Használtteszt: VW PassatSokan még akkor is új Passatnak hívtuk az 1988-tól gyártott szériát, amikor nem volt új. A 80-as évek végén az áramvonalas forma a 0,30 alatti alaktényezővel, a hűtőnyílásként kiképzett emblémával, az eltüntetett hűtőráccsal váratlan húzás volt a Volkswagentől.
Tesztautó: 1991-es Passat 1.8 CL
A Passat kényelmesebb és kulturáltabb autó a vele egy évben bemutatott első Opel Vectránál. Vegyük rögtön a döbbenetes tágasságot. Ekkora hátsó lábtérrel azóta is csak a Skoda Superbben találkoztunk a középkategóriában.
Kényelmesek az ülések, a zajcsillapítás a maga idejében jónak számított, stabil az útfekvés és a rugózás is komfortos. Kérdés, hogy a futómű erényeiből mi maradt meg ennyi év után, mert amíg az autó mozog, az emberek nemigen költenek a futóműre.
A CL jelű alapmodell felszereltsége mai szemmel katasztrofális, gyakorlatilag semmi nem járt alapáron, se központi zár, se motoros ablak és ami a legrosszabb, még szervokormány sem. Az elegánsabb GL és a sportosabb GT modellek felszereltsége kicsit jobb. A feláras blokkolásgátlóval a Passat hátul is tárcsafékkel lassul.
Nem véletlen, hogy az 1.8-as, 90 lóerős motor annyira elterjedt. A benzinesek közül magunknak is ezt vennénk, mert kevés váltással vezethető, strapabíró és átlagosan 8 liter alatt el lehet járni vele. Ez a blokk 75 lóerővel is kapható volt a hasonló teljesítményű 1.6 utódaként. Alig fogyaszt többet az egy-nyolcasnál a kétliteres benzines, amely erős, nyomatékos és remekül illik a nem túl nehéz autóhoz. Egy kétliteres Passat kombi forgalmijában 1200 kiló alatti önsúlyt látni. Csúf motorhangjuk és darabos járásuk ellenére is ajánlhatók a TDI-k, mert 4,5 és 7,5 liter között fogyasztanak. A kamrás dízelek is takarékosak, bár nem ennyire és erőnlétük is szerényebb. Főleg a 68 lóerős szívódízel lomha.
Mire figyeljünk?
Eredendően tartós motorok szolgálnak a Passatban. Ahhoz, hogy ez a minimum 9 éves autókban még sokáig igaz legyen, figyelmet kell fordítani a hűtőrendszerre, például a meghibásodó termosztátra. A hűtéscsöveken és csőcsatlakozásoknál keressünk folyadékveszteségre utaló nyomokat. A hűtőrendszer bajai miatt átéghet a hengerfejtömítés.
Bizonytalan eredetű használt Passatoknál a kamrás dízelek között érdemes a szívódízelt előnyben részesíteni, amellyel eredendően kevesebb bajunk lehet, mint egy 10 év feletti turbódízellel.
A turbós motoroknál a turbó állapotára figyeljünk, hidegen indítva ne jöjjön ki kék füst a kipufogón. Ügyeljünk a vezérműszíj épségére és gyors cseréjére, ha nyélbe ütöttük az üzletet. A dízelek üzemanyag-vezetékeivel több gond akad, mint a benzines modelleknél.
A váltó új korában sem volt erős pontja az autónak, pontatlanságon, akadozáson ne lepődjünk meg. Mint a hasonló korú használt autókkal általában, a Passatnál is gondot okozhat a generátor, az üzemanyagpumpa, elhanyagolt autóknál a lemerülő akku. Benzineseknél a gyújtás hibái ronthatják életminőségünket ezzel az amúgy korrekt autóval.
Időnként a szervokormány szivattyúja is megadja magát. Számítsunk a futómű elhasználtságára, cserére szorulhat bármely alkatrész a kerékcsapágytól a lengéscsillapítón és a szilenteken át a toronycsapágyig.
360-400 000 forinttól kaphatók a harmadik Passat széria legolcsóbb darabjai a cikk feltöltésekor. Az adatbázisban az anyag megjelentetésekor 380 000 forintról indultak az árak. A modellfrissítés előtti autók dandárja a 600-900 forintos ársávban kapható. Az 1994-es modellévtől gyártott Passatok közül a jobb állapotú kombi TDI-k ára jóval meghaladja az 1,6 millió forintot.