá eddig, igaz nem gumiúttá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik